S potěšením si dovolujeme oznámit, že Mgr. Petru Pavlasovi, Ph.D., z Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku byla 23. června 2020 v pražské vile Lanna udělena Prémie Otto Wichterleho za mimořádný vědecký výkon mladých badatelů do 35 let.
O divadelních představeních v bratrském a reformovaném gymnáziu ve velkopolském Lešně čeští badatelé a veřejnost většinou soudí, že je zavedl J. A. Komenský, který zde ve čtyřicátých letech 17. století se studenty sehrál dvě své divadelní hry. Polští teatrologové pak často hovoří o divadle Komenskéhov Lešně. Repertoár této školské scény můžeme dnes sice poznat jen zčásti, avšak i přes současný neutěšený stav pramenné základny je jasné, že divadelní tradice lešenské školy daleko přesáhly dobu působení Komenského v tomto velkopolském městě. Kromě kusých zpráv různých autorů nám do tvůrčí dílny lešenských divadelníků dovolují nahlédnout i dochované tisky několika her. Kdysi se soudilo, že autorem všech těchto dramatických děl byl Komenský.
***
Při přednášce bude možné zakoupit knihu Divadelní svět J. A. Komenského za sníženou cenu.
Leigh Penman is a postdoctoral fellow at the University of Queensland, Brisbane, Australia. He is the author of Hope and Heresy: The Problem of Chiliasm in Post-Reformation Lutheranism (forthcoming), and is currently writing a revisionist history of the concept of the cosmopolitan in early modern Europe.
Between 1616 and 1628, the Sprottau tanner Christoph Kotter (1585–1647) experienced an extraordinary sequence of angelic visions while traversing Upper Lusatia and Lower Silesia. Although recent research has shed light on the earliest publications of these visions — including the editorial involvement of Jan Amos Komenský — we know little about the intellectual environment through which Kotter moved, and Kotter’s connections to another contemporary visionary, the Görlitz philosopher Jacob Böhme (1575–1624). Based on intensive prosopographical research concerning Böhme’s correspondence networks, this paper presents new manuscript evidence concerning Kotter, his relationship to Böhme, and the earliest readers, patrons, and reception of his prophecies. Additionally, this talk furnishes new perspectives concerning Böhme’s readers in Bohemia, as well as Jan Amos Komenský’s (1592–1670) knowledge of Böhme’s works.