- 2021 (27)
- Červenec (3)
- Červen (2)
- Květen (2)
- Duben (5)
- Březen (4)
- Únor (8)
- Leden (3)
- 2020 (66)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (5)
- Srpen (6)
- Červenec (3)
- Červen (7)
- Květen (8)
- SCI-PO 2020 | Veřejná politika v oblasti VaVaI
- Vzdělávání na dálku pohledem rodičů
- Změny chování české populace v době covid-19
- Startupy v době pandemie covid-19
- Ekonomické dopady a možnosti obcí
- Sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
- Jak probudit ekonomiku
- Reakce na výroky prof. Prymuly pro EchoPrime
- Duben (7)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19
- Nástroj ke studiu dopadů uvažovaných vládních opatření
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním
- Dodržování zákazů v době koronaviru
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19
- Březen (16)
- Studie: Jak komunikovat vládní krizová opatření?
- Jak komunikovat s veřejností?
- Lidé si myjí ruce příliš rychle a nedokonale
- Přehled zahraničních testovacích praxí
- Ochota lidí kvůli Covid-19 zůstat doma a nosit roušky
- Studie: Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením
- Studie: Lekce behaviorální ekonomie v prevenci
- Testy, testy, testy!
- Studie: Testování na Covid-19
- COVID-19 z pohledu práva
- Insolvence v časech koronaviru
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti
- Po lékařích budou potřeba ekonomové
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl
- Případ Covid 19
- Zpravodaj IDEA 1 | 2020
- Únor (2)
- Leden (1)
- 2019 (29)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (1)
- Září (4)
- Srpen (3)
- Červenec (1)
- Červen (3)
- Květen (3)
- Duben (3)
- Březen (3)
- Leden (1)
- 2018 (27)
- Prosinec (3)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (2)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (2)
- Březen (2)
- Únor (2)
- Leden (3)
- 2017 (1)
- Prosinec (1)
- 2021 (1)
- 2020 (32)
- Prosinec (1)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (4)
- Květen (3)
- Duben (6)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19: K čemu nám mohou být dobré
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním zkrácené pracovní doby
- Dodržování zákazů v době koronaviru: vymáhání musí být cílené efektivně
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19: Jak lidi motivovat a neodradit
- Březen (11)
- Jak komunikovat vládní krizová opatření? Často je opakovat
- Jak komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19
- Iniciativa Model antiCOVID-19 pro ČR
- Přehled zahraničních testovacích praxí: ekonomicko-statistická perspektiva
- Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením: Aktuálně z terénu
- Lekce behaviorální ekonomie v prevenci: jak také bojovat s covid-19
- Testování na covid-19: pozor na více škod než užitku
- Insolvence v časech koronaviru: návrh dočasných změn insolvenčního zákona
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti: rychlá, jednoduchá, ekonomicky smysluplná
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl: ekonomiku musíme rychle zmrazit a pak ji znovu probudit
- Ekonomie společenského odstupu pro každého: případ Covid 19
Aktuálně
Lidé si myjí ruce příliš rychle a nedokonale
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>27. 3. 2020 Nová studie s využitím behaviorální ekonomie o prevenci proti nákaze
Mytí rukou je efektivní cestou, jak bránit šíření infekčních nemocí. Platí to i pro aktuální epidemii koronaviru. Ačkoliv mytí rukou často považujeme za automatické, studie ukazují, že lidé si ruce nemyjí tak často, jak je třeba, a myjí si je nedostatečně. Behaviorální ekonomové tento problém a jeho řešení znají díky výzkumům o prevenci. Jejich poznatky shrnuli ve studii pro projekt IDEA anti COVID-19 Michal Bauer a Julie Chytilová.
Celou tiskovou zprávu ve formátu PDF si můžete stáhnout ZDE.
Celý text studie ve formátu PDF si můžete stáhnout ZDE.
Bauer a Chytilová ve studii ukazují možná řešení dvou problémů: jak mytí rukou připomínat doma i na veřejnosti, a jak zajistit, aby si lidé ruce myli dostatečně dlouho a důkladně. Jednoduchou upomínkou doma i na veřejnosti může být třeba plakát vyvěšený u vchodu do budovy nebo v koupelně. K mytí rukou tímto způsobem nabádá třeba Světová zdravotnická organizace.
Pravidelné mytí rukou by mohla připomínat také aplikace v mobilním telefonu nebo barevné náramky s mottem (např. Zdraví máme ve svých rukou). „V Sierra Leone pomohly barevné náramky, díky kterým mohli rodiče ukázat ostatním, že nechali naočkovat své děti, a tím pomoci zvýšit míru proočkovanosti,“ uvádějí Bauer a Chytilová příklad z praxe.
Umyvadlo s mýdlem mohou na řadě veřejných míst nahradit automaty s antibakteriálním gelem. Důležité je, aby byly dobře vidět a lidé je mohli pohodlně použít. „Automaty by měly být umístěny tam, kde se lidé hodně pohybují a kde mají čas je použít. To znamená například u výtahů, aby je mohli lidé použít, když čekají a nemají co dělat. Dále u vchodů do samoobsluh, na frekventovaných autobusových zastávkách, na nástupištích metra a vlaků,“ píší Bauer a Chytilová.
„Důležité je přemýšlet nad tím, jak vytvořit prostředí, v němž je cílené chování jednoduše proveditelné, lidé ho mají stále na paměti a postupně si ho zautomatizují,“ uvádějí dále ekonomové.
I když si lidé ruce myjí, často to dělají příliš rychle a málo důkladně. Podle Bauera a Chytilové je třeba motivovat je k tomu, aby si vytvořili správné návyky. „Pro menší děti může být vhodná básnička, kterou se naučí u mytí rukou odříkat. Státní zdravotní ústav takovou již vytvořil,“ upozorňují autoři studie. Dospělým by podle Bauera a Chytilové mohlo fungovat třeba pobrukování písničky, díky které si odměří čas.
Pomoci by mohl i internet. Více než 3,5 milionu zhlédnutí má na sociální síti Youtube „Hand Washing Dance“, který cílí na vietnamské teenagery. Jak si umýt ruce ukazoval na svém facebookovém profilu i hrdina akčních filmů Arnold Schwarzeneger. Na českých sociálních sítích se masově rozšířily výzvy k šití a nošení roušek, ke kterým se připojily známé osobnosti. „Toto může být opět výzva pro kreativní hudebníky a youtubery, aby lidem pomohli,“ poznamenávají Bauer a Chytilová.
Kontakt na autory:
Michal Bauer
Email: michal.This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Julie Chytilová
Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Kontakty pro média:
Blanka Javorová
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +420 - 602 698 440
Anna Francová
E-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +420 - 732 739 124