Oddělení dokumentace
tel: +420 776 679 484
e-mail: trnkova@udu.cas.cz
vědecká pracovnice, kurátorka sbírky fotografií Oddělení dokumentace, vedoucí Centra pro výzkum fotografie
Petra Trnková je historička fotografie (Ph.D., Masarykova univerzitě v Brně, 2008; Cena rektora). Vedle dějin fotografie 19. a začátku 20. století, se zabývá historií fotomechemického tisku a dalšími technikami mechanického reprodukování artefaktů v 19. století, dále historiografií fotografie, fenoménem fotografických alb a managementem fotografických sbírek. Její výzkum byl podpořen Evropskou komisí v rámci programu Horizon 2020 (MSCA), Grantovou agenturou ČR, AV ČR (Strategie AV21), programem AKTION Česká republika – Rakousko, Spolkem Adalberta Stiftera aj. V roce 2023 působila jako Paul Mellon Visiting Senior Fellow v Center for Advanced Study in the Visual Arts (National Gallery of Art) ve Washingtonu, kde se věnovala výzkumu mechanického reprodukování olejomaleb.
P. Trnková, Metternich’s Collection of Talbot’s Photographs: A lost album as a virtually material being, Journal of the History of Collections 35, 2023, 2, s. 379–394, doi.org/10.1093/jhc/fhac023.
P. Trnková, Rembrandt fecit – Liepmann gedruckt. Olejomalba ve věku mechanického tisku, in A. Bartlová – H. Buddeus eds., Infrastruktury (dějin) umění, Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně 2022, s. 126–139.
P. Trnková, Anastas Jovanović: Photographer of the new Slovak political representation, RIHA Journal 2022, č. 0273, https://doi.org/10.11588/riha.2022.1.87886.
P. Trnková, Electrifying Daguerreotypes: On correlations between electricity and photography around 1840, History of Photography 45, 2021, 2, s. 111–127, https://doi.org/10.1080/03087298.2022.2062907.
P. Trnková, Klemens Metternich a kynžvartská sbírka daguerrotypií, Historická fotografie 20, 2021, s. 2–15.
P. Trnková, Photography in 1848: Five Case Studies from Central Europe, History of Photography 43, 2019, 3, s. 233–250, https://doi.org/10.1080/03087298.2019.1643546.
P. Trnková, The Unbearable (and Irresistible) Charm of ‘Duplicates’, in J. Bärnighausen, C. Caraffa, S. Klamm, F. Schneider a P. Wodtke eds., Photo-Objects. On the Materiality of Photographs and Photo Archives, Berlin: Max Planck Institute for the History of Science, 2019, s. 245–260, http://mprl-series.mpg.de/studies/12/15/index.html.
P. Trnková, Knights, Pilgrims, Tourists, Archaeologists, and Antiquaries at Rožmberk, in P. Trnková ed., Landscape–Residence–Image, Prague: Artefactum, 2015, s. 244–263.
M. Faber – P. Trnková eds., Andreas Groll (1812–1872) – neznámý fotograf, Praha: GHMP – Vídeň: Photoinstitut Bonartes, 2015.
P. Trnková, Podle přírody! Fotografie a umění v 19. století – příklady z českých a moravských sbírek, Brno: B&P, 2013.
P. Trnková ed., Oudadate Pix: Revealing a photographic archive, Prague: Artefactum, 2010.
P. Trnková, Technický obraz na malířských štaflích. Umělecká fotografie a česko-němečtí fotoamatéři, 1890–1914, Brno: B&P, 2008.
P. Trnková, Fotografie po „dějinách umělecké fotografie“, in M. Filipová – M. Rampley eds., Možnosti vizuálních studií. Obrazy – texty – interpretace, Brno: B&P, 2008, s. 93–110.
Vynálezci, piráti, epigoni. O počátcích fotografie na papíru ve střední Evropě (monografie)
Josef Schulz a fotografie (výstava a článek)
Lichia prisca, die Freunde der Naturwissenschaften und eine flüchtige Begegnung von Fotografie und Paläontologie in Wien um 1845 (článek)
Padělky ve věku mechanické reprodukce (příspěvek na konferenci)