Gender a výzkum / Gender and Research 2022, 23 (1): 57-72 | DOI: 10.13060/gav.2022.005
In his contribution, the author presents the concept of a cabinet of (pop)cultural curiosities, which is based on the prefigurement of Mannerist and Baroque cabinets, or the so-called Wunderkammer, Kunstkammer, etc. He uses this concept to interpret the work of the Czech rap band Čokovoko, relying on the theory and history of the camp phenomenon, which is based on aesthetic transgressions, ironic attitudes and the stretching of the boundaries between taste and tastelessness. The metaphor of the cabinet of curiosities allows to describe and explore the specific ways in which the peculiarly frivolous play with themes concerning women and their stereotypical position as passive objects is performed in the band’s compositions against the background of the transformation of various (pop) cultural codes.
Vloženo: 1. září 2021; Revidováno: 12. červenec 2022; Přijato: 12. červenec 2022; Zveřejněno: 23. srpen 2022Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.