Projekt si klade za cíl zmapovat a vysvětlit měnící se míry a vzorce genderových nerovností ve vzdělávání a na trhu práce v ČR a také v komparativní perspektivě. S využitím nově dostupných dat bude detailně analyzován vliv rodinného zázemí, školního prostředí a
vzdělávacího systému na genderové nerovnosti v dosaženém vzdělání, studijní úspěšnosti a výsledcích na trhu práce, konkrétně platových nerovnostech. Projekt, založený primárně na kvantitativních komparativních analýzách, se zaměří na dopad vzdělávacího systému a
podmínek trhu práce na genderové nerovnosti, v případě českých dat pak na specifikum zatím neprozkoumané role rodinného a školního prostředí a kognitivních schopností v genderových nerovnostech ve vzdělávání. Z důvodů úspory finančních nákladů budou využita již existující
data z výzkumů Český panel domácností, OECD PIAAC a navazujících šetření PIAAC v ČR, OECD PISA, ISPV a EU Labor Force Surveys.
Publikace vydané v rámci projektu (celkem 3, zobrazeno 1 - 3)
For decades, social stratification research has focused on the effect of families’ cultural capital on their offspring’s educational attainment. However, few studies have focused on the shaping of individuals’ cultural capital. This study aimed to examine the effects of family background, individual, partner, and household characteristics on individuals’ reading preferences and cultural participation.
This study investigated family scholarly culture’s effects on parental educational aspirations, with special attention paid to gender differences based on the ideas of stratified parenting and a sociocultural approach to parenting. Two-level structural modeling was applied to nationally representative Czech Household Panel Survey data from 2015 – 2016.
Following recent literature, this study focused on the mediating mechanisms through which cultural capital leads to students’ higher grades and academic ability.
Facebook
Twitter
Tweets by SociologickyNewsletter