- 2021 (27)
- Červenec (3)
- Červen (2)
- Květen (2)
- Duben (5)
- Březen (4)
- Únor (8)
- Leden (3)
- 2020 (66)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (5)
- Srpen (6)
- Červenec (3)
- Červen (7)
- Květen (8)
- SCI-PO 2020 | Veřejná politika v oblasti VaVaI
- Vzdělávání na dálku pohledem rodičů
- Změny chování české populace v době covid-19
- Startupy v době pandemie covid-19
- Ekonomické dopady a možnosti obcí
- Sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
- Jak probudit ekonomiku
- Reakce na výroky prof. Prymuly pro EchoPrime
- Duben (7)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19
- Nástroj ke studiu dopadů uvažovaných vládních opatření
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním
- Dodržování zákazů v době koronaviru
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19
- Březen (16)
- Studie: Jak komunikovat vládní krizová opatření?
- Jak komunikovat s veřejností?
- Lidé si myjí ruce příliš rychle a nedokonale
- Přehled zahraničních testovacích praxí
- Ochota lidí kvůli Covid-19 zůstat doma a nosit roušky
- Studie: Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením
- Studie: Lekce behaviorální ekonomie v prevenci
- Testy, testy, testy!
- Studie: Testování na Covid-19
- COVID-19 z pohledu práva
- Insolvence v časech koronaviru
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti
- Po lékařích budou potřeba ekonomové
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl
- Případ Covid 19
- Zpravodaj IDEA 1 | 2020
- Únor (2)
- Leden (1)
- 2019 (29)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (1)
- Září (4)
- Srpen (3)
- Červenec (1)
- Červen (3)
- Květen (3)
- Duben (3)
- Březen (3)
- Leden (1)
- 2018 (27)
- Prosinec (3)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (2)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (2)
- Březen (2)
- Únor (2)
- Leden (3)
- 2017 (1)
- Prosinec (1)
- 2021 (1)
- 2020 (32)
- Prosinec (1)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (4)
- Květen (3)
- Duben (6)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19: K čemu nám mohou být dobré
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním zkrácené pracovní doby
- Dodržování zákazů v době koronaviru: vymáhání musí být cílené efektivně
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19: Jak lidi motivovat a neodradit
- Březen (11)
- Jak komunikovat vládní krizová opatření? Často je opakovat
- Jak komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19
- Iniciativa Model antiCOVID-19 pro ČR
- Přehled zahraničních testovacích praxí: ekonomicko-statistická perspektiva
- Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením: Aktuálně z terénu
- Lekce behaviorální ekonomie v prevenci: jak také bojovat s covid-19
- Testování na covid-19: pozor na více škod než užitku
- Insolvence v časech koronaviru: návrh dočasných změn insolvenčního zákona
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti: rychlá, jednoduchá, ekonomicky smysluplná
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl: ekonomiku musíme rychle zmrazit a pak ji znovu probudit
- Ekonomie společenského odstupu pro každého: případ Covid 19
Aktuálně
Personální politické konexe a veřejné zakázky
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>17. 9. 2020 Efektivnost veřejných zakázek v letech 2007-2018 na základě personálního napojení na politické subjekty
Celou studii si můžete přečíst nebo stáhnout zde Personální politické konexe a efektivnost veřejných zakázek v letech 2007-2018
Tiskovou zprávu ke studii si můžete stáhnout ZDE
Shrnutí
Veřejné instituce v České republice zadávají každoročně veřejné zakázky v hodnotě přibližně 14,4 % HDP. Výdaje na veřejné zakázky představují sedminu HDP a zhruba 35 % výdajů státního rozpočtu a rozpočtů krajů a obcí. Veřejná zakázky tak v Česku hrají významnou roli a jsou významnou nákladovou položkou veřejných rozpočtů.
Nezanedbatelný podíl dodavatelů veřejných zakázek jsou firmy personálně napojenéna politické subjekty. Dodavatelé s dohledatelnou vazbou na politika na straně zadavatele dané veřejné zakázky tvoří přibližně 1 % všech dodavatelů, kteří dodávají 7 % celkového objemu studovaneho vzorku veřejných zakázek (53 miliard korun v období 2007–2018).
Počet i finanční objem veřejných zakázek se v letech 2007–2018 výrazně měnil a měnila se i struktura stran zapojených do personálních vazeb. K výraznému poklesu počtu i objemu zakázek zatížených politickými konexemi došlo v roce 2014, aby se jejich objem v roce 2018 skokově vrátil na úroveň z let 2007–2013.
Veřejné zakázky dodávané firmami s personálními politickými konexemi jsou v průměru o více než 8 % dražší než zakázky firem bez konexí. Zvýšenou cenu zakázek přitom nelze vysvětlit lepší kvalitou zakázek. Naopak zakázky dodávané firmami s personálními konexemi na opoziční strany předražené v průměru nejsou.
Zakázky dodávané politicky napojenými firmami nejsou předražené, pokud jsou podrobené zvýšenému dohledu díky spolufinancování z fondů Evropské unie. Detailnější kontrola zadávání veřejných zakázek tak může být účinným způsobem, jak snížit negativní vliv politicky napojených firem na cenu veřejných zakázek.
Kontakt na autory:
Vítězslav Titl
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +32 0485047785
Kontakty pro média:
Blanka Javorová
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +420 602 698 440
Anna Francová
E-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +420 732 739 124
IDEA při CERGE-EI, Politických vězňů 7, Praha 1