Oddělení umění raného novověku
tel: +420 221 183 551
e-mail: madl@udu.cas.cz
Vědecký pracovník Oddělení umění raného novověku.
Martin Mádl studoval dějiny umění na FF UK (Ph.D. 2003). V letech 1993–2008 byl kurátorem sbírky skla a keramiky v Národním muzeu v Praze, kde se mimo jiné podílel na přípravě výstavy A Thousand Year of Czech Culture ve Winston-Salem, NC, USA. Od roku 2003 pracuje jako vědecký pracovník ÚDU AV ČR, v. v. i., se zaměřením na dokumentaci a interpretaci barokních nástěnných maleb. Je editorem a spoluautorem soupisových katalogů Tencalla I–II (Barokní nástěnná malba v českých zemích), Praha 2012–2013, a Benediktini I–II (Barokní nástěnná malba v českých zemích), Praha 2016. Podílel se na řešení grantu Idea a její realizace: výtvarná kultura jezuitského řádu v českých zemích. V současné době vede mezioborový projekt Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí. Je aktivním členem a od roku 2022 prezidentem mezinárodní skupiny pro výzkum barokní nástěnné malby ve střední Evropě (The Research Group for Baroque Ceiling Painting in Central Europe).
Martin Mádl – Radka Heisslerová – Tadeáš Kadlec (edd.), Slavatovský palác. Projekty Jana Jáchyma Slavaty z let 1673–1689, Praha 2022 (v tisku).
Herbert Karner – Martin Mádl (edd.), Pfarrkirchen. Katholische und Lutherische Sakralräume und ihre barocke Ausstattung, Praha 2021.
Martin Mádl – Radka Heisslerová – Michaela Šeferisová Loudová – Štěpán Vácha, Benediktini I–II (Barokní nástěnná malba v českých zemích), Praha 2016.
Martin Mádl, Heiligkreuzlegenden in der böhmischen Wand- und Deckenmaleei des 17. und 18. Jahrhunderts, in: Carla Heussler – Sigrid Gensichen (eds.), Das Kreuz. Darstellung und Verehrung in der Frühen Neuzeit (Regensburger Studien zur Kunstgeschichte 16), Regensburg 2013, pp. 262–286.
Martin Mádl, Images of Turks in the Baroque Ceiling Decorations of the Czech Lands and Their Central European Context, in: Eckhard Leuschner – Thomas Wünsch (edd.), Das Bild des Feindes. Konstruktion von Antagonismen und Kulturtransfer im Zeitalter der Türkenkriege: Ostmitteleuropa, Italien und Osmanisches Reich, Berlin 2013, pp. 95–114.
Martin Mádl (ed.), Tencalla I–II (Barokní nástěnná malba v českých zemích, Praha 2012–2013.
Martin Mádl, ‘Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Prope’: Carpororo Tencalla’s Paintings in Náměšť nad Oslavou, Umění / Art 59, 2011, pp. 214-236.
Martin Mádl, Quadratura in Bohemia. Reception and Adaptations, in: Matthias Bleyl – Pascal Dubourg Glatigny (edd.), Quadratura. Geschichte – Theorie – Technik, Berlin 2011, pp. 165–178.
Martin Mádl, Johann Joachim Becher and the Beginnings of Baroque Glaßmaking in Central Europe, in: Dedo von Kerssenbrock-Krosigk (ed.), Glass of the Alchemists. Lead Crystal – Gold Ruby, 1650-1750, Corning, NY, 2008, pp. 96–105.
Martin Mádl – Michaela Šeferisová Loudová – Zora Wörgötter (eds.), Baroque Ceiling Painting in Central Europe / Barocke Deckenmalerei in Mitteleuropa (Proceedings of the International Conference, Brno – Prague, 27th of September – 1st of October, 2005), Praha 2007.
Petra Zelenková – Martin Mádl, The Celebration of the Losy of Losinthal Family on the Thesis Print from 1667, Journal of the Lute Society of America, 36/2003, 2007, pp. 49–86.
Martin Mádl – Anke Schlecht – Marcela Vondráčková, Detracta larva juris naturae. Studien zu einer Skizze Wenzel Lorenz Reiners und zur Dekoration der Klosterbibliothek in Břevnov (Opera minora historiae artium 2), Praha 2006.
Martin Mádl – Jerzy J. Kunicki-Goldfinger, Eiland: Georg Gundelach and the glassworks on the Děčín estate of count Maximilian Thun-Hohenstein, Journal of Glass Studies 48, 2006, pp. 255–277.
Barokní nástěnná malba: teorie & praxe
Poskytovatel: AV ČR – Strategie AV 21
Trvání: 2022–2023
Příjemce: Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Řešitel: Martin Mádl
Projekt navazuje na základní výzkum realizovaný v rámci projektu GAČR. Cílem projektu je podpořit na mezinárodní úrovni odbornou diskuzi k problematice dobové umělecké praxe a technik barokních nástěnných maleb (součástí projektu je mezinárodní vědecká konference pořádaná ve spolupráci s Fakultou restaurování Univerzity Pardubice a Seminářem dějin umění FF MU, Litomyšl 2022). V projektu rovněž rozvíjíme studentské aktivity napříč obory dějin umění a restaurování (workshopy a exkurze pro studenty FF UK, FF MU, FR UPCE a Princeton University).
Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí / Baroque Ceiling Painting between Theory and Praxis
Poskytovatel: GAČR 21-13208S
Trvání: 2021–2023
Příjemci: Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i., Seminář dějin umění FF MU a Fakulta restaurování Univerzity Pardubice
Řešitelský tým: Martin Mádl, Radka Heisslerová, Michaela Šeferisová Loudová, Jan Vojtěchovský
Projekt je zaměřen na proces vzniku nástěnných maleb, zejména na rekonstrukci pracovních postupů při jejich realizaci v českých zemích během 17. a 18. století. Výzkum se soustředí na vztahy mezi umělci a objednavateli, na koncipování ikonografických programů nástěnných maleb, na vztahy mezi malbami a architekturou, na perspektivní projekci nástěnných maleb, na malířské materiály a techniky a na další aspekty související s realizací barokních monumentálních maleb. Dobové postupy budou zkoumány a interpretovány na základě výzkumu dobové literatury (teoretické traktáty a technické příručky) a archivních pramenů (smlouvy, účty, koncepty). Techniky maleb budou zároveň zkoumány restaurátory a technology na vybraných malířských dílech. Výsledky výzkumu mají nejen poskytnout solidní bázi pro uměleckohistorickou interpretaci nástěnných maleb, ale také přispět k jejich adekvátní památkové ochraně, konzervování a restaurování. Hlavním výstupem bude knižní monografie, jež se stane základem pro další zkoumání nástěnných maleb u nás a ve středoevropském kontextu.
Barokní nástěnná malba v benediktinských klášterech v českých zemích
Poskytovatel: GAČR P409/12/2568
Trvání: 2012–2014
Příjemce: Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Odpovědný řešitel: Martin Mádl
Řešitelský tým: Martin Mádl, Radka Heisslerová, Michaela Šeferisová Loudová, Štěpán Vácha
Projekt věnovaný nástěnným malbám 17. a 18. století v klášterech benediktinů v Čechách a na Moravě a jejich interpretaci v kontextu raněnovověké vizuální komunikace ve střední Evropě. Umožnil rozsáhlou dokumentaci barokních nástěnných maleb v architektuře řád benediktinů, rozšířil výzkum archivního materiálu. Přinesl nové výklady malířských cyklů v interiérech klášterů v Břevnově, Broumově, Rajhradě, Kladrubech, ve Svatém Janu pod Skalou, v Sázavě ad. Výsledkem je dvousvazková publikace zahrnující soubor statí a katalog monumentálních maleb v benediktinských klášterech v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
Giacomo Tencalla a objednavatelský okruh 70.–80. let 17. století
Poskytovatel: GAČR 408/09/0949
Trvání: 2009–2011
Příjemce: Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Odpovědný řešitel: Martin Mádl
Řešitelský tým: Martin Mádl, Sylva Dobalová, Martin Krummholz, Petr Macek, Radka Miltová, Pavel Zahradník, Jana Zapletalová
Projekt zaměřený na dokumentaci a výklad nástěnných maleb ticinských umělců Carpofora Tencally (1623–1685) a Giacoma Tencally (1644—1689) na území Čech a Moravy. Výzkum usiloval o postižení obecných trendů ve středoevropském malířství po pol. 17. století, ikonografie, vztahu nástěnného malířství k soudobé architektonické produkci, charakteru uměleckých zakázek, aktivit objednavatelů z řad vysoké šlechty a kléru, vazeb mezi objednávkami nástěnných maleb a sběratelství atd. Výsledkem je dvousvazková publikace zahrnující soubor statí a katalog díla obou Tencallů v Čechách a na Moravě.