CZ EN
   
 
Klára Benešovská

PhDr. Klára Benešovská, CSc.

Oddělení umění středověku

tel: +420 221 183 715
e-mail: benesovska@udu.cas.cz

Vědecká pracovnice Oddělení umění středověku do 12/2022.

Klára Benešovská studovala v letech 1968–1973 dějiny umění a klasickou archeologii na FF UJEP Brno a FF UK Praha (PhDr. 1975), 1983–1987 byla vědeckou aspirantkou v Ústavu teorie a dějin umění AV ČR (1990 CSc.). Od roku 1990 pracuje v ÚDU AV ČR. Zabývá se výzkumem středověké architektury a architektonické skulptury v evropském kontextu.V letech 1997–2001 byla vědeckým tajemníkem ústavu, 1997–2012 členem vědecké rady, 2004–2019 vedoucím oddělení Středověku. Byla hlavním řešitelem projektu Imago, Imagines (GAČR 2013–2017). Od  2019 je spolupracovníkem v grantech Obraz/y v době Přemyslovců: kontexty a formy (GAČR) a Jeruzalém a jeho odraz v kultuře středověkých českých zemí (GAČR). Byla autorkou výstavy Královský sňatek. Eliška Přemyslovna a Jan Lucemburský  1310 (Praha 2010/2011, cena Gloria musealis za mezinárodní přínos), autorský podíl měla na výstavách 10 století architektury (Pražský hrad 2001: Románská architektura, Gotika), stálá výstava Příběh pražského hradu (Pražský hrad, Starý palác 2004–dosud), Slovanský klášter Karla IV. Zbožnost, umění, vzdělanost (Emauzský klášter v Praze 2016). V rámci Strategií AV 21 (Evropa a stát mezi barbarstvím a civilizací) byla garantem projektu Český stát za Václava IV. Výpověď umění (výstava v Galerii vědy a umění AVČR 2019) a je garantem mezinárodního projektu Royal Nunneries at the Center of Medieval Europe. Networks, Gender, Acculturation.

Nejvýznamnější odborné výstupy:

Kateřina Kubínová – Klára Benešovská (edd.), Imago, imagines. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století, [I. Díl: Náboženská funkce obrazu; II. Díl: Reprezentativní a memoriální funkce obrazu], Praha Academia 2019

Klára Benešovská – Helena Dáňová – David Vrána (eds.), Ivo Kořán. Texty, Praha Artefactum 2019

Klára Benešovská –Jan Chlíbec (edd.), Více Krásy, Praha Artefactum 2019

Klára Benešovská, Art and Architecture in the Period 800-1500 (with Kateřina Kubínová) and texts in: Taťána Petrasová – Rostislav Švácha (edd.), Art in the Czech Lands 8002000, Řevnice: Arbor vitae societas – Praha: Artefactum 2017, p. 39–74; pp. 84–85,  86–87, 88–90,  91–93, 102–103, 110–111, 112–113, 132–133, 134–135, 136–137, 138–140, 141–142, 143–145, 152–154, 158–61, 180–181, 182–185, 188–190, 191–192, 198–199, 202–203, 204–205, 209–211, 214–216, 222–224, 238–241, 248–251, 252–253, 254–255, 268–271, 286–289, 290–291, 292–293, 294–295, 300–303, 309–311, 312–314, 318–319, 320–321, 322–323.

Klára Benešovská, Disparition, réouverture et clôture du chantier cathédral de Prague (1419-1933), in Le chantier cathédral en Europe – Diffusion et sauvegarde des savoirs, savoir-faire et matériaux. Sous la direction de Isabelle Chave, Étienne Faisant et Dany Sandron, Le Passage Paris–New York Editions 2020, pp. 128–139

Klára Benešovská, Josef Cibulka a Svatovítská rotunda, in: Michal Sklenář – Kristina Uhlíková – Vít Vlnas (eds.), Josef Cibulka, kněz, pedagog a historik umění ve 20. století. Praha 2020, s. 133–150

Klára Benešovská, Kauza Václav Mencl: někdo musí z kola ven. Příspěvek k výuce dějin umění v letech 1938-1952, Umění / Art LXVI 2018, s. 194–203, 241.

Klára Benešovská, Ce qu’il advint de l’architecture gothique à la cour de Charles IV et de Venceslas IV, in: Arnaud Timbert (ed.), Qu’est-ce que l’architecturegothique? Essais, préface Ch. Freigang, postface Br. Phalip, Villeneuve-d’Ascq, Presses univ. Septentrion, coll. «Architecture &Urbanisme», 2018, s. 181–195.

Klára Benešovská, The Epilogue of the “Orient oder Rom” debate in the 1970s? The Forgotten Work of Václav Mencl, in: Ivan Foletti – Francesco Lovino (edd.), Orient oder Rom. History and Reception of a Historiographical myth (1901-1970), Viella Roma 2018, s. 147–162

Klára Benešovská, Charles IV 1978–2016. Reviewing the Ideological Background of the Exhibitions and Conferences in 1978. Convivium 2017, IV, 1 [Medieval Art History in Prison], s. 159–173.

Klára Benešovská, De la circulation des „locissanctis“– le Mons Sion à Prague, Convivium 2014, I, 1, s. 51–62.

Klára Benešovská, Dʼartistesexogènesen artistes établis: lʼexemple des Parleren Bohême (1356–1420), in: Jacques Dubois – Jean-Marie Guillouët – Benoit Van den Bossche (eds.), Les Transferts artistiques dans lʼEurope gothique. Repenser la circulation des artistes, des oeuvres, des thèmeset des savoir-faire (XIIe–XVIe siècle). Paris, A. a J. Picard 2014, s. 189–207.

Klára Benešovská (ed.), A Royal Marriage. Elisabeth Premyslid and John of Luxembourg – 1310, Praha, Muzeum hlavního města Prahy 2011.

Aktuální projekty:

Obraz/y v době Přemyslovců: kontexty a formy (GAČR 19-21654S) – člen řešitelského týmu

Jeruzalém a jehoodraz v kultuře středověkých českých zemí (GA ČR, 19-12859S) – člen řešitelského týmu

Royal Nunneries at the Center of Medieval Europe. Networks, Gender, Acculturation / Královské fundace ženských klášterů v centru středověké Evropy– Strategie AV 21 Evropa a stát mezi barbarstvím a civilizací - garant mezinárodního projektu

STÁHNOUT CV A BIBLIOGRAFII
PUBLIKACE
Imago, imagines
Imago, imagines
Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí c českých zemích od 10. do první třetiny 16. století
Ivo Kořán / Texty
Ivo Kořán / Texty
VÍCE
Více Krásy + Skok vysoký Josefa Krásy
Více Krásy + Skok vysoký Josefa Krásy
VÍCE
Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Před dalším používáním těchto webových stránek si nastavte souhlas s uložením cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.