Přehledové studie Charakteristiky, indikátory kvality
a dynamika formálních mentorských
vztahů: Revize teoretického modelu
J. E. Rhodesové
|
Intervenční programy vystavěné na principech
mentoringu pro sociálně znevýhodněné děti
a dospívající propojují děti a dobrovolníky
a podporují vznik individuálních dlouhodobých
podporujících vztahů mezi nimi. Tyto programy
fungují od 90. let také v České republice.
Souhrn literatury mentoringu detailně shrnuje
výsledky studií, které se zabývaly výzkumem
charakteristik a dynamikou mentorských vztahů,
jež jsou přínosné pro sociálně znevýhodněné
děti a dospívající. Souhrn také upozorňuje
na znaky rizikových vztahů identifikovaných ve
výzkumech mentoringu a uvádí výsledky studií,
které se zabývaly typologií kvalitních a rizikových
mentorských vztahů. Souhrn tak přispívá
k současné debatě o kvalitě a dynamice mentorských
vztahů, vývoji v sociálním kontextu
a sociální psychologii dětí a dospívajících v následujících
bodech: 1) Shrnuje principy mentoringu;
2) Shrnuje výsledky současných studií
na téma charakteristiky mentorských vztahů;
3) Shrnuje typy mentorských vztahů podle současných
studií. Studie tím doplňuje současné
výsledky a navrhuje revizi stávajícícho modelu
dynamiky vztahových procesů publikovaného
Rhodesovou (2002, 2005). Studie reflektuje
a rozšiřuje stávající poznatky v oblasti (profesionálního)
mentoringu a psychologických teorií
pozitivního vývoje dětí a dospívajících. Může
tak nabídnout poznatky nezbytné pro další rozvoj
praxe v oblasti mentoringu a sociálně-psychologické
podpory pozitivního vývoje dětí
a dospívajících. |
Klíčová slova: mentoring pro děti a dospívající,
vývoj v sociálním kontextu,
kvalita mentoringu,
pozitivní vývoj dětí a dospívajících |
Tereza Brumovská, Gabriela Seidlová Málková (2020). Charakteristiky, indikátory kvality
a dynamika formálních mentorských
vztahů: Revize teoretického modelu
J. E. Rhodesové
. Československá psychologie, 64(2), 197-211.
| |
Characteristics, quality features and dynamics in formal youth mentoring
relationships: the Rhodes model revisited |
Youth mentoring interventions are based on
one-to-one long-term mentoring relationships
formed between a volunteer and socially disadvantaged
children and young people, and
operate also in the Czech Republic. The paper
presents a literature review that revisits the Rhodes
Theoretical Model on mentoring processes
(2002, 2005). In particular, the presented literature
review operates the characteristics and dynamics
of mentoring relational features that do
or do not mediate mentoring benefits in formal
youth mentoring relationships. It contributes to
the current theory, research and evidence-based
practice in the field of youth mentoring, social
psychology and theories on development in social
context with 1) Synthetizing the features of
formal youth mentoring relationships associated
with the quality of mentoring bonds; 2) Reviewing
the research studies on relational dynamics
and quality. Thus, it reviews the beneficial as
well as risk relational and individual features
in formal youth mentoring bonds, and 3) Reviewing
features of Beneficial and Risky formal
youth mentoring bonds. As a result, it revisits
the model of pathways of benefits in formal
youth mentoring relationships (Rhodes, 2002,
2005) according to the literature results published
in the field to date. Subsequently, it informs
academics, professionals and volunteers
who interact with children and young people in
the role of mentors, significant adults and role
models; and thus contribute to evidence-based
practice in these professions and services with
research evidence on mentoring principles. |
Keywords: youth mentoring relationships,
youth mentoring interventions,
quality of formal mentoring,
development in social context
|
|