Oddělení umění 19.-21. století
tel:
e-mail: buddeus@udu.cas.cz
Vědecká pracovnice Oddělení umění 19.-21. století.
Hana Buddeus vystudovala dějiny umění a francouzštinu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (Mgr.) a teorii a dějiny umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (Ph.D.). Zabývá se průniky dějin fotografie a dějin umění ve 20. a 21. století, a studiem reprodukcí uměleckých děl. V ÚDU AV ČR pracuje od roku 2016, je členkou Centra pro výzkum fotografie, které založila Petra Trnková v roce 2018. Aktuálně je jako odborná řešitelka zaměstnána na částečný úvazek v projektu „The Matrix of Photomechanical Reproductions: Histories of Remote Access to Art“. Jako členka odborného týmu výzkumného projektu zaměřeného na Josefa Sudka a fotografie uměleckých děl (2016–2020) (WEB) připravila k vydání knihy Sudek a sochy (2020) a Instant Presence: Representing Art in Photography (ed. Buddeus–Lahoda–Mašterová, 2017). Za dizertační práci, kterou obhájila na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a publikovala pod názvem Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění 70. let 20. století obdržela v roce 2018 Cenu Josefa Krásy. Od roku 2020 je členkou výboru UHS. Jako kurátorka se příležitostně věnuje současnému umění, vedla Galerii AMU v Praze (2013–2015), byla členkou kurátorského týmu Fotograf Gallery (2021–2022), redakční rady časopisu Fotograf (2013–2022) a podílela se na kurátorské koncepci několika ročníků stejnojmenného festivalu (2013–2015).
Hana Buddeus – Anežka Bartlová (eds.), Infrastruktury (dějin) umění, Prague: Artefactum 2022.
Hana Buddeus, Enlarged Details and Close-up Views. Art Reproduction in 1930s Czechoslovakia, Artium Quaestiones, 33, 2022, s. 61–86.
Hana Buddeus, Sudeks Gärten im Sozialismus, in: Philipp Freytag (ed.), Zwischen Avantgarde und Repression. Tschechische Fotografie (1948–1968), kat. výst., Dresden: Sandstein 2022, s. 96–105.
Hana Buddeus (ed.), Sudek and Sculpture, Prague 2020
Hana Buddeus, Storing and/or Sharing: the Negative in the Commercial Work of Josef Sudek, Umění / Art LXVI, 2018, č. 5, s. 388–399
Hana Buddeus, (rec.) Tomáš Pospiszyl (ed.), Vladimír Ambroz. Akce / Actions, Praha 2017, Umění / Art LXVI, 2018, č. 5, s. 440–442
Hana Buddeus, Mlsný a zvědavý V. V. Štech: dějiny umění jako živá současnost, in: Tomáš Dvořák a kol., Fotografie, socha, objekt, Praha 2018, s. 7–29
Hana Buddeus, Infiltrating the Art World through Photography. Petr Štembera’s 1970s Networks, Third Text, [Special Issue “Actually Existing Artworlds of Socialism”. Guest Editor: Reuben Fowkes], 2018, No. 153, pp. 468–484
Hana Buddeus, Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění semdesátých let 20. století, Praha 2017
Hana Buddeus – Katarína Mašterová – Vojtěch Lahoda (edd.), Instant Presence. Representing Art in Photography, Praha 2017
Hana Buddeus, Braun, Brokof, Sudek et al., Czech Baroque Sculpture in the Light of Modernist Photography, in: Hana Buddeus – Katarína Mašterová – Vojtěch Lahoda (edd.), Instant Presence. Representing Art in Photography, Praha 2017, s. 177–195
Hana Buddeus, Fotografické podmínky happeningu, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2014, č. 16, s. 18–37
Hana Buddeus, 3 Poznámky k funkci dokumentace v době normalizace, in: Jan Krtička – Jan Prošek (edd.), Dokumentace umění, Ústí nad Labem 2013, s. 67–79
Matrix fotomechanických reprodukcí: Dějiny vzdáleného přístupu k umění
Resonances: Regional and Transregional Cultural Transfer in the Art of the 1970s (2021–2024) – International Visegrad Fund, Strategic Grants – Returning to the roots of Visegrad cooperation