Trvání projektu: 
2020 - 2023

Záměrem projektu je vytvořit nástroj predikce školní ne/úspěšnosti v oblasti čtenářské gramotnosti žáků 1. st. ZŠ, který zároveň umožní identifikovat oblasti pro případnou psychologickou či sociálně-pedagogickou intervenci.

Cíle jsou: 1) vyvinout rychlý screeningový test k predikci pozdějšího rizika neúspěšnosti v období při přechodu na 2. st. na základě testování na počátku školní docházky, aby v případě potřeby žák mohl být zavčas poslán na podrobnější vyšetření; 2) zhodnotit prediktivní validitu testu; 3) předložit nástroj a výsledky studie odborné pedagogicko-psychologické obci formou workshopů; 4) popsat souvislost úrovně rané gramotnosti a pozdějšího školního výkonu resp. rizika neúspěšnosti při přechodu na 2.st. ve vazbě na socio-kulturně podmíněné praktiky rodiny a charakter lokality školy.

Výsledky přispějí k naplnění národní priority snižování nerovnosti ve vzdělávání [Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020], konkrétně: zlepšování kvality výuky na druhém stupni (podpora škol); modernizace systému hodnocení na úrovni žáka (podpora pedagogů při poskytování formativní zpětné vazby); revize mechanismů vnější diferenciace vzdělávacích cest (při přechodu na 2. stupeň/víceletá gymnázia) – diagnostické nástroje k eliminaci vyčleňování dětí mimo hlavní vzdělávací proud; vymezení typů a stupňů znevýhodnění a nadání žáků; zavedení systému diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí; zajistit testování žáků na dobrovolné bázi a zacílit výlučně na poskytování zpětné vazby (žákům, jejich rodičům, učitelům, školám a tvůrcům vzdělávací politiky).

Témata: 
rodina
sociální nerovnosti
vzdělání
Zadavatel: 
TA ČR
Oddělení: 

Připojené obrázky