Projekt

Kulturní zdroje rodiny: vliv na gramotnost, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a na výsledky ve vzdělávání

Trvání projektu: 
2020 - 2022

Projekt zkoumá proces mezigenerační kulturní reprodukce. Zaměřuje se na heterogenitu kulturních zdrojů rodiny a jejich vliv na rozvoj gramotnosti, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a dopady na školní úspěšnost. Kulturní zdroje rodiny jsou vícerozměrný koncept zahrnující odlišné typy kulturního kapitálu rodičů, přístupy k výchově a dostupné vzdělávací zdroje. Ne všechny zvyšují pravděpodobnost školní úspěšnosti dítěte, navíc jejich působení je často nepřímé, vzájemně provázané a v čase kumulativní. Sledovány jsou aktivity rodičů stimulující kognitivní schopnosti, čtenářskou gramotnost a kulturní kompetence dětí. Hlavním cílem projektu je vyhodnotit vliv kulturních zdrojů v mezigenerační reprodukci nerovností s důrazem na kauzální vysvětlení procesu. Proběhnou další 3 vlny sběru dat v longitudinální panelové studii žáků základních škol a jejich rodičů (4 vlny od 1. třídy; nově v 7.-9. třídě) a v analýzách budou také využita data z výzkumu Český panel domácností a mezinárodních šetření čtenářské gramotnosti žáků v ČR (PIRLS, PISA).

Témata: 
rodina
sociální nerovnosti
vzdělání
Zadavatel: 
GA ČR
Oddělení: 

Publikace vydané v rámci projektu (celkem 3, zobrazeno 1 - 3)

Smith, Michael L., Hamplová Dana, Kelley Jonathan, Evans M.D.R.
Téma:
rodina, sociální nerovnosti, vzdělání
Oddělení:
Sociální stratifikace
Typ publikace:
impaktovaný článek
Chorvát, Ivan, Jiří Šafr

Leisure Activities in Slovakia and the Czech Republic: Are the Factors that Influence them Nationally Specific?

Téma:
kultura, město a vesnice, sociální nerovnosti, životní styl
Oddělení:
Sociální stratifikace
Typ publikace:
impaktovaný článek
Patočková, Věra, Jiří Šafr & Magdaléna Gorčíková

Organised leisure activities constitute an important source of experience for school-age children in the Czech Republic. Based on data collected in a longitudinal study, the aim of this paper is to explore two issues. Firstly, to what extent is children’s participation in extracurricular activities (EAs) influenced by individual level factors that are determined by family’s social status (parental education).

Téma:
kultura, sociální nerovnosti, vzdělání, životní styl
Oddělení:
Lokální a regionální studia
Typ publikace:
impaktovaný článek

Připojené obrázky