Number of found documents: 799584
Published from to

Aktivní zapojování pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí
BLÁHOVÁ, Eliška
2024 - Czech
Bakalářská práce se zabývá aktivním zapojováním pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí. Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí je klíčová pro bezpečné poskytování zdravotní péče. Preventivní opatření jsou však z mnoha faktorů obtížná. Aktivní zapojování pacientů do prevence infekcí vede ke snížení rizika výskytu komplikací léčby sekundární infekcí spojenou se zdravotní péčí. Aktivním zapojováním se také zlepší integrace pacientů do průběhu poskytované péče. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část, se zabývá infekcemi spojenými se zdravotní péčí, jejími původci, determinanty jejího vzniku a různými manifestacemi, kterými se infekce spojená se zdravotní péčí může projevovat. Dále se zabývá problematikou aktivního zapojování pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí. Rozebírá, jaké jsou možnosti předání informací pacientům, jejich edukace a jak je možné vyzvat pacienty k aktivnímu dodržování preventivních opatření. Druhá část se zabývá výzkumem, který je proveden kvantitativní metodou s technikou dotazníku vlastní konstrukce. Výzkum je proveden ve vybrané jihočeské nemocnici. Výzkumný soubor tvoří pacienti ošetřováni na standardním lůžkovém oddělení a na odborné ambulanci. Cílem práce je zjistit informovanost pacientů o infekcích spojených se zdravotní péčí, o vybraných aspektech prevence a také zjistit míru aktivního zapojení pacienta do prevence vzniku infekcí spojených se zdravotní péčí. Výsledky budou sloužit pro poskytovatele zdravotních služeb jako podklad pro možnou optimalizaci poskytované péče. The bachelor thesis deals with the active involvement of patients in the prevention of healthcare associated infections. Prevention of healthcare associated infections is crucial for safe healthcare delivery. However, preventive measures are difficult due to many factors. Actively engaging patients in infection prevention leads to a reduced risk of complications of treatment secondary to healthcare-associated infection. Active involvement will also improve the integration of patients into the course of care. Thesis is divided into two parts. The first, theoretical part, deals with healthcare-associated infections, their causative agents, determinants of their occurrence and the different manifestations that healthcare-associated infections may present. It also deals with the issue of active involvement of patients in the prevention of healthcare associated infections. It discusses how information can be conveyed to patients, how patients can be educated and how patients can be encouraged to actively follow preventive measures. The second part deals with the research, which is conducted using a quantitative method with a self-constructed questionnaire technique. The research is conducted in a selected South Bohemian hospital. The research population consists of patients treated in a standard inpatient ward and in a specialist outpatient clinic. The aim of the study is to determine the patients' awareness of healthcare associated infections, selected aspects of prevention and also to determine the level of active involvement of the patient in the prevention of healthcare associated infections. The results will serve as a basis for health care providers for possible optimization of the care provided. Keywords: bezpečná péče; edukace; infekce spojené se zdravotní péčí; ošetřovatelství; pacient; prevence; Education; Health Care Associated Infection; Microorganisms; Patient; Prevention Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Aktivní zapojování pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí

Bakalářská práce se zabývá aktivním zapojováním pacientů do prevence infekcí spojených se zdravotní péčí. Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí je klíčová pro bezpečné poskytování zdravotní ...

BLÁHOVÁ, Eliška
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči
SCHMIDTOVÁ, Adéla
2024 - Czech
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči a je rozdělena do dvou hlavních částí: teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na přehled různých poruch sluchu, primární zdravotní péči a specifické aspekty komunikace s pacienty trpícími sluchovou poruchou. Dále se zabývá komunikačními bariérami a zásadami, které mohou ovlivnit kvalitu interakce mezi zdravotníky a pacienty. Cílem výzkumné části bakalářské práce bylo zmapovat, jak probíhá komunikace mezi pacientem se sluchovou poruchou a sestrou v primární péči. Kromě toho byla práce zaměřena na identifikaci nejčastějších bariér a na posouzení spokojenosti pacientů s úrovní dorozumění během poskytování ošetřovatelské péče. Pro dosažení těchto cílů byla použita kombinace kvalitativních i kvantitativních výzkumných metod. Kvalitativní část zahrnovala polostrukturované rozhovory s osobami se sluchovým postižením a kvantitativní část zahrnovala dotazníkové šetření mezi sestrami. Analýza dat z rozhovorové části probíhala pomocí nahrávání na diktafon s tím, že jsem získala od všech respondentů ústní souhlas. Po dokončení sběru dat byly nahrávky smazány. Všechna získaná data byla přepsána do spisovného jazyka a výsledky výzkumného šetření byly analyzovány pomocí metody barvení textu. V odpovědích respondentů byla hledána stejná slova a následně byla zařazena do jednotlivých podobně zaměřených skupin. Tyto skupiny byly poté kategorizovány. Byly vytvořeny čtyři kategorie a patnáct podkategorií. Analýza dat z dotazníkového šetření byla provedena pomocí statistického softwaru IBM SPSS. Platnost hypotézy byla hodnocena pomocí testu nezávislosti chí-kvadrát a Fisherova přesného testu. První výzkumný soubor zahrnoval 15 osob se sluchovými poruchami. Druhý výzkumný soubor zahrnoval 100 sester, které pracují v ordinacích praktických lékařů, zubařů nebo gynekologů. Z výsledků vyplynulo, že úspěšná komunikace mezi sestrami a pacienty se sluchovou poruchou vyžaduje přizpůsobení individuálním potřebám pacientů. Klíčovými prvky efektivní komunikace jsou pomalá a srozumitelná řeč, čelní kontakt, vyhýbání se složitým výrazům a umožnění odezírání z úst. Tyto faktory jsou zásadní pro zajištění toho, aby pacienti mohli správně porozumět informacím. Dále z rozhovorů vyplynulo, že i když většina sester dodržuje zásady efektivní komunikace, pacienti se sluchovou poruchou zdůraznili význam vytvoření klidného a vhodného prostředí bez rušivých faktorů. Kombinace mluveného a psaného slova spolu s vizuálními pomůckami byla hodnocena jako velmi účinná. Pacienti také vyjádřili potřebu větší empatie a trpělivosti ze strany zdravotníků, přičemž někteří respondenti zaznamenali sníženou kvalitu komunikace, pokud sestry vykonávaly jiné činnosti během rozhovoru. Ačkoliv byla spokojenost pacientů s komunikací se sestrami hodnocena pozitivně, bylo identifikováno několik oblastí, kde je potřeba zlepšení, zejména v oblasti postojů zdravotníků a přímého očního kontaktu. Dále bylo z dotazníků od sester zjištěno, že časová omezení a vysoké pracovní nasazení často brání sestrám v důkladné komunikaci. Kvantitativní výzkum ukázal, že úroveň znalostí zásad komunikace s pacienty se sluchovým postižením se výrazně liší podle dosaženého vzdělání. Zdravotníci s vyšším vzděláním vykazují lepší znalosti než ti s nižším vzděláním nebo specializačními kurzy, což naznačuje, že pokročilé vzdělání přispívá k lepším komunikačním schopnostem. The bachelor's thesis deals with the issue of communication for people with hearing impairment in primary care and is divided into two main parts: theoretical and practical. The theoretical part focuses on an overview of various hearing disorders, primary health care and specific aspects of communication with patients suffering from hearing disorders. It also deals with communication barriers and principles that can affect the quality of interaction between health professionals and patients. The goal of the research part of the bachelor's thesis was to map how communication between a patient with a hearing disorder and a nurse in primary care takes place. In addition, the work was focused on identifying the most common barriers and assessing patients' satisfaction with the level of understanding during the provision of nursing care. A combination of qualitative and quantitative research methods was used to achieve these goals. The qualitative part included semi-structured interviews with people with hearing impairment, and the quantitative part included a questionnaire survey among nurses. The analysis of the data from the interview part took place by recording on a dictaphone, with the fact that I obtained verbal consent from all respondents. Recordings were deleted after data collection was completed. All the obtained data were transcribed into literary language and the results of the research investigation were analyzed using the method of text coloring. The same words were searched for in the answers of the respondents and then they were classified into individual groups with a similar focus. These groups were then categorized. Four categories and fifteen subcategories were created. Data analysis from the questionnaire survey was performed using IBM SPSS statistical software. The validity of the hypothesis was assessed using the chi-square test of independence and Fisher's exact test. The first research group included 15 people with hearing impairments. The second research set included 100 nurses who work in the offices of general practitioners, dentists or gynecologists. The results showed that successful communication between nurses and hearing-impaired patients requires adaptation to the individual needs of patients. The key elements of effective communication are slow and understandable speech, face-to-face contact, avoiding complex expressions and allowing mouth reading. These factors are essential to ensure that patients can understand the information correctly. Furthermore, the interviews showed that although most nurses follow the principles of effective communication, patients with hearing impairment emphasized the importance of creating a calm and suitable environment without distractions. The combination of the spoken and written word together with visual aids was rated as very effective. Patients also expressed a need for greater empathy and patience from healthcare professionals, with some respondents reporting a reduced quality of communication if nurses were engaged in other activities during the interview. Although patient satisfaction with communication with nurses was rated positively, several areas where improvement is needed were identified, particularly in the area of health professionals' attitudes and direct eye contact. Furthermore, it was found from the nurses' questionnaires that time constraints and high workload often prevent nurses from thorough communication. Quantitative research has shown that the level of knowledge of the principles of communication with hearing impaired patients differs significantly according to the level of education. Health workers with higher education show better knowledge than those with less education or specialized courses, suggesting that advanced education contributes to better communication skills. Keywords: Bariéry v komunikaci; Komunikace; Ošetřovatelská péče; Primární péče; Sluchové poruchy; Communication barriers; Communications; Hearing disorders; Nursing Care; Primary care Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči

Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace u osob s poruchou sluchu v primární péči a je rozdělena do dvou hlavních částí: teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na přehled ...

SCHMIDTOVÁ, Adéla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Úloha sestry v primární péči o dospělé
ZAVADILOVÁ, Eliška
2024 - Czech
Tato bakalářská práce se zabývá důležitou rolí všeobecných sester v primární péči v ordinacích praktických lékařů. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o definici primární péče, rolích sester a klíčových aspektech souvisejících s tímto tématem. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru a skrytého zúčastněného pozorování osmi informantek, pracujících v ordinacích praktických lékařů. Práce se zaměřuje na dva hlavní cíle: popsat úlohu všeobecné sestry v primární péči o dospělé pacienty a popsání problematické oblasti v primární péči o dospělé pacienty z pohledu všeobecných sester. Na základě cílů byly vytvořeny i dvě výzkumné otázky: Jaká je úloha všeobecných sester v primární péči o dospělé pacienty a s jakými problematickými oblastmi se sestry setkávají v primární péči o dospělého pacienta. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že práce všeobecných sester je nejen mimořádně náročná, ale také nenahraditelná, přičemž plněním různých rolí, například edukátorky či manažerky, přispívají k celkovému zdraví pacientů. Dále bylo zjištěno, že sestry čelí specifickým problémovým oblastem, jako jsou například nedostatečné materiální zajištění pro edukaci pacientů a časové omezení pro jejich péči. Tato bakalářská práce přispívá k hloubkovému porozumění aspektům primární péče ze strany všeobecných sester a otevřeně nastavuje prostor pro další výzkum zaměřený na zlepšení podmínek a kvality péče v tomto důležitém segmentu zdravotní péče. This bachelor thesis examines the important role of general nurses in primary care in GP practices. The theoretical section provides a comprehensive overview of the definition of primary care, the roles of nurses and key aspects related to this topic. The practical part presents qualitative research that was conducted using semi-structured interviews and covert participant observation of eight informants working in GP practices. The thesis focuses on two main objectives: to describe the role of the general nurse in the primary care of adult patients and to describe a problem area in the primary care of adult patients from the perspective of general nurses. Based on the objectives, two research questions were also developed: what is the role of general nurses in primary care of adult patients and what are the problem areas encountered by nurses in primary care of adult patients. The results of the research investigation show that the work of general nurses is not only extremely challenging but also irreplaceable, and by fulfilling various roles, such as educator or manager, they contribute to the overall health of patients. It was also found that nurses face specific problem areas such as inadequate material provision for patient education and time constraints for patient care. This bachelor thesis contributes to an in-depth understanding of aspects of primary care by general nurses and openly sets the stage for further research aimed at improving the conditions and quality of care in this important segment of healthcare. Keywords: Primární péče; Praktický lékař; Všeobecná sestra; Ordinace; Zdraví; Primary Care; General Practitioner; General Nurse; General Practice; Health Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Úloha sestry v primární péči o dospělé

Tato bakalářská práce se zabývá důležitou rolí všeobecných sester v primární péči v ordinacích praktických lékařů. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o definici primární péče, rolích sester a ...

ZAVADILOVÁ, Eliška
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS
NGUYENOVÁ, Hana
2024 - Czech
Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS. Paliativní péče, stejně jako onemocnění HIV/AIDS představuje stále aktuální téma, které je nezbytné důkladně zkoumat a šířit povědomí nejen mezi zdravotnickými pracovníky, ale také mezi širší veřejností. Cíl: Cílem bylo zjistit znalosti sester o paliativní ošetřovatelské péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS na vybraných odděleních a také zjistit postoj sester k pacientům s diagnózou HIV/AIDS na vybraných odděleních. Metodika: Pro naplnění cílů byla použita metoda kvantitativního šetření prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku. Dotazník se skládal ze 37 otázek zaměřených na onemocnění HIV/AIDS, bariérovou a paliativní péči, stigmatizaci a postoj sester k pacientům s HIV/AIDS. Rozdáno bylo celkem 105 (100 %) dotazníků a návratnost byla 94 (90 %). Získaná data byla poté zpracována do grafů a tabulek, na základě kterých byly vyhodnoceny stanovené hypotézy. Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že nebyl statisticky prokázán signifikantní rozdíl ve znalostech sester o paliativní péči u pacientů s diagnózou HIV/AIDS, ani o bariérové péči u pacientů s diagnózou HIV/AIDS na vybraných odděleních. Nicméně bylo zjištěné, že znalosti sester o samotném onemocnění HIV/AIDS se liší v závislosti na oddělení. Dále bylo potvrzeno, že postoje sester k pacientům s diagnózou HIV/AIDS se významně liší na vybraných odděleních (a = 5 %, 0,005). Závěr: Na základě získaných výsledků byl vytvořen návrh scénáře do simulačního centra, který může být přínosem v oblasti vzdělávání zdravotnických pracovníků při školení či vzdělávacích programech. Introduction: This bachelor thesis focuses on the issue of palliative care for patients diagnosed with HIV/AIDS. Palliative care and HIV/AIDS disease are ever-present topic that needs to be thoroughly researches and awareness needs to be spread not only among health care professionals but also among the general public. Aim: The aim of this study was to find out the knowledge of nurses about palliative care for patients diagnosed with HIV/AIDS in selectes wards and also to find out the attitude id nurses towards patients diagnosed with HIV/AIDS in selected wards. Methodology: To achieve the aims, a quantitative survey method was used through a non-standardized questionnaire. The questionnaire consisted of 37 questions focusing on HIV/AIDS disease, barrier and palliative care, stigma and attitude of nurses towards HIV/AIDS patients. A total of 105 (100 %) questionnaires were distributed and the return rate was 94 (90 %). The data obtained were then compiled into graphs and tables to evaluate the hypotheses. Results: The study revealed that there was no statistically significant difference in the knowledge of nurses about palliative care of patients diagnosed with HIV/AIDS or barrier care of patients diagnosed with HIV/AIDS in the selected wards. However, nurses knowledge about HIV/AIDS itself was found to vary from ward to ward.. It was further confirmed that nurse´s attitudes towards patients diagnosed with HIV/AIDS differed significantly in the selected wards (a = 5 %, 0.005). Conclusion: Based on the results obtained, a scenario was designed for the simulation centre which can be useful in training health workers in training or educational programmes. Keywords: AIDS; bariérová péče; HIV; paliativní péče; stigmatizace; sestra; AIDS; Barriers nursing care; HIV; Palliative care; Stigmatization; Nurse Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS

Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS. Paliativní péče, stejně jako onemocnění HIV/AIDS představuje stále aktuální téma, které je ...

NGUYENOVÁ, Hana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Kardiopulmonální resuscitace dítěte a dospělého v přednemocniční péči na úrovni ALS
JAROŠOVÁ, Vendula
2024 - Czech
Teoretická část práce se zabývá příčinami a rozdělením kardiopulmonální resuscitace (KPR) a její historií. Dále popisuje anatomii a poukazuje na základní rozdíly mezi anatomií dítěte a dospělého. Práce také zmiňuje nejnovější vědecké poznatky týkající se KPR. Experimentální část byla provedena pomocí kvantitativního výzkumu, který byl proveden formou dotazníkového šetření. Dotazník byl distribuován mezi záchranáře Kraje Vysočina a Jihomoravského kraje, přičemž celkový počet respondentů činil 58. V rámci výzkumného šetření byly stanoveny čtyři hypotézy, které analyzovaly rozdíly mezi těmito regiony na základě předem definovaných cílů. Výsledky ukázaly, že teoretické znalosti algoritmu PALS a ALS jsou v obou krajích na srovnatelné úrovni. Připravenost zdravotnických záchranářů zajistit cévní vstup u pediatrických pacientů byla hodnocena jako dostatečná, ačkoli byla zjištěna potřeba tréninku v této oblasti. Informovanost o kompetencích farmakoterapie během KPR byla dostatečná. Schopnost rozeznat defibrilovatelné a nedefibrilovatelné rytmy byla na srovnatelné úrovni v obou krajích. Tato bakalářská práce může sloužit jako podklad pro zlepšení výcviku a přípravy zdravotnických pracovníků na resuscitace dospělých a dětských pacientů, což přispěje k celkovému zkvalitnění péče v akutních situacích. The theoretical part of the thesis deals with the causes and division of cardiopulmonary resuscitation (CPR) and its history. It also describes the anatomy and highlights the basic differences between the anatomy of a child and an adult. The work also mentions the latest scientific findings regarding CPR. The experimental part was carried out with the help of quantitative research, which was conducted in the form of a questionnaire survey. The questionnaire was distributed among rescuers of the Vysočina Region and the South Moravian Region, with the total number of respondents amounting to 58. Four hypotheses were set within the research investigation to analyse the differences between these regions based on predefined objectives. The results showed that the theoretical knowledge of the PALS and ALS algorithms is at a comparable level in both regions. The preparedness of paramedics to provide vascular access in pediatric patients was rated as adequate, although a need for training in this area was identified. Awareness of pharmacotherapy competencies during CPR was adequate.The ability to distinguish between defibrillatable and nondefibrillatable rhythms was at a comparable level in both regions. This bachelor's thesis can serve as a basis for improving the training and preparation of health care workers for adult and pediatric CPR, which will contribute to the overall improvement of care in acute situations Keywords: Resuscitace; intervence; vědecké poznatky; Resuscitation; intervention; scientific knowledge Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Kardiopulmonální resuscitace dítěte a dospělého v přednemocniční péči na úrovni ALS

Teoretická část práce se zabývá příčinami a rozdělením kardiopulmonální resuscitace (KPR) a její historií. Dále popisuje anatomii a poukazuje na základní rozdíly mezi anatomií dítěte a dospělého. ...

JAROŠOVÁ, Vendula
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Syndrom vyhoření u studentů ošetřovatelství
SALHIOVÁ, Soňa
2024 - Czech
Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na syndrom vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství. Tento obor je velice přínosný pro společnost, ale zároveň spadá mezi velmi časově náročná studia. Cíl: Prvním cílem výzkumu bylo zmapovat míru vyhoření u vysokoškolských studentů, kteří studují obor Všeobecné ošetřovatelství. Druhým cílem bylo popsat konkrétní problematiku tohoto syndromu u studentů Všeobecného ošetřovatelství. Metodika: Výzkumná část byla realizována na základě kvantitativní metody pomocí standardizovaného dotazníku SMBM doplněného 26 nestandardizovanými otázkami. Výzkum byl proveden na přelomu dubna a května roku 2024. Zúčastnilo se ho 127 studentů a studentek oboru Všeobecné ošetřovatelství v ČR. Dotazník byl e-mailem rozeslán přes sekretariáty nebo studijní oddělení zdravotnických a zdravotně sociálních fakult. Obsahoval otázky zabývající se věkem, ročníkem studia a předchozím vzděláním, aby bylo možné analyzovat vliv těchto faktorů na syndrom vyhoření. Výsledky: 76 studentů (59,8 %) z celkového počtu 127 dosáhlo hodnocení do 55 bodů, což znamená, že SMBM je uváděno jako nízké. 56 bodů a více získalo 51 studentů (40,2 %), kteří jsou již ohroženi syndromem vyhoření. Na základě výsledných dat není statisticky významný rozdíl v rizikových faktorech syndromu vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství v různých ročnících studia (p = 7,9 %), různého věku (p = 37,5 %), ani ve výskytu syndromu vyhoření mezi studenty z nezdravotnických škol a těmi s ukončeným středoškolským zdravotnickým vzděláním (p = 90,0 %). Závěr: Na základě získaných výsledků byly vytvořeny tabulky, které podrobně ilustrují vyhodnocení odpovědí respondentů. Tato práce může studentům posloužit jako pomocník během studia při prevenci syndromu vyhoření. Introduction: This bachelor's thesis focuses on burnout syndrome among students of General Nursing. This field is highly beneficial to society, it is also one of the most time-demanding studies. Goal: The aim of the research was to map the level of burnout syndrome among students studying General Nursing. The second aim was to describe the specific issues of this syndrome among students of General Nursing. Methodology: The research part was conducted using a quantitative method with a standardized SMBM questionnaire supplemented by 26 non-standardized questions. The research took place at the turn of April and May 2024, involving 127 students of General Nursing in the Czech Republic. The questionnaire was distributed via email through the secretariats or study departments faculty of Health Studies and faculty of Health and Social Scientes. It included questions about age, year of study, and previous education to analyze the influence of these factors on the results of the burnout syndrome. Results: 76 students (59.8 %) out of the total 127 scored up to 55 points, indicating that their SMBM levels are considered low. 51 students (40.2 %) scored 56 points or more, indicating that they are already at risk of burnout syndrome. Based on the resulting data, there is no statistically significant difference in the risk factors for burnout syndrome among General Nursing students in different years of study (p = 7.9 %), of different ages (p = 37.5 %), or in the occurrence of burnout syndrome between students from non-medical schools and those with completed secondary nursing education (p = 90.0 %). Conclusion: Based on the obtained results, tables were created that illustrate the evaluation of respondents' answers in detail. This work can serve as an aid for students during their studies in the prevention of burnout syndrome. Keywords: Ošetřovatelství; syndrom vyhoření; všeobecná sestra; student; stres; motivace; rizikové faktory; Nursing; burnout syndrome; general nurse; student; stress; motivation; risk factors Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Syndrom vyhoření u studentů ošetřovatelství

Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na syndrom vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství. Tento obor je velice přínosný pro společnost, ale zároveň spadá mezi velmi časově náročná ...

SALHIOVÁ, Soňa
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči
KOTIŠOVÁ, Michaela
2024 - Czech
Bakalářská práce na téma Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části popisujeme přednemocniční neodkladnou péči, povolání zdravotnického záchranáře a jeho kompetence a samotnou koniopunkci jako jednu z metod infraglotického zajištění dýchacích cest. Dále popisujeme obstrukci horních dýchacích cest, jakožto indikaci k výkonu a právní okolnosti, které se ho týkají. Praktická část je zaměřena na vyhodnocení dat pro potvrzení či vyvrácení hypotéz k daným cílům. Cíle práce mimo jiné mapují teoretické znalosti krajní nouze a provedení koniopunkce v přednemocniční péči. Dále zjišťují připravenost zdravotnického záchranáře k potenciálnímu provedení koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči. Třetím a posledním cílem práce je porovnat zkušenosti zdravotnických záchranářů Jihočeského a Plzeňského kraje s povolením k provedení výkonu koniopunkce v posádce rychlé zdravotnické pomoci. Pro dosažení cílů jsme zvolili kvantitativní techniku sběru dat pomocí dotazníku. Dotazník jsme odeslali pověřeným osobám zdravotnické záchranné služby Jihočeského a Plzeňského kraje. Data, která jsme získali na základě odpovědí respondentů jsme jednotlivě vyhodnotili pomocí základní popisné statistiky a následně použili k otestování určených hypotéz. K otestování hypotéz jsme využili především chí kvadrát test, abychom zjistili, zda existuje vztah mezi zkoumanými kategoriemi dat. K otestování jedné hypotézy jsme vypočítali 95% interval spolehlivosti a jednou jsme využili také Spearmanovu neparametrickou korelaci, která funguje na principu t testu. Mimo dosažených cílů práce jsme objevili určité nedostatky, které mohou mít vliv na nejistotu zdravotnického záchranáře ohledně provedení koniopunkce. Této problematice se věnujeme v diskusi a navrhujeme řešení. Po vyhodnocení hypotéz jsme zjistili, že zdravotničtí záchranáři mají dostatečné teoretické znalosti i přes ojedinělost indikace výkonu. Na základě získaných dat jsme zjistili, že nedostatek některých praktických zkušeností má vliv na míru připravenosti zdravotnického záchranáře k výkonu koniopunkce a nedostatek jiných zkušeností vliv nemá. V neposlední řadě jsme zjistili, že zkušenosti zdravotnických záchranářů s povolením k provedení koniopunkce jsou v Jihočeském i Plzeňském kraji stejné. This bachelor thesis is on a topic named Cricothyroidotomy in prehospital emergency care. It has two parts, theoretical and practical. The first part focuses on prehospital emergency care, paramedics profession, his competencies, and the cricothyroidotomy itself. It also includes obstruction of the upper airway as an indication of cricothyroidotomy and legal circumstances that are related to this procedure. The practical part focuses on the data's evaluation to confirm or refute the hypothesis on individual aims. The aims of the work are composed to map out the theoretical knowledge of last resort and performance of cricothyroidotomy in prehospital emergency care. Also to map out the preparedness of the paramedics to the potential performance of cricothyroidotomy in prehospital emergency care. The third and last aim is to compare the experience of paramedics of South Bohemian and Pilsen regions with permission to perform the cricothyroidotomy in ambulance. The way of managing the aim of the work is achieved with quantitative data collection techniques through questionnaires. The questionnaire was sent to the authorized person of prehospital medical service in South Bohemia and the Pilsen region. We evaluated the data collected from questionnaire with basic descriptive statistics and then we tested determined hypothesis. We used chi square test for testing the hypothesis to find out existence of a relation between examinated categories of data. Also, we used a 95 % confidence interval and the Spearman nonparametric correlation which operates on the principle of t test. Academic purpose of the work is refers to some shortcomings which can cause uncertainty about the procedure. We address this issue in discussion and suggest possible solutions. After evaluation of the hypotheses, we discovered paramedics have sufficient theoretical knowledge despite of unique indication of this procedure. Based on the collected data we found out the existence of a relation between some of the practical experiences and the preparedness to perform the cricothyroidotomy. On the other hand, some of the practical experiences don´t have this relation. Last but not least, we found out that experiences of paramedics with permission to perform cricothyroidomy are the same in South Bohemia and Pilsen regions. Keywords: Koniopunkce; koniotomie; přednemocniční neodkladná péče; zdravotnický záchranář; zdravotnická záchranná služba.; Coniotomy; cricothyroidotomy; paramedic; pre-hospital emergency care; rescue service. Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči

Bakalářská práce na téma Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části popisujeme přednemocniční neodkladnou péči, povolání zdravotnického ...

KOTIŠOVÁ, Michaela
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Ošetřovatelská péče u onkologicky nemocných v ortopedii
PODLAHOVÁ, Tereza
2024 - Czech
Onkologická ortopedie je obor, který sdružuje ortopedii a onkologii v případech nádorového onemocnění pohybového aparátu. Nádory pohybového aparátu, známe také jako mezenchymální nádory, vycházejí z mezenchymálních buněk. Tyto buňky jsou přítomny ve tkáních spojených s pohybovým aparátem, kterými jsou kosti, svaly, šlachy, cévy, vazy, klouby či podkoží. Mezenchymální nádory mohou být benigní, maligní nebo mohou mít přechodné vlastnosti. Mezi nejznámější typy mezenchymálních nádorů pohybového aparátu patří sarkomy, které zahrnují osteosarkomy, chondrosarkomy a měkké tkáňové sarkomy. Ošetřovatelská péče sestry je indikovaná v případech, kdy nemocní s onkologickým nálezem potřebují ošetřovatelskou péči v rámci chemoterapeutické či radioterapeutické léčby či po operačním zásahu, kdy nemocní vyžadují ošetřovatelskou péči z důvodu ortopedických výkonů. Cílem sestry je podpořit a udržet nemocného v co nejlepším fyzickém i psychickém stavu, minimalizovat možné komplikace onkologické léčby a zlepšit tím nemocnému kvalitu života. V této bakalářské práci jsou stanoveny tři cíle. Prvním cílem je zjistit, jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o nemocného s onkologicko ortopedickým onemocněním. Druhým cílem je zmapovat ošetřovatelskou péči o operační ránu u nemocných s onkologicko ortopedickým onemocněním. Třetím cílem je vymezit, jakými dovednostmi sestry disponují v souvislosti s péčí o nemocné s onkologicko ortopedickým onemocněním. Empirická část bakalářské práce je věnována kvalitativnímu výzkumnému šetření za použití polostrukturovaných rozhovorů s praktickými a všeobecnými sestrami z ortopedické kliniky. Výsledky této bakalářské práce bude možné využít jako zdroj informací nejen pro odbornou veřejnost, ale především pro studenty všeobecného ošetřovatelství zajímající se prací na ortopedickém oddělení a onkologickém oddělení, stejně tak pro praktické a všeobecné sestry jako doplnění, či rozšíření svých vědomostí a dovedností. Výzkum poukázal na specifika ošetřovatelské péče a péče o ránu u nemocných s onkologickou diagnózou v ortopedii, zdůrazňující potřebu multidisciplinárního týmu a možné komplikace léčby a péče spojené s tímto onemocnění, stejně tak vyzdvihnul klíčové dovednosti sestry zastávající práci s těmito nemocnými. Výzkum také zdůraznil potřebu lepší duševní hygieny a neverbální komunikace, a zahrnul několik doporučení pro zlepšení péče. Oncological orthopedics is a specialization that combines orthopedics and oncology in cases of cancer of the musculoskeletal system. Musculoskeletal tumors, also known as mesenchymal tumors, arise from mesenchymal cells. These cells are present in the tissues associated with the musculoskeletal system, which are bones, muscles, tendons, blood vessels, ligaments, joints or subcutaneous tissue. Mesenchymal tumors can be benign, malignant or have transitional features. The most well-known types of mesenchymal tumors of the musculoskeletal system are sarcomas, which include osteosarcomas, chondrosarcomas, and soft tissue sarcomas. Nursing care by a nurse is indicated when patients with cancer require nursing care as part of chemotherapy or radiotherapy treatment or after surgery, when patients require nursing care during orthopedic procedures. The goal of the nurse is to support and maintain the patient in the best possible physical and mental condition, minimize possible complications of oncological treatment and thus improve the patient's quality of life. In this bachelor thesis three objectives are set. The first goal is to find out what are the specifics of nursing care for a patient with oncological orthopedic disease. The second goal is to map the nursing care for surgical wounds in patients with oncological orthopedic disease. The third goal is to define the skills of nurses in relation to the care of patients with oncological orthopedic disease. The empirical part of the bachelor's thesis is devoted to qualitative research using semi-structured interviews with practical and general nurses from an orthopedic clinic. The results of this bachelor's thesis can be used as a source of information not only for the professional public, but especially for students of general nurses interested in working in orthopedic and oncology departments, as well as for practical and general nurses as a supplement or extension of their knowledge and skills. The research highlighted the specifics of wound care and nursing care for orthopedic oncology patients, emphasising the need for a multidisciplinary team and the potential complications of treatment and care associated with this condition, as well as highlighting the key skills for nurses working with these patients. The research also highlighted the need for better mental hygiene and non-verbal communication and included several recommendations for improving care. Keywords: Onkologie; ortopedie; onkologická ortopedie; ošetřovatelská péče; kostní onkologie; nádorové onemocnění; pohybový aparát; kvalitativní metoda; dovednosti sestry.; Oncology; orthopedics; orthopedic oncology; nursing care; bone oncology; cancer; musculoskeletal; qualitative method; nursing skills. Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Ošetřovatelská péče u onkologicky nemocných v ortopedii

Onkologická ortopedie je obor, který sdružuje ortopedii a onkologii v případech nádorového onemocnění pohybového aparátu. Nádory pohybového aparátu, známe také jako mezenchymální nádory, vycházejí z ...

PODLAHOVÁ, Tereza
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

úloha sestry v prevenci respiračních infekcí
LIŠKOVÁ, Petra
2024 - Czech
V této bakalářské práci byla zkoumána úloha sester v prevenci respiračních infekcí u pacientů na infekčním a plicním oddělení. Nedostatečná prevence respiračních infekcí může vést ke zhoršení zdravotního stavu pacientů a prodloužení jejich hospitalizace. Je proto zásadní, aby sestry rozuměly preventivnímu opatření. Hlavním cílem této práce bylo zjistit úlohu sestry v prevenci respiračních infekcí. Zaměřily jsme se na typy infekcí, ochranné postupy, bariérové techniky, chyby v dodržování zásad prevence a specifika péče o pacienty s respiračními infekcemi. Výsledky výzkumu nám umožnily získat komplexní pohled na problematiku prevence respiračních infekcí v ošetřovatelské praxi. Data byla získávána pomocí kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru se sestrami, doplněného o pozorování. Rozhovory a pozorování probíhaly na plicním a infekčním oddělení, přičemž z každého oddělení byly zahrnuty 4 sestry. Údaje byly zpracovány metodou kódování, což vedlo k vytvoření čtyř kategorií a jejich podkategorií. Výzkum ukázal, že úloha sestry v prevenci respiračních infekcí je zásadní a komplexní. Sestry hrají klíčovou roli v používání ochranných pomůcek, jako jsou rukavice a roušky, a při blízkém kontaktu s pacienty také ochranných brýlí a štítů. Během pandemie covid-19 se zvýšil význam používání jednorázových plášťů. Kromě toho sestry poskytují edukaci pacientům a jejich rodinám, čímž zajišťují, že jsou informováni o správných postupech péče, sledování příznaků a užívání předepsaných léků. Sestry také hrají důležitou roli v důsledné hygieně rukou, která je nezbytná pro prevenci šíření infekcí. Výzkum odhalil, že některé sestry si dezinfikovaly ruce nesprávným způsobem, což naznačuje potřebu dalšího školení. In this bachelor's thesis the role of nurses in the prevention of respiratory infections in patients in the infectious and pulmonary department was investigated. Inadequate prevention of respiratory infections can lead to deterioration of patients' health and prolongation of their hospitalization. It is therefore essential that nurses understand and effectively apply preventive measures. The main goal of this work was to determine the role of the nurse in the prevention of respiratory infections. We focused on types of infections, protective procedures, barrier techniques, errors in compliance with prevention principles and the specifics of care for patients with respiratory infections. The results of the research allowed us to gain a complex view of the issue of respiratory infection prevention in nursing practice. Data were obtained using qualitative research in the form of semi-structured interviews with nurses, supplemented by observations. Interviews and observations took place in the pulmonary and infectious disease departments, with 4 nurses from each department included. The data was processed by the coding method, which led to the creation of four categories and their subcategories. Research has shown that the nurse's role in the prevention of respiratory infections is essential and multifunctional. Nurses play a key role in the use of protective equipment such as gloves and masks, as well as protective glasses and shields when in close contact with patients. During the Covid-19 pandemic, the use of disposable gowns has increased in importance. In addition, nurses provide education to patients and their families, ensuring they are informed about proper care practices, monitoring symptoms, and taking prescribed medications. Nurses also play an important role in consistent hand hygiene, which is essential to prevent infection spreading. Research revealed that only 4 out of 8 nurses disinfected their hands correctly, suggesting a need for further training. Keywords: Respirační infekce; úloha sestry; prevence; infekce spojené se zdravotní péčí; osobní ochranné pracovní pomůcky; hygienické postupy; Respiratory infections; the role of the nurse; prevention; healthcare-associated infections; personal protective work equipment; hygienic procedures Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
úloha sestry v prevenci respiračních infekcí

V této bakalářské práci byla zkoumána úloha sester v prevenci respiračních infekcí u pacientů na infekčním a plicním oddělení. Nedostatečná prevence respiračních infekcí může vést ke zhoršení ...

LIŠKOVÁ, Petra
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Specifika ošetřovatelské péče o pacienty s duševním onemocněním na interním oddělení
LOJÍKOVÁ, Simona
2024 - Czech
Tato bakalářská práce se zabývá specifiky ošetřovatelské péče o duševně nemocné pacienty na interním oddělení. Cílem práce bylo zjistit, s jakými duševními poruchami se sestry setkávají na interním oddělení nejčastěji. Dalšími stanovenými cíli této práce bylo zjistit, jaké jsou znalosti sester o zásadách komunikace s pacienty, které mají diagnostikované duševní onemocnění a jaké sestry mají zkušenosti s ošetřovatelskou péčí o duševně nemocné pacienty na interním oddělení. Dalším cílem bylo zjistit, jaká jsou nejzávažnější rizika při ošetřování ošetřovatelské péče, a to jak pro pacienty, tak pro sestry. Jedním z dalších cílů bylo zjistit, jakým způsobem sestry zajišťují bezpečnost pacientů s organickým duševním onemocněním na interním oddělení. This bachelor's thesis focuses on the specifics of nursing care for mentally ill patients in an internal medicine ward. The aim of the thesis was to determine which mental disorders nurses most frequently encounter in the internal medicine ward. Other set objectives of this thesis included finding out what knowledge nurses have about the principles of communication with patients diagnosed with mental illness and what experiences nurses have with nursing care for mentally ill patients in the internal medicine ward. Another goal was to determine the most serious risks in providing nursing care, both for patients and nurses. One of the additional objectives was to find out how nurses ensure the safety of patients with organic mental disorders in the internal medicine ward. Keywords: duševní onemocnění; interní oddělení; ošetřovatelská péče; psychiatrická péče; sestry; senioři; mental illness; nursing care; internal medicine department; nurses; psychiatric care; seniors Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Specifika ošetřovatelské péče o pacienty s duševním onemocněním na interním oddělení

Tato bakalářská práce se zabývá specifiky ošetřovatelské péče o duševně nemocné pacienty na interním oddělení. Cílem práce bylo zjistit, s jakými duševními poruchami se sestry setkávají na interním ...

LOJÍKOVÁ, Simona
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases