Nové knihy: říjen 2021

Nové přírůstky v Knihovně AV ČR – říjen 2021

Nové přírůstky řazené podle oborů.

Můžete využít náš formulář k napsání návrhu na zakoupení knihy do fondu Knihovny AV ČR.

 

Výběr z novinek ve fondu za měsíc říjen 2021

Všechny vybrané knižní novinky jsou vystaveny ve studovně, kde je možné si je prohlédnout a případně ihned vypůjčit.

Elektronická podoba výběru z nových knih je dostupná v Digitální knihovně AV ČR (na vyhrazených počítačích ve studovně knihovny). Digitalizovanými knihami je možné listovat a případně si jejich části vytisknout.

string(731) "První zahraniční biografie, která dokumentuje nevšední vzestup, pád a rehabilitaci muže, který byl prohlášen za „největšího běžce všech dob". Je to také příběh zlatého věku sportu, který se odehrával na pozadí paranoidních ohavností studené války. Z londýnské olympiády v roce 1948 do českých vězeňských lágrů, toto je trýznivý a současně povznášející příběh o přežití. Zatímco Zátopek stoupal k vrcholu své světové slávy, jeho bývalého trenéra zatkli a mučili. Jejich rozdílné cesty odhalují, jak nevypočitatelná je sláva, aby se v čase, kdy se Zátopkův svět zhroutil, opět zkřížily. Jediné, co oběma mužům zbývalo, je vydržet a zůstat pevný."

Rick Broadbent

Vytrvalost: pozoruhodný život a doba Emila Zátopka

První zahraniční biografie, která dokumentuje nevšední vzestup, pád a rehabilitaci muže, který byl prohlášen za „největšího běžce všech dob". Je to také příběh zlatého věku sportu, který se odehrával na pozadí paranoidních ohavností studené války. Z londýnské olympiády v roce 1948 do českých vězeňských lágrů, toto je trýznivý a současně povznášející příběh o přežití. Zatímco Zátopek stoupal k vrcholu své světové slávy, jeho bývalého trenéra zatkli a mučili. Jejich rozdílné cesty odhalují, jak nevypočitatelná je sláva, aby se v čase, kdy se Zátopkův svět zhroutil, opět zkřížily. Jediné, co oběma mužům zbývalo, je vydržet a zůstat pevný.

Nakladatel: Slovart, 2021

string(1248) "Je možné číst obraz a vidět slovo? Na první pohled jasný rozdíl mezi obrazem a slovem, který rozlišuje vizuální a verbální způsob sdělení, obecněji vidění a čtení, se ukazuje jako mnohem složitější. Jednoduše formulovaný vztah mezi obrazem a slovem neexistuje. Je variabilní, zvratný, prostupující se, v různých obdobích vnímaný odlišně. Obraz se může se slovem prolínat, spojovat, střetávat nebo posouvat na jeho místo, při tom si však obě formy uchovávají svá specifika. Jsou to dvě různá média, ale s možností reverzibility. Tyto možnosti reverzibility a prostupování jsou i tématem této knihy. Soustřeďuje se primárně na dvě období českého moderního umění, na dvacátá a šedesátá léta 20. století, u nichž analyzuje významové vztahy, které spojení, střety či záměny obrazu a slova přinášejí, posuny ve vnímání těchto oblastí a důvody, proč se tak děje. V závěru ukazuje, že tento zvláštní prostor střetu obrazu a slova, jenž se vzpírá teoretickým analýzám, má různé podoby, které lze popsat, i když je nelze beze zbytku vysvětlit. Limity verbální interpretace však nebrání tomu, abychom tento prostor zřetelně viděli."

Alena Pomajzlová

Vidět a/nebo číst: kapitoly o vztahu obrazu a slova v moderním umění

Je možné číst obraz a vidět slovo? Na první pohled jasný rozdíl mezi obrazem a slovem, který rozlišuje vizuální a verbální způsob sdělení, obecněji vidění a čtení, se ukazuje jako mnohem složitější. Jednoduše formulovaný vztah mezi obrazem a slovem neexistuje. Je variabilní, zvratný, prostupující se, v různých obdobích vnímaný odlišně. Obraz se může se slovem prolínat, spojovat, střetávat nebo posouvat na jeho místo, při tom si však obě formy uchovávají svá specifika. Jsou to dvě různá média, ale s možností reverzibility. Tyto možnosti reverzibility a prostupování jsou i tématem této knihy. Soustřeďuje se primárně na dvě období českého moderního umění, na dvacátá a šedesátá léta 20. století, u nichž analyzuje významové vztahy, které spojení, střety či záměny obrazu a slova přinášejí, posuny ve vnímání těchto oblastí a důvody, proč se tak děje. V závěru ukazuje, že tento zvláštní prostor střetu obrazu a slova, jenž se vzpírá teoretickým analýzám, má různé podoby, které lze popsat, i když je nelze beze zbytku vysvětlit. Limity verbální interpretace však nebrání tomu, abychom tento prostor zřetelně viděli.

Nakladatel: NLN, 2021

string(828) "Jaká jsou ohrožení, kterým dnes čelí demokracie v Česku, Evropě a ve světě? Na často a se znepokojením kladenou otázku hledá odpovědi tým českých autorek a autorů, odborníků v oborech politologie, ekonomie, mediálních studií. V první části se kniha soustředí především na českou situaci, konkrétně na to, jak se krize demokracie projevuje v oblasti politiky, ekonomiky, sociální sféry a médií. V následující druhé části se pozornost obrací k několika zemím a oblastem, které podobně jako Československo a ČR prošly v posledních desetiletích přechodem od diktatury k demokracii. Jak si dnes v tomto ohledu stojí Polsko, Maďarsko, Ukrajina, severoafrické Tunisko a region Latinské Ameriky? A jaké jsou vyhlídky demokracie v nejbližší i vzdálenější budoucnosti?"

Filip Outrata

Demokracie – jak dál?: Rizika a výzvy pro Česko a svět

Jaká jsou ohrožení, kterým dnes čelí demokracie v Česku, Evropě a ve světě? Na často a se znepokojením kladenou otázku hledá odpovědi tým českých autorek a autorů, odborníků v oborech politologie, ekonomie, mediálních studií. V první části se kniha soustředí především na českou situaci, konkrétně na to, jak se krize demokracie projevuje v oblasti politiky, ekonomiky, sociální sféry a médií. V následující druhé části se pozornost obrací k několika zemím a oblastem, které podobně jako Československo a ČR prošly v posledních desetiletích přechodem od diktatury k demokracii. Jak si dnes v tomto ohledu stojí Polsko, Maďarsko, Ukrajina, severoafrické Tunisko a region Latinské Ameriky? A jaké jsou vyhlídky demokracie v nejbližší i vzdálenější budoucnosti?

Nakladatel: Vyšehrad, 2021

string(1001) "Crisis management has become a defining feature of contemporary governance. In times of crisis, communities and members of organizations expect their leaders to minimize the impact, while critics and bureaucratic competitors make use of social media to blame incumbent rulers and their policies. In this extreme environment, policymakers must somehow establish a sense of normality, and foster collective learning from the crisis experience. In the new edition of this uniquely comprehensive analysis, the authors examine how strategic leaders deal with the challenges they face, the political risks and opportunities they encounter, the pitfalls they must avoid, and the paths towards reform they may pursue. The book is grounded in decades of collaborative, cross-national and multidisciplinary case study research and has been updated to include new insights and examples from the last decade. This is an original and important contribution from experts in public policy and international security."

Ronald Arjen Boin et al.

The politics of crisis management: public leadership under pressure

Crisis management has become a defining feature of contemporary governance. In times of crisis, communities and members of organizations expect their leaders to minimize the impact, while critics and bureaucratic competitors make use of social media to blame incumbent rulers and their policies. In this extreme environment, policymakers must somehow establish a sense of normality, and foster collective learning from the crisis experience. In the new edition of this uniquely comprehensive analysis, the authors examine how strategic leaders deal with the challenges they face, the political risks and opportunities they encounter, the pitfalls they must avoid, and the paths towards reform they may pursue. The book is grounded in decades of collaborative, cross-national and multidisciplinary case study research and has been updated to include new insights and examples from the last decade. This is an original and important contribution from experts in public policy and international security.

Nakladatel: Cambridge University Press, 2017

string(734) "Monografie přináší obecný úvod k umělé inteligenci („ai“), jako je např. její vymezení a dělení, zabývá se elektronickou osobou jako subjektem práva, vývojem umělé inteligence a jeho problémy, aktuálním využitím AI a inteligentních robotů, legislativou s tím související, ochranou soukromí, regulatorními a bezpečnostními problémy, odpovědností za újmu, autonomní dopravou a sociálními a ekonomickými výhledy. Autoři se napříč celou knihou zamýšlí nad budoucím vývojem umělé inteligence a implementací nových technologií, důležitostí stanovení odpovědnosti za škodu způsobenou AI a adekvátní kompenzaci a s tím související významem etiky a zachování kontroly."

Linda Kolaříková

Umělá inteligence & právo

Monografie přináší obecný úvod k umělé inteligenci („ai“), jako je např. její vymezení a dělení, zabývá se elektronickou osobou jako subjektem práva, vývojem umělé inteligence a jeho problémy, aktuálním využitím AI a inteligentních robotů, legislativou s tím související, ochranou soukromí, regulatorními a bezpečnostními problémy, odpovědností za újmu, autonomní dopravou a sociálními a ekonomickými výhledy. Autoři se napříč celou knihou zamýšlí nad budoucím vývojem umělé inteligence a implementací nových technologií, důležitostí stanovení odpovědnosti za škodu způsobenou AI a adekvátní kompenzaci a s tím související významem etiky a zachování kontroly.

Nakladatel: Wolters Kluwer, 2020

string(1197) "Všichni je vídáme: děti hypnoticky hledí na zářící obrazovky v restauracích, na dětských hřištích i s kamarády doma. A jejich počet roste. Jako virtuální pandemie se dětské svítící tváře množí. Ale za jakou cenu? Je to jen neškodná dobová móda, která odezní, nebo jen shovívavost rodičů? A co hlasy, které tvrdí, že obrazovky dětem prospívají jako interaktivní vzdělávací nástroj? Autor knihy, dětský klinický psycholog, zkoumá, jak technologie – přesněji řečeno obrazovka se vší její zářící všudypřítomností – zasáhla mozky celé generace dětí. Výzkum mozkových skenů ukazuje, že stimulující zářící obrazovky aktivují dopamin v mozku podobně jako sex. A každým dnem vyšší hromádka klinického výzkumu dává do souvislosti právě obrazovky s poruchami, jako jsou ADHD, závislost, úzkost, deprese, zvýšená agresivita, a dokonce psychóza. Nejvíce šokující je, že nedávné studie mozkových skenů přesvědčivě ukazují, že nadměrná expozice obrazovkám může mozek mladého člověka, který je ještě ve vývinu, poškodit neurologicky stejným způsobem jako závislost na kokainu."

Nicholas Kardaras

Svítící děti: závislost na moderních technologiích a jak se jí zbavit

Všichni je vídáme: děti hypnoticky hledí na zářící obrazovky v restauracích, na dětských hřištích i s kamarády doma. A jejich počet roste. Jako virtuální pandemie se dětské svítící tváře množí. Ale za jakou cenu? Je to jen neškodná dobová móda, která odezní, nebo jen shovívavost rodičů? A co hlasy, které tvrdí, že obrazovky dětem prospívají jako interaktivní vzdělávací nástroj? Autor knihy, dětský klinický psycholog, zkoumá, jak technologie – přesněji řečeno obrazovka se vší její zářící všudypřítomností – zasáhla mozky celé generace dětí. Výzkum mozkových skenů ukazuje, že stimulující zářící obrazovky aktivují dopamin v mozku podobně jako sex. A každým dnem vyšší hromádka klinického výzkumu dává do souvislosti právě obrazovky s poruchami, jako jsou ADHD, závislost, úzkost, deprese, zvýšená agresivita, a dokonce psychóza. Nejvíce šokující je, že nedávné studie mozkových skenů přesvědčivě ukazují, že nadměrná expozice obrazovkám může mozek mladého člověka, který je ještě ve vývinu, poškodit neurologicky stejným způsobem jako závislost na kokainu.

Nakladatel: Zoner Press, 2021

string(707) "Publikace je zaměřena na reflexi dětství v 19. století, a to v životě tří generací rodu Auerspergů a jim příbuzných členů. Kniha předkládá analýzu výchovy, vzdělání, dětských her a vztahů v rodině. Důraz je kladen na aspekt genderu, protože pohlaví bylo základním ukazatelem k určení podoby výchovných a vzdělávacích strategií rodičů a vychovatelů. Text čerpá z pramenů osobní povahy, dobové dětské literatury a edukačních příruček, společně s výchovným spisem Paměti panenek. Tento přeložený spis se nachází ve formě edice v závěru publikace. Čtenář má tak možnost nahlédnout do aristokratického světa pohledem samotných dětí."

Denisa Vídeňská

Malí aristokraté: život ve šlechtické rodině v 19. století očima dítěte

Publikace je zaměřena na reflexi dětství v 19. století, a to v životě tří generací rodu Auerspergů a jim příbuzných členů. Kniha předkládá analýzu výchovy, vzdělání, dětských her a vztahů v rodině. Důraz je kladen na aspekt genderu, protože pohlaví bylo základním ukazatelem k určení podoby výchovných a vzdělávacích strategií rodičů a vychovatelů. Text čerpá z pramenů osobní povahy, dobové dětské literatury a edukačních příruček, společně s výchovným spisem Paměti panenek. Tento přeložený spis se nachází ve formě edice v závěru publikace. Čtenář má tak možnost nahlédnout do aristokratického světa pohledem samotných dětí.

Nakladatel: Univerzita Pardubice, 2021

string(1161) "Peter Demetz zachycuje pozoruhodný svět kinematografie coby nástroje o oběti propagandy v rukou diktátorů. Přibližuje filmy, které viděli a do jejichž podoby nezřídka zasahovali, režiséry, herce a především herečky, které zbožňovali. Film Viva Villa! patřil k Hitlerovým nejoblíbenějším: v jeho hlavní postavě, mexickém lidovém tribunovi Pancho Villovi, poznával sám sebe. Joseph Goebbels však tento film považoval za příliš nebezpečný, aby ho pustil do běžné distribuce. Goebbels diktoval v nacistickém Německu nejen výběr programu kin; jako autor a dramaturg se na utváření filmů ve stále větší míře i sám podílel. Také Stalin, který si význam filmu uvědomil pozdě, se bezprostředně vměšoval do filmových produkcí. Výrobu filmů reguloval dokonce i Lenin, jehož zájem poutaly především průmyslově a politicky zaměřené naučné filmy (například o hydraulické těžbě rašeliny). Avšak propagační potenciál kina rozpoznal a využil jako první Mussolini. Zestátnil veškerý filmový průmysl a zřízením Cinecittá se pokusil vybudovat jakýsi fašistický Hollywood."

Peter Demetz a kol.

Diktátoři v kině: Lenin, Mussolini, Hitler, Goebbels, Stalin

Peter Demetz zachycuje pozoruhodný svět kinematografie coby nástroje o oběti propagandy v rukou diktátorů. Přibližuje filmy, které viděli a do jejichž podoby nezřídka zasahovali, režiséry, herce a především herečky, které zbožňovali. Film Viva Villa! patřil k Hitlerovým nejoblíbenějším: v jeho hlavní postavě, mexickém lidovém tribunovi Pancho Villovi, poznával sám sebe. Joseph Goebbels však tento film považoval za příliš nebezpečný, aby ho pustil do běžné distribuce. Goebbels diktoval v nacistickém Německu nejen výběr programu kin; jako autor a dramaturg se na utváření filmů ve stále větší míře i sám podílel. Také Stalin, který si význam filmu uvědomil pozdě, se bezprostředně vměšoval do filmových produkcí. Výrobu filmů reguloval dokonce i Lenin, jehož zájem poutaly především průmyslově a politicky zaměřené naučné filmy (například o hydraulické těžbě rašeliny). Avšak propagační potenciál kina rozpoznal a využil jako první Mussolini. Zestátnil veškerý filmový průmysl a zřízením Cinecittá se pokusil vybudovat jakýsi fašistický Hollywood.

Nakladatel: Centrum pro studium demokracie a kultury; Ústav pro studium totalitních režimů, 2020

string(454) "Johanes Itten byl expresionistický malíř, designér, profesor a vizuální teoretik úzce spojený s Bauhauskou školou. Ve své nejvýznamnější knize Umění barvy představuje různé přístupy k barvám a ilustruje teoretické koncepty na bohatém spektru plnobarevných reprodukcí světových umělců. Neopomíjí přitom ani intuitivní vnímání. Základní kniha pro všechny, kdo uvažují o vizualitě a využívají ji ve své práci."

Johannes Itten

Umění barvy: subjektivní prožívání a objektivní poznávání jako cesta ke vnímání umění

Johanes Itten byl expresionistický malíř, designér, profesor a vizuální teoretik úzce spojený s Bauhauskou školou. Ve své nejvýznamnější knize Umění barvy představuje různé přístupy k barvám a ilustruje teoretické koncepty na bohatém spektru plnobarevných reprodukcí světových umělců. Neopomíjí přitom ani intuitivní vnímání. Základní kniha pro všechny, kdo uvažují o vizualitě a využívají ji ve své práci.

Nakladatel: NAMU, 2021

string(979) "When it comes to what we believe, humans see what they want to see. In other words, we have what Julia Galef calls a ‘soldier’ mindset. From tribalism and wishful thinking, to rationalising in our personal lives and everything in between, we are driven to defend the ideas we most want to believe – and shoot down those we don’t. But if we want to get things right more often we should train ourselves to think more like a scout. Unlike the soldier, a scout’s goal isn’t to defend one side over the other. It’s to go out, survey the territory, and come back with as accurate a map as possible. Regardless of what they hope to be the case, above all, the scout wants to know what’s actually true. In The Scout Mindset, Galef shows that what makes scouts better at getting things right isn’t that they’re smarter or more knowledgeable than everyone else. It’s a handful of emotional skills, habits, and ways of looking at the world – which anyone can learn."

Julia Galef

The scout mindset: why some people see things clearly and others don't

When it comes to what we believe, humans see what they want to see. In other words, we have what Julia Galef calls a ‘soldier’ mindset. From tribalism and wishful thinking, to rationalising in our personal lives and everything in between, we are driven to defend the ideas we most want to believe – and shoot down those we don’t. But if we want to get things right more often we should train ourselves to think more like a scout. Unlike the soldier, a scout’s goal isn’t to defend one side over the other. It’s to go out, survey the territory, and come back with as accurate a map as possible. Regardless of what they hope to be the case, above all, the scout wants to know what’s actually true. In The Scout Mindset, Galef shows that what makes scouts better at getting things right isn’t that they’re smarter or more knowledgeable than everyone else. It’s a handful of emotional skills, habits, and ways of looking at the world – which anyone can learn.

Nakladatel: Piatkus, 2021