Výzkumná koncepce Oddělení muzikologie je zaměřena na bohemikální témata z oblasti dějin a teorie hudby. Tematické a pracovní provázání s dalšími odděleními a badatelskými centry v rámci ÚDU AV ČR zajišťuje dlouhodobý hlavní týmový cíl oddělení – vytvoření kolektivní monografie Dějiny hudby v českých zemích. Příprava monografie je postupně realizována v dílčích individuálních projektech, založených na zkoumání vývoje hudební kultury v geograficky a historicky vymezeném prostoru tzv. českých zemí z hlediska proměňujícího se ideového, sociálního, kulturního, ekonomického, konfesijního a hudebně-institucionálního kontextu. Tematicky se výzkum neomezuje pouze na projevy vysoké hudební kultury, ale usiluje o aplikování nových metod odkrývání fungování hudby ve všech vrstvách dobové společnosti.
V rámci programu Strategie AV21 bylo v uplynulých třech letech realizováno několik dílčích projektů. Konference Pražská mozartovská vila Bertramka ve světle neznámých německých pramenů z roku 1925 a 1942 (Milada Jonášová), s publikačním výstupem Die Villa Bertramka. Facetten der Geschichte einer Mozart-Gedenkstätte in Prag / The Villa Bertramka. Facets of the History of a Mozart Memorial in Prague – sborník referátů z konference a výstavní katalog. V programu Paměť v digitálním věku Václav Kapsa pokračoval v elektronickém zpracování a webové prezentaci katalogů skladeb souvisejících s hudební kulturou českých zemí. V rámci projektu byly dále rozvíjeny a rozšiřovány již publikované tematické katalogy děl skladatelů Josefa Brentnera a Antonína Reichenauera a nově publikován další katalog zaměřený na místně i časově obdobný repertoárový okruh – Černohorský. Pod novým názvem „Katalogy a inventáře k hudbě českých zemí“ byl portál rozšířen o sekci věnovanou historickým hudebním inventářům. Projekt Ženy v české hudební kultuře v 19. století propojil mezinárodní online workshop s koncertem (písně, duety a klavírní skladby skladatelek 19. století). V přípravě je rovněž publikace věnovaná tomuto tématu. V programu Odolná společnost – Koncepty identit v českém kulturním životě v době krize Anja Bunzel realizovala workshop Identita a krize v kultuře 19. století v českých zemích v (polo)soukromém prostoru. Členové oddělení (Aleš Opekar, David Vondráček) se jako spoluřešitelé podílejí na projektu Ústavu pro českou literaturu Umění – gesto – argument, zaměřeném na umělecká díla nebo události, které v meziválečném období vyvolaly veřejnou debatu.
S podporou Komise pro regionální spolupráci krajů a ústavů AV ČR každoročně Milada Jonášová v rámci Festivalu barokních umění v Českém Krumlově pořádá mezinárodní muzikologická konference o italské opeře v 18. století v Čechách: 2019 – Demofoonte jako operní námět: J. A. Hasse a další skladatelé 18. století; 2020 – Italská opera – mezi originálem a pasticciem; 2021 – Opera jako slavnostní událost / Lʼopera italiana come un evento festivo.
S podporou Ministerstva kultury České republiky se v roce 2020 v online režimu uskutečnila mezinárodní muzikologická konference Aktuální otázky mozartovského výzkumu III.
V rámci grantového projektu Mezinárodní spolupráce začínajících výzkumných pracovníků (MSM) AV ČR je nově zahájen výzkum k tematice Mediální reprezentace hudebních žen ve Vídni, Berlíně a Praze v první polovině devatenáctého století (Anja Bunzel).
Za přispění pracovníků oddělení vznikly v posledních třech letech následující publikace:
Milada Jonášová (ed.), Tre opere su Don Giovanni per Praga: Caldara 1730 – Righini 1776 – Mozart 1787, collana: L'opera italiana nei territori boemi durante il Settecento IV., Praga 2019 (koeditor Tomislav Volek).
Anja Bunzel (ed.), Musical Salon Culture in the Long Nineteenth Century, Woodbridge: Boydell, 2019 (koeditor Natasha Loges).
Anja Bunzel, The Songs of Johanna Kinkel: Genesis, Reception, Context, Woodbridge: Boydell, 2020.
Milada Jonášová (ed.), Aktuelle Fragen der Mozart-Forschung II. Bericht über den Prager Mozart-Kongress 2018 (Mozart Studien 27), Wien: Hollitzer Verlag, 2020 (koeditoři Manfred Hermann Schmid, Tomislav Volek).
Milada Jonášová (ed.), Demofoonte come soggetto per il dramma per musica: Johann Adolf Hasse ed altri compositori del Settecento, collana: Lʼopera italiana nei territori boemi durante il Settecento V., Praga 2020 (koeditor Tomislav Volek).
Milada Jonášová (ed.), Die Villa Bertramka. Facetten der Geschichte einer Mozart-Gedenkstätte in Prag / The Villa Bertramka. Facets of the History of a Mozart Memorial in Prague, Praha: Artefactum, 2020 (koeditor Manfred Hermann Schmid).
Milada Jonášová (ed.), Mozarts “Idomeneo” (Mozart Studien 28), Wien: Hollitzer Verlag, 2021 (koeditor Manfred Hermann Schmid).
Václav Kapsa, Joseph Brentner. A Catalogue of His Works (Brk), Antonín Reichenauer. A Catalogue of His Works (Rk), Ústav dějin umění AV ČR 2019–2021, publikováno online.
Václav Kapsa (ed.), Carolus Pelicanus, Adoro te devote, Ad festa venite (Fontes Musicae in Polonia C/XX), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2020.
Václav Kapsa (ed.), Joannes Possival, Litaniae lauretanae sub titulo Consolatrix afflictorum (Fontes Musicae in Polonia C/XV), ed. Václav Kapsa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2020.
Václav Kapsa (ed.): Carolus Rabovius (1619–1686). O Domine Jesu, Salutemus Matrem, Surgamus eamus properemus (Fontes Musicae in Polonia C/XXVI), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021.
Václav Kapsa (ed.), Johann Joseph Ignaz Brentner. Duchovní árie II / Sacred Arias II, Praha: Artefactum, 2021.
David Vondráček (ed.): The East, the West, and the In-Between in Music, München: Allitera, 2021.
David Vondráček: Jaroslav Ježek zwischen Avantgarde und Jazz, München: Allitera, 2021.
Součástí oddělení muzikologie je redakce odborného oborového muzikologického časopisu Hudební věda.