- 2021 (39)
- Listopad (2)
- Říjen (4)
- Září (5)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (2)
- Květen (2)
- Duben (5)
- Březen (4)
- Únor (8)
- Leden (3)
- 2020 (66)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (5)
- Srpen (6)
- Červenec (3)
- Červen (7)
- Květen (8)
- SCI-PO 2020 | Veřejná politika v oblasti VaVaI
- Vzdělávání na dálku pohledem rodičů
- Změny chování české populace v době covid-19
- Startupy v době pandemie covid-19
- Ekonomické dopady a možnosti obcí
- Sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
- Jak probudit ekonomiku
- Reakce na výroky prof. Prymuly pro EchoPrime
- Duben (7)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19
- Nástroj ke studiu dopadů uvažovaných vládních opatření
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním
- Dodržování zákazů v době koronaviru
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19
- Březen (16)
- Studie: Jak komunikovat vládní krizová opatření?
- Jak komunikovat s veřejností?
- Lidé si myjí ruce příliš rychle a nedokonale
- Přehled zahraničních testovacích praxí
- Ochota lidí kvůli Covid-19 zůstat doma a nosit roušky
- Studie: Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením
- Studie: Lekce behaviorální ekonomie v prevenci
- Testy, testy, testy!
- Studie: Testování na Covid-19
- COVID-19 z pohledu práva
- Insolvence v časech koronaviru
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti
- Po lékařích budou potřeba ekonomové
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl
- Případ Covid 19
- Zpravodaj IDEA 1 | 2020
- Únor (2)
- Leden (1)
- 2019 (29)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (1)
- Září (4)
- Srpen (3)
- Červenec (1)
- Červen (3)
- Květen (3)
- Duben (3)
- Březen (3)
- Leden (1)
- 2018 (16)
- Prosinec (3)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (2)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- 2021 (10)
- Listopad (8)
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za říjen 2021
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za září 2021
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za srpen 2021
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za červenec 2021
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za červen 2021
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za květen 2021
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za duben 2021
- Vývoj nezaměstnanosti v období covid-19 za březen 2021
- Březen (1)
- Únor (1)
- Listopad (8)
- 2020 (32)
- Prosinec (1)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (4)
- Květen (3)
- Duben (6)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19: K čemu nám mohou být dobré
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním zkrácené pracovní doby
- Dodržování zákazů v době koronaviru: vymáhání musí být cílené efektivně
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19: Jak lidi motivovat a neodradit
- Březen (11)
- Jak komunikovat vládní krizová opatření? Často je opakovat
- Jak komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19
- Iniciativa Model antiCOVID-19 pro ČR
- Přehled zahraničních testovacích praxí: ekonomicko-statistická perspektiva
- Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením: Aktuálně z terénu
- Lekce behaviorální ekonomie v prevenci: jak také bojovat s covid-19
- Testování na covid-19: pozor na více škod než užitku
- Insolvence v časech koronaviru: návrh dočasných změn insolvenčního zákona
- Pomoc státu firmám na udržení zaměstnanosti: rychlá, jednoduchá, ekonomicky smysluplná
- Ekonomický šok, jaký svět neviděl: ekonomiku musíme rychle zmrazit a pak ji znovu probudit
- Ekonomie společenského odstupu pro každého: případ Covid 19
Aktuálně
Elektromobil: nejdříve do vesmíru, do Česka až po slevě
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>3. 4. 2019 Elektromobilita je na vzestupu. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozidlech představuje v Evropě zhruba 1 %. Evropským rekordmanem je Norsko, kde téměř každé druhé nově registrované auto je elektromobil. V Česku přitom dosahuje tento podíl pouze 0,3 %.
Je pro české zákazníky hlavní bariérou koupě elektromobilů jejich vysoká pořizovací cena nebo hrají roli i jiné faktory jako technické aspekty a nedůvěra ve včasné vybudování sítě dobíjecích stanic? Jaké pobídky a opatření by měly u českých zákazníků největší odezvy? To se snaží zodpovědět nová experimentální studie think-tanku IDEA při CERGE-EI, která dotázala 3 000 respondentů na jejich záměr a preference pro nákup osobního vozidla. Zvýšení nákupů elektromobilů na úkor klasických automobilů se spalovacím motorem je pro český trh žádoucí z mnoha důvodů. Elektromobily mohou pomoci výrazně snížit emise skleníkových plynů, negativní dopady znečištění ovzduší a hluku, nebo závislost na dodávkách ropy zejména z politicky nestabilních regionů a přispět k rozvoji tzv. „smart grid“.
Řada zemí již motivovala spotřebitele k nákupu elektromobilů. Studie IDEA ukazuje, jaké pobídky by měly největší vliv právě na české spotřebitele v jejich rozhodnutí pro pořízení elektromobilu oproti běžnému automobilu.
Největší vliv na rozhodování mají přirozeně pořizovací náklady elektromobilu. Čeští zákazníci jsou nicméně ochotni si připlatit za zlepšení technických parametrů, např. za zkrácení nezbytné doby nabíjení nebo ještě úspornější provoz vozidla. Klíčová se ukázala být i dojezdová vzdálenost elektromobilů, dojezdová vzdálenost plug-in hybridů na elektřinu nemá na volbu nákupu této technologie výraznější vliv. Kromě technických vylepšení a přímých dotací na nákup by prodej na českém trhu stimulovala především finanční podpora elektroinstalací pro domácností nebo možnost zdarma parkovat ve městě. Naopak pobídky jako dálniční známka zdarma nebo možnost využívat ve městech vyhrazené jízdní pruhy by rozhodování zákazníků ovlivnilo jen nevýrazně.
Poskytnutí informací o snížení emisí znečišťujících látek nebo emisí skleníkových plynů by motivovalo k větší poptávce po elektromobilech. Rozšíření infrastruktury pro dobíjení normální rychlostí zvyšuje pravděpodobnost nákupu elektromobilu, avšak velikost infrastruktury pro rychlé dobíjení tuto volbu nijak neovlivňuje.
Studie odhaduje, že pokud by cena elektromobilu byla o polovinu vyšší než cena klasického auta, tak při poskytnutí výše jmenovaných výhod, snížení provozních nákladů na 50 Kč za 100 km a zvýšení dojezdové vzdálenosti na 500 km, by se tržní podíl elektromobilů na nově registrovaných autech mohl zvýšit ze současných 0,27 % na celých 8 %.
Videozáznam semináře si můžete pustit včetně interaktivní prezentace. Pro otevření videa v novém (větším) okně včetně interaktivní power pointové prezentace klikněte na bílý odkaz v horní části levého okénka YouTube
SlidesLive |IDEA seminář: Elektrom ...
Diskusi, která následovala po hlavní prezentaci můžete zhlédnout zde
Studii ve formátu PDF si můžete prohlédnout nebo stáhnout zde Elektromobil: nejdříve do vesmíru, do Česka až po slevě.
Aplikace vznikla s podporou programu Strategie AV 21 Akademie věd České republiky v rámci společenskovědního programu Efektivní veřejné politiky a současná společnost
Kontakty pro média:
Blanka Javorová
IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR, v. v. i.
Politických vězňů 7
110 00 Praha 1
Telefon: +420 224 005 146
Mobil: +420 602 698 440
Web: https://idea.cerge-ei.cz
www.facebook.com/ideacerge