Oddělení historiografie a teorie umění
tel: +420 221 183 511
e-mail: murar@udu.cas.cz
Vědecký pracovník Oddělení historiografie a teorie umění
Tomáš Murár studoval dějiny umění v Ústavu pro dějiny umění FF UK (Ph.D. 2019), vyučoval zde historiografii a metodologii dějin umění. Nyní působí v Ústavu dějin umění AV ČR, v němž pracuje jako vědecký pracovník od 2018 (2019–2021 jako stipendista postdoktorandského projektu). Zde se jeho výzkum se zaměřuje na dějiny a teorie středoevropských dějin umění, zejména na takzvanou Vídeňskou školu dějin umění. Na toto téma pořádá mezinárodní konference (2019 The Influence of the Vienna School before and after 1918; 2021 The 100th Anniversary of Max Dvořák’s Death; 2023 Origins, Modifications, and Influences of Its Theoretical Concepts) a spolupracuje s anglickým Journal of Art Historiography na přípravě sborníků z těchto konferencí. Podílí se na přípravě překladové řady z filosofie, teorie a estetiky umění pro nakladatelství Academia s názvem Ars – Philosophia/Aesthetica/Theoria (2021 A. C. Danto, Po konci umění; 2023 R. Barilli Věda o kultuře a fenomenologie stylů a Přednášky a eseje A. M. Warburga ad.). Pravidelně publikuje články zaměřené na teorii, historiografii a metodologii dějin umění v domácích i zahraničních odborných periodikách. Paralelně působí ve vědeckých projektech v Ústavu filosofie a religionistiky FFUK.
Nejvýznamější odborné výstupy
Tomáš Murár, Notes on Franz Wickhoff’s School and Max Dvořák’s Italian Renaissance Studies Based on New Archival Materials, Journal of Art Historiography 29, 2023.
Tomáš Murár, Za obrazem. Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění, Filosofický časopis 71, 2023/2, s. 215–228.
Tomáš Murár, Die Tragik in der Kunst Michelangelos als Max Dvořáks Vermächtnis in der Kunstgeschichte Hans Sedlmayrs, Folia Historiae Artium 20, 2022.
Tomáš Murár, The Dark Side of the End of Art. In: Devouring One’s Own Tail. Autopoiesis in Perspective, ed. Vojtěch Kolman a Tomáš Murár, Praha: Karolinum 2022, s. 135–151.
Tomáš Murár, Max Dvořák’s Michelangelo, Journal of Art Historiography 25, 2021.
Tomáš Murár, Zrcadlení Cézannem: Poznámka k teorii obrazu u Maurcie Merleau-Pontyho, Filosofický časopis 3, 2021, s. 561–578.
Tomáš Murár, Moderner Inhalt in manieristischer Form. Max Dvořák unter dem Einfluss Georg Simmels, RIHA Journal 2021.
Tomáš Murár, „A Work of Art is An Object That Necessitates Contemplation“. Latency of Visual Studies Within the Vienna School of Art History?, Ikonotheka 30, 2020, s. 9–29.
Tomáš Murár, Nighthawks in The Age of Anxiety. Interpretation of the painting by Edward Hopper by means of the „Baroque Eclogue“ of Wystan Hugh Auden, Umění /Art 3, LXV, 2017, s. 244–261.
Tomáš Murár, Umění jako princip a zákonitost. K dějinám a metodologii umění Vojtěcha Birnbauma / Art as Principle and Pattern. Vojtěch Birnbaum’s Concept and Method of Art History, Kostelec nad Černými lesy: Archiv výtvarného umění, z.s. 2017, ISBN 978-80-905744-7-2.
The Influence of the Vienna School of Art History IV – příprava konference
Příprava ediční řady ARS – Philosophia, Aesthetica, Theoria v nakladatelství Academia