Cílem projektu je prozkoumání způsobů, jimiž vstupuje česká literatura do interakce s novým digitálním médiem – tedy jak užívá jeho možnosti, kterými novými způsoby distribuuje texty, jaké to má dopady na redefinice pojmů jako autorství a čtenářství, v jaké pozici se v tomto kontextu ocitá literární kritika, které nové žánrové formy se objevují, jaký dopad má dění v novém médiu na život literatury ve starém tištěném médiu (strukturní proměny některých žánrů, např. román v e-mailech, blogový román, báseň psaná jako zpráva SMS apod.) Předmětem zkoumání budou proměny české literatury a literární kultury, k nimž došlo v souvislosti s nástupem a rozšířením internetu v druhé polovině devadesátých let 20. století. Situace, kterou nastolil v literární kultuře a komunikaci internet, bude konfrontována s analogickými situacemi, k nimž dochází vždy při nástupu nového média do umělecké komunikace (např. interakce avantgardy 20. let a filmu, dále nástup rozhlasu a televize, na počátku vynález knihtisku).
Poskytovatel financí: | Grantová agentura ČR |
Kód: | GPP406/12/P603 |
Doba řešení: | 1. 1. 2011 – 31. 12. 2015 |
Řešitel: | Karel Piorecký |
Odkazy: | |
Hlavní výstup: | Česká literatura a nová média (monografie) |
Oddělení: | Oddělení literatury 20. století a literatury současné |