- 2021 (27)
- Červenec (3)
- Červen (2)
- Květen (2)
- Duben (5)
- Březen (4)
- Únor (8)
- Leden (3)
- 2020 (66)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (5)
- Srpen (6)
- Červenec (3)
- Červen (7)
- Květen (8)
- SCI-PO 2020 | Veřejná politika v oblasti VaVaI
- Vzdělávání na dálku pohledem rodičů
- Změny chování české populace v době covid-19
- Startupy v době pandemie covid-19
- Ekonomické dopady a možnosti obcí
- Sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
- Jak probudit ekonomiku
- Reakce na výroky prof. Prymuly pro EchoPrime
- Duben (7)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19
- Nástroj ke studiu dopadů uvažovaných vládních opatření
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním
- Dodržování zákazů v době koronaviru
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19
- Březen (16)
- Studie: Jak komunikovat vládní krizová opatření?
- Jak komunikovat s veřejností?
- Lidé si myjí ruce příliš rychle a nedokonale
- Přehled zahraničních testovacích praxí
- Ochota lidí kvůli Covid-19 zůstat doma a nosit roušky
- Studie: Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením
- Studie: Lekce behaviorální ekonomie v prevenci
- Testy, testy, testy!
- Studie: Testování na Covid-19
- COVID-19 z pohledu práva
- Insolvence v časech koronaviru
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti
- Po lékařích budou potřeba ekonomové
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl
- Případ Covid 19
- Zpravodaj IDEA 1 | 2020
- Únor (2)
- Leden (1)
- 2019 (29)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (1)
- Září (4)
- Srpen (3)
- Červenec (1)
- Červen (3)
- Květen (3)
- Duben (3)
- Březen (3)
- Leden (1)
- 2018 (27)
- Prosinec (3)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (2)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (2)
- Březen (2)
- Únor (2)
- Leden (3)
- 2017 (1)
- Prosinec (1)
- 2021 (1)
- 2020 (32)
- Prosinec (1)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (4)
- Květen (3)
- Duben (6)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19: K čemu nám mohou být dobré
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním zkrácené pracovní doby
- Dodržování zákazů v době koronaviru: vymáhání musí být cílené efektivně
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19: Jak lidi motivovat a neodradit
- Březen (11)
- Jak komunikovat vládní krizová opatření? Často je opakovat
- Jak komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19
- Iniciativa Model antiCOVID-19 pro ČR
- Přehled zahraničních testovacích praxí: ekonomicko-statistická perspektiva
- Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením: Aktuálně z terénu
- Lekce behaviorální ekonomie v prevenci: jak také bojovat s covid-19
- Testování na covid-19: pozor na více škod než užitku
- Insolvence v časech koronaviru: návrh dočasných změn insolvenčního zákona
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti: rychlá, jednoduchá, ekonomicky smysluplná
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl: ekonomiku musíme rychle zmrazit a pak ji znovu probudit
- Ekonomie společenského odstupu pro každého: případ Covid 19
Aktuálně
O (ne)významu testování
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>Praha 29. 5. 2018 Lidové noviny, komentář Filipa Pertolda k testování studentů.
Testování studentů hýbe společenským a politickým diskurzem. Na sociálních sítích se vedou nekonečné debaty, zda daná otázka je dostatečně vtipná/těžká/lehká/jednoznačná. Kvalita testů je samozřejmě důležitá a samotný test může být vytvořen dobře nebo špatně, což má samo o sobě fatální důsledky. Jak však ukazuje svými výroky sám současný pan ředitel Cermatu Jiří Zíka, není úplně jasné, zda samotný Cermat má jasno v tom, co vlastně výsledek testu může nebo nemůže v obecnosti změřit a jak se (ne)dají výsledky interpretovat.
Špatný předpoklad
Hlavní nedorozumění v celé debatě je především v tom, že ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Cermat předpokládají, že pomocí jednoho, časově omezeného a sebelepšího testu můžeme objektivně poměřit znalosti studenta A se studentem B, s tím, že pokud třeba student B má horší body než nějaká arbitrární hranice, zaslouží si trest.
Tento způsob uvažování je však minimálně zavádějící, protože výkon studenta u jednoho testu, ve kterém jde takříkajíc o všechno, ovlivňuje řada náhodných jevů a nutno si rovnou přiznat, že objektivní znalosti mohou pro někoho hrát až druhořadou roli. Například se student musí dobře vyspat, nenatrefit na dopravní problémy, dále musí vědět, jak se vyrovnat s danou stresovou situací nebo jak řešit úlohy pod časovým tlakem s vědomím, že jde o hodně. Pak je třeba otázka, zda se jeho učitel rozhodl poslední dva roky třídu připravovat právě na tento test. Z těchto a řady dalších důvodů lze zkušenosti ze světa shrnout tak, že testování je sice dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud jsou testy hlavním cílem vzdělávání, v důsledku to vedlo třeba ve Švédsku nebo USA k manipulacím a podvodům nebo k úzce zaměřenému studiu jen na předměty, které jsou testovatelné.
Užitečný sluha
Je třeba ale zároveň přiznat, že i omezené testování znalostí a schopností může být užitečný sluha, který se ovšem nesnaží trestat, ale pochopit. Nemusí nutně pokrývat celou populaci ani hrozit propadnutím. Správně zaměřené a interpretované testování má totiž sloužit k alespoň částečnému poznání (ne)fungujícího systému školství a pochopení toho, v jakých školách, regionech nebo u jakých skupin studentů se ve společnosti generují nerovnosti. Navíc pokud testy nejsou hrozbou a výsledky se agregují na vyšší úroveň, individuální náhodné jevy (tj. zda se student A nebo B vyspal dobře, nebo ne) přestanou mít tak významnou roli. Abychom se však „něco“ mohli reálně dozvědět, museli by být testováni nejen studenti, ale i učitelé a hlavně ve více obdobích, aby bylo jasné, jaký je počáteční, průběžný a konečný stav znalostí a dovedností. Tím by byla šance přiblížit se k odhadnutí samotné přidané hodnoty různých typů učitelů a škol. Zdá se to jako hodně práce, ale byla by to šance se něco o fungování českého školství dozvědět, případně by to byl předstupeň ke zjišťování problémů na místě. V současné době nám výsledky u maturit o příčinách nerovností nic moc neřeknou. Zjištění, že škola A má v daném roce vyšší body než škola B, může třeba znamenat zcela odlišnou selekci dětí do těchto dvou škol, kdy studenti ve škole A mají v průměru ambicióznější a vzdělanější rodiče než ve škole B. Na první pohled se tak škola A sice může zdát jako lepší než škola B, ve skutečnosti však ve škole B mohou být lepší učitelé, kteří dají studentům vyšší přidanou hodnotu vzhledem k počátečním znalostem.
Ministerstvo školství ani Cermat však k žádným sofistikovanějším analýzám nesměřují, dokonce ani s těmi daty, která mají k dispozici. Současný systém maturit je tak vytvořen především jako trest pro mladé lidi, kteří kupodivu ve velkém chtějí studovat. Místo aby se vzala jejich ochota studovat jako příležitost, ministerstvo a pan ředitel Cermatu Jiří Zíka to berou jako hrozbu, které je třeba za každou cenu zamezit.
Komentář z Lidových novin si můžete rovněž stáhnout ve formátu PDF zde