Gender a výzkum / Gender and Research 2022, 23 (1): 57-72 | DOI: 10.13060/gav.2022.005

Kabinet (pop)kulturních kuriozit aneb fenomén camp v tvorbě kapely Čokovoko

Peter Demeter
Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

In his contribution, the author presents the concept of a cabinet of (pop)cultural curiosities, which is based on the prefigurement of Mannerist and Baroque cabinets, or the so-called Wunderkammer, Kunstkammer, etc. He uses this concept to interpret the work of the Czech rap band Čokovoko, relying on the theory and history of the camp phenomenon, which is based on aesthetic transgressions, ironic attitudes and the stretching of the boundaries between taste and tastelessness. The metaphor of the cabinet of curiosities allows to describe and explore the specific ways in which the peculiarly frivolous play with themes concerning women and their stereotypical position as passive objects is performed in the band’s compositions against the background of the transformation of various (pop) cultural codes.

Klíčová slova: camp, campy, feminist camp, cabinet of curiosities, pop culture, band Čokovoko, Czech pop music, Czech rap music

Vloženo: 1. září 2021; Revidováno: 12. červenec 2022; Přijato: 12. červenec 2022; Zveřejněno: 23. srpen 2022Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Demeter, Peter. 2022. "Kabinet (pop)kulturních kuriozit aneb fenomén camp v tvorbě kapely Čokovoko." Gender a výzkum / Gender and Research 23(1):57-72.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Čokovoko. 2008a. Etapy v životě ženy [píseň]. Best Of. Neoficiální album, Česká republika.
  2. Čokovoko. 2008b. Evo! Respekt Evě Pilarové [píseň]. Best Of. Neoficiální album, Česká republika.
  3. Čokovoko. 2008c. Mám ráda [píseň]. Best Of. Neoficiální album, Česká republika.
  4. Čokovoko. 2008d. Nemám ráda [píseň]. Best Of. Neoficiální album, Česká republika.
  5. Čokovoko. 2011a. Autostimulace [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.
  6. Čokovoko. 2011b. Dredař [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.
  7. Čokovoko. 2011c. Dresink [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.
  8. Čokovoko 2011d. Monogamie [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.
  9. Čokovoko. 2011e. Perioda [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.
  10. Čokovoko. 2011f. Sebevražda [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.
  11. Čokovoko 2011g. Sláva [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.Čokovoko 2011h. Štěstí [píseň]. Hudba. Mamka Records, Česká republika.Bauer, G. 2018. "The odd and gory things in life". Roy Raz' Music Videos and Camp Aesthetics. Pp. 41-55 in I. Hotz-Davies, G. Vogt, F. Bergmann (eds.). The Dark Side of Camp Aesthetics. Queer Economies of Dirt, Dust and Patina. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Booth, M. 1983. Camp. London: Quarter Books.
  13. Bredekamp, H. 1995. The Lure of Antiquity and the Cult of the Machine: The Kunstkammer and the Evolution of Nature, Art, and Technology. Princeton: Markus Wiener Publishers.
  14. Bukovinská, B. 2005. The Known and Unknown Kunstkammer of Rudolf II. Pp. 199-227 in H. Schramm, L. Schwarte, J. Lazardzig (eds.). Collection - Laboratory - Theater. Scenes of Knowledge in the 17th Century. Volume 1. Berlin: De Gruyter. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Butler, J. 1999. Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity. London: Routledge.
  16. Cleto, F. (ed.). 1999. Camp. Queer Aesthetics and the Performing Subject: A Reader. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  17. Core, P. 1984. Camp. The Lie That Tells The Truth. London: Plexus Publishing.
  18. Činátlová, B. 2015. Odradky. Věc a věcnost v literatuře. Příbram: Pistorius & Olšanská.
  19. Demeter, P. 2017. Akvabely, vousaté ženy a jiné campy stylizace v dramatické tvorbě Davida Drábka. Pp. 230-249 in P. A. Bílek, J. Šebek (eds.). Česká populární kultura. Transfery, transponování a další tranzitní procesy. Praha: Univerzita Karlova.
  20. Demeter, P. 2020. Možná uplatnění fenoménu camp při interpretaci soudobého českého kulturního prostoru. Disertační práce, vedoucí práce P. A. Bílek. České Budějovice: Filozofická fakulta Jihočeské univerzity.
  21. Demeter, P. 2021. Láska k přehnanému. Fenomén camp v českém kulturně-historickém kontextu. České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity.
  22. Hall, S. 2003. Representation: Cultural representations and signifying practices. London: Open University Press.
  23. Iser, W. 1993. Representation: A Performative Act. Pp. 217-234 in M. Krieger (ed.). The Aims of Representation: Subject, Text, History. Stanford: Stanford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  24. King, T. A. 1994. Performing "Akimbo". Queer Pride and Epistemological Prejudice. Pp. 20-43 in M. Meyer (ed.). The Politics and Poetics of Camp. New York: Routledge.
  25. Królak, J. 2010. Prvky camp-estetiky v recesistických projevech ostalgie. Pp. 63-74 in L. Jungmannová (ed.). Česká literatura rozhraní a okraje. Praha: Akropolis -Ústav pro českou literaturu Akademie věd ČR.
  26. Kunštát, D., L. Mrklas (eds.). 2009. Historická reflexe minulosti aneb "Ostalgie" v Německu a Česku. Praha: CEVRO Institut.
  27. Langrová, H., R. Strnad. 2011. Čokovoko a panenky na hraní? To ani náhodou. Denik.cz. Staženo 23. 8. 2021 (https://ustecky.denik.cz/kultura_region/20111019-dts-cokovoko-antropotyjatr-hudba.html).
  28. Robertson, P. 1996. Guilty Pleasures. Feminist Camp from Mae West to Madonna. Durham: Duke University Press.
  29. Sontagová, S. 2000. Poznámky o fenoménu camp. Labyrint Revue 8 (7-8): 80-86.
  30. Standen, E. A. 1993. Madame de Pompadour's Gobelins Tapestries. Studies in the History of Art 42 (2): 14-33.
  31. Staněk, J. 2013. Diletantismus a umění života. Od Montaigne k Bourgetovi. Brno: Host.
  32. Thomas, P. W. 1977. Charles I of England. The Tragedy of Absolutism. Pp. 191-211 in A. G. Dickens (ed.). The Courts of Europe. Politics, Patronage and Royalty 1400-1800. London: Thames and Hudson.
  33. Turek, P. 2011. Písně soběstačných pesimistek Čokovoko. Průkopnice mluveného slova Čokovoko vydávají album Hudba. Respekt.cz. Staženo 23. 8. 2021 (https://www.respekt.cz/tydenik/2011/16/pisne-sobestacnych-pesimistek-cokovoko).
  34. Vizina, P. 2011. Čokovoko vydaly svou první skutečnou desku. Lidovky.cz. Staženo 23. 8. 2021 (https://www.lidovky.cz/orientace/kultura/cokovoko-vydaly-svou-prvni-skutecnou-desku.A110328_165948_ln_kultura_wok).
  35. Ware, J. R. 1909. Passing English of the Victorian Era. A Dictionary of Heterodox English, Slang and Phrase. London: Routledge.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.