Socioložka z oddělení Lokálních a regionálních studií Marta Kolářová vystoupila v pořadu Nedej se!, který odvysílala Česká televize.
„Dokumentární film nahlíží za oponu oděvního konzumerismu a problematizuje životní styl ekonomicky vyspělých, blahobytných společnosti. Předkládá kritickou reflexi světa módního průmyslu jakožto základního pilíře současné nadspotřeby,“ stojí v anotaci dokumentárního pořadu Nedej se! s podtitulem Nová kolekce rychlého štěstí. Ten se zaměřuje na téma nadprodukce zboží, na současný trend zrychlování a zlevňování a produkce takového množství výrobků, které společnost sama není schopna spotřebovat. Zejména tematizuje módu a oděvní průmysl.
Svůj komentář v pořadu připojuje i socioložka Marta Kolářová: „Dnešní spotřební kultura je hnací silou ekonomického růstu. Textilní a oděvní průmysl hraje ve spotřební kultuře významnou roli, dochází k velmi rychlým změnám módy, ke zrychleným výrobním procesům a ke zrychlené spotřebě.“ Podle Kolářové je důležité si také uvědomit, že se jedná o spotřebu, která je uměle vyvolávaná. „Není to naplňování základních lidských potřeb,“ doplňuje.
Zároveň zmiňuje fenomén tzv. rychlé módy. „Rychlá móda je procesem, kdy se textilní výrobky, oblečení nebo boty dostávají od designérů přes módní přehlídky, přes velmi zrychlený výrobní proces k zákazníkům. Je postavena na tom, že se produkuje velké množství výrobků, které se prodávají za velmi nízké ceny, které mají přilákat zákazníky. Ty nízké ceny souvisí s nízkou kvalitou těchto produktů, proto rychle zastarávají – stylově, ale i fyzicky,“ vysvětluje Kolářová.
Celý pořad naleznete na webu České televize.
Facebook
Twitter
Tweets by SociologickyNewsletter