Previous Next
O normalizačních hadech a scholastických žebřících DOUBRAVKA OLŠÁKOVÁ Libora Oates-Indruchová, socioložka, která se zaměřuje na pozdní socialistickou kulturu a gender,...
Střední Evropa jako transatlantický mýtus, konstrukt, velké vyprávění — a přece relevantní JAN MATONOHA Z hlediska pojetí střední Evropy (dále jen SE) je centrální myšlenkou knihy Jessie Labovové skutečnost, že...
Homiletika napříč staletími ANNA KOPOVÁ Kázání, řeč, homilie — dnes až na výjimky zcela marginalizovaný žánr, který největšího rozmachu dosáhl v...

Vyšla kniha Cirkus pictus. Zázračná krása a ubohá existence. Výtvarné umění a literatura 1800–1950, připravená k výstavě v Galerii výtvarného umění v Chebu. Autorsky se na ní podíleli historici umění T. Winter a P. Machalíková, literární historička S. Fedrová a historik H. Jordan.

Cirkus s typickými  postavami artistů, klaunů a krotitelů exotických zvířat je svébytným prostředím, odlišným od každodenní reality. Divákům poskytuje nebývalou podívanou a nové smyslové zážitky. Ve výtvarném umění a literatuře je cirkus spojován s rozmanitou symbolikou. Kniha zpřítomňuje tyto reflexe v českém prostředí od počátku 19. století do poloviny 20. století, a to v širších souvislostech evropského umění. Vedle prací známých autorů, mezi něž patřili Bohumil Kubišta, Josef Čapek, Jindřich Štyrský, Vítězslav Nezval nebo Eduard Bass, představuje i díla pozapomenutých tvůrců. Pozornost věnuje také historii cirkusu samého.