doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D., DSc.

Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
Tel. +420 221 403 907
Fax. +420 222 221 652
Email: smolik@praha.psu.cas.cz

ORCID iD

 

Můj hlavní obor je vývojová psycholingvistika, tedy studium toho, jak se děti učí mateřský jazyk. V této oblasti se zabývám hlavně osvojováním slovosledu a pádových tvarů, porozuměním gramatické struktuře v raném věku vlivem sémantických vlastností slov na osvojování gramatických jevů a struktur interakcí mezi osvojováním gramatiky a sociálně-osobnostními faktory, zejména sociální kognicí a temperamentem tvorbou praktických nástrojů pro diagnostiku jazykového vývoje. Kromě práce s dětmi studuji i jazyk u dospělých, zejména syntaktický priming, zpracování morfologicky komplexních slov a změny ve struktuře jazyka u starších lidí. Příležitostně se podílím na dalších projektech z oblasti vývojové psychologie.

Vedoucí laboratoře Psychologického ústavu a Laboratoře behaviorálních a lingvistických studií PsÚ AV ČR a FF UK.

Reprezentativní publikace

(případně kompletní seznam publikací)

Smolík, F., & Bytešníková, I. (2020). Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS. Česko-Slovenská Pediatrie, 75(8), 484-489.

Smolík, F., Bláhová, V. (2020). Early linguistic reference to first and second person depends on social understanding as well as language skills: Evidence from Czech 30-month-olds. First Language, 41(1), 109-125.

Takács, L., Smolík, F., Kaźmierczak, M., Putnam, S. P. (2020). Early infant temperament shapes the nature of mother-infant bonding in the first postpartum year. Infant Behavior and Development 58, 101428.

Takács, L., Smolik, F., & Putnam, S. (2019). Assessing longitudinal pathways between maternal depressive symptoms, parenting self-esteem and infant temperament. PLOS One, 14(8), e0220633.

Łuniewska, M., Wodniecka, Z., Miller, C. A., Smolík, F., Butcher, M., Chondrogianni, V., ... & Yap, N. T. (2019). Age of acquisition of 299 words in seven languages: American English, Czech, Gaelic, Lebanese Arabic, Malay, Persian and Western Armenian. PLOS One, 14(8), e0220611.

Smolík, F. (2019). Imageability and neighborhood density facilitate the age of word acquisition in czech. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62(5), 1403-1415.

Smolík, F., & Bláhová, V. (2019). Czech 23-month-olds use gender agreement to anticipate upcoming nouns. Journal of Experimental Child Psychology, 178, 251-265.

Smolík, F., & Bláhová, V. (2017). Comprehension of verb number morphemes in Czech children: Singular and plural show different relations to age and vocabulary. First Language, 37(1), 42-57. Doi:10.1177/0142723716673954

Smolík, F., Stepankova, H., Vyhnálek, M., Nikolai, T., Horáková, K., & Matějka, Š. (2016). Propositional Density in Spoken and Written Language of Czech-Speaking Patients With Mild Cognitive Impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 59(6), 1461-1470.. Doi:10.1044/2016_JSLHR-L-15-0301.

Smolík, F., Kříž, A. (2015). The power of imageability: the acquisition of inflected forms is facilitated in highly imageable verbs and nouns in Czech children. First Language, 35(3), 446-465.

Smolík, F. (2015). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension. First Language, 35(3), 237-253.

Smolík, F. (2014). The Use of Gender Information in Lexical Processing in Czech 23-Month-Olds: An Eyetracking Study. In: Orman, W., Valleau, M. J. (Eds.): Proceedings of the 38th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

Smolík, F., Vávrů, P. (2014). Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: disproportionate impairment of verbs and clitics. Journal of Speech, Language and Hearning Research, 57, 837-849. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-L-12-0384 abstract

Smolík, F. (2014).Noun imageability facilitates the acquisition of plurals: survival analysis of plural emergence in children.Journal of Psycholinguistic Research, 43, 335-350. DOI: 10.1007/s10936-013-9255-5 abstract

Markova, G.,Smolík, F. (2014). What Do You Think? The Relationship between Person Reference and Communication About the Mind in Toddlers. Social Development, 23, 61-79. DOI: 10.1111/sode.12044 abstract

Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2011). Validity of language sample measures taken from structured elicitation procedures in Czech. Československá psychologie, 55, 451-461.

Smolík, F. (2010). Using multilevel modeling in the analysis of experimental data: cumulative effects of structural priming in children. Studia Psychologica, 52, 229-242.

Rice, M., Smolík, F., Perpich, D., Thompson, T., Rytting, N., Blossom, M. (2010): Mean length of utterance levels in 6-month intervals for children 3-9 years with and without language impairments. Journal of Speech, Language and Hearing Research,53, 333-49.

Rice, M., Smolík, F. (2007): Genetic Language Disorders. In Gaskell, G. (Ed.): Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford, England: Oxford University Press.

Smolík, F. (2005). Lexical Growth and Acquisition of Morphological Forms. In: Burgos, A., Clark-Cotton, M. R., Ha, S.: Proceedings of the 29th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

Profesní zkušenosti

2002-2006 Postgraduální výzkumný asistent, Language acquisition studies lab, University of Kansas, Lawrence, KS, USA.
1996-dosud Psychologický ústav AV ČR, pobočka Praha. Zprvu asistent, posléze další pozice, nyní vědecký pracovník.
1997-1998

Výzkumný asistent, Laboratoř psychometrických studií, Psychiatrické centrum Praha. Účast na vývoji Pražské metody deskripce chování novorozence.

Výuka

2007-dosud University of New York in Prague. Výuka kurzů Psychology of Infancy and Childhood, Cognition, Statistics for Social Sciences a Multivariate Statistics.
2009-dosud Filozofická fakulta UK, občasná výuka kurzů o osvojování jazyka, psycholingvistice a experimentální psychologii.
2007-2011

občasná výuka psycholingvistiky a psychologické metodologie na PedF UHK a PedF UK.

Vzdělání

2001-2006 Child Language Program, University of Kansas v Lawrence, KS, USA. PhD uděleno 2006. Disertace: Grammar sensitivity in children: syntactic priming and error detection. Vedoucí: Mabel Rice. Komise: Susan Kemper, Vicky Peyton, Holly Storkel, Mike Vitevitch.
2000 PhDr., Obecná psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha.
1994-1999

Studium psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha, teoreticko-výzkumná specializace. Diplomová práce Psychologické aspekty osvojování jazyka.

1993-1994 Studium psychologie, Filozofická fakulta UP, Olomouc.