Previous Next
Měšťák, kulak, kněz a Američan: emblémy světa, který škodí PETR A. BÍLEK Výzkum éry českého stalinismu, datované obvykle roky 1948 až 1956, ale označované někdy i vágněji, avšak...
Zpráva o konferenci Svatá Ludmila — Ženy v christianizaci střední Evropy Další pokračování nesmrtelného sporu o dataci Kristiánovy legendy VENDULA REJZLOVÁ 26. a 27. května 2021 proběhla...
Studentská literárněvědná konference 2021 TEREZA ROHÁČOVÁ Ve dnech 27.−29. dubna 2021 se uskutečnil devatenáctý ročník Studentské literárněvědné konference (dále...

V úterý 13. února 2018 v 17 hod. se Václav Smyčka a Tomáš Chudý budou v rámci cyklu LVF věnovat vztahu mediální teorie Friedricha Kittlera k literatuře a literární vědě. Akce se koná v přednáškovém sále ÚČL AV ČR (Na Florenci 3/1420, Praha 1).

V rámci úvodní přednášky jarní části Literárněvědného fóra zazní dvě vystoupení. V tom prvním bude Tomáš Chudý, autor nového, prvního českého překladu Kittlerovy zásadní práce Gramofon, Film, Typewriter, reflektovat roli literárních děl jako dokladů mediální teorie. Kittler se jako literární i mediální vědec vyznačoval osobitým stylem, využívajícím originálních eliptických spojení. Jako volný důkazní materiál mu navíc sloužily rozsáhlé citace literárních děl autorů, s nimiž sdílel fascinaci světem techniky, jež byla hlavním zdrojem jeho pojetí samohybného, „kyberneticky uzavřeného“ mediálního systému. Pokusíme se podniknout sondy ověřující důkladnost Kittlerových dokladů balancujících na pomezí dvou diskurzů. – Ve druhé části bude Václav Smyčka tematizovat vztah mezi literaturou a optickými médii (zograskop, kukátko a laterna magika) na sklonku 18. a v první polovině 19. století. Největší pozornost bude věnována textům Christiana Heinricha Spieße a roli laterny magiky v nich. Ukazuje se, že ve Spießově myšlení se vztahuje patologický stav fantazie k normálnímu fungování obrazotvornosti stejně jako porucha projekčního aparátu k jeho normálnímu chodu. Laterna magika funguje ovšem v díle Spieße též jako poetologický program. Spieß totiž chápe své vlastní psaní jako kritiku práce optických médií, ale současně rozvíjí jejich vlastní poetiku a snaží se jí vyrovnat. Tento přístup dokládá komplexní inter- a transmediální vztahy mezi literaturou a optickými médii již dlouho před vyhlášením konce Gutenbergovy galaxie.

 

POZVÁNKA