Fyzikální ústav dlouhodobě patří mezi nejaktivnější ústavy AV ČR nejen co do vědeckých výstupů, ale i popularizace vědy. V pátek 24. ledna, na Mezinárodní den vzdělávání, se proto na půdě FZU uskutečnilo setkání pro zdejší (nejenom) vědce a vědkyně aktivní v přibližování vědy veřejnosti.
V loňském roce se Fyzikální ústav zúčastnil celé řady akcí od ABC Festivalu přes Veletrh vědy, VědaFest, Zažít město jinak či Noc vědců až po Týden Akademie věd. Hostil hned několik umělecko-vědeckých projektů (Umění vědě(t), Obraz obrazu, BeInspired a tradiční fyzikální fotosoutěž) a zařídil desítky přednášek na školách i přednášky pro vyučující přímo na půdě FZU. V neposlední řadě se výzkum vědců a vědkyň z FZU dočkal řady ocenění (např. Česká hlava Tomáše Jungwirtha nebo L’Oreal-UNESCO Pro ženy ve vědě Moniky Kučerákové), mediální pozornosti i umístění v žebříčku nejcitovanějších osobností světové vědy.
Rok 2025 přinesl do popularizace na FZU nový vítr v podobě nové vedoucí popularizačního a PR týmu Věry Ondřichové a nové koordinátorky akcí Nikol Láryšové. Zatím se i díky tomu zdá, že i rok 2025 by také měl být bohatý na vzdělávací a popularizační aktivity, a zájem vyjádřený v průběhu setkání o další potenciální umělecko-vědecké události, vzdělávací materiály a jiné způsoby popularizace vědy byl obrovský. Možná k tomu přispěli i inspirativní hosté pátečního programu. Nejprve Alexandr Prokop a Lenka Jelena Příplatová představili talentové centrum Technecium, v němž pomáhají rozvíjet nadané student(k)y díky exkurzím, stážím, unikátnímu inkubátoru SOČ (Středoškolské odborné činnosti), přednáškám i zapojení do projektů občanské vědy. Návštěvníci akce si mohli prohlédnout výstavku představující projekty centra od stratosférických balonů po studentské ponorky. Jak podotkl Prokop: „Nadaní studenti a studentky potřebují prostor se rozvíjet.“
Po cestě z areálu FZU na Slovance na metro Ládví si kolemjdoucí od počátku prosince 2024 mohli povšimnout proměny dříve smutného betonového válce na křižovatce ulic Davídkova a U Slovanky na krásný murál na počest nobelisty Jaroslava Heyrovského. Z šedivého válce pokrytého graffiti a ilegálním polepem se stal objekt oslavující historii – od Nobelovy továrny na dnešní Praze 8, jediné v celém tehdejším Rakousku-Uhersku, po Heyrovského ocenění. Kdo z českých vědců a vědkyň získá další Nobelovu cenu? Své tipy mohou kolemjdoucí křídou napsat na vyhrazený prostor na samotném válci.
O projektu promluvili jeho iniciátorka a současně šéfredaktorka portálu VědaVýzkum.cz a opoziční zastupitelka Prahy 8, Vlaďka Vojtíšková, společně s umělci Josefínou Jonášovou a Štěpánem Jílkem. Zazněla mimo jiné důležitá poznámka o významu vědy ve veřejném prostoru, ideálně s možností aktivního zapojení veřejnosti. „Jde i o to, aby lidé získali pozitivní vztah k vědě,“ zdůraznila Vojtíšková. „Vztah se buduje hodně na základě emocí a důležitý je první dojem. Funguje to na dospělé i děti, které po zábavné popularizační akci opakují, že to byl ten ‘Fakt zábavnej ústav’, který chtějí vidět opakovaně a na který se těší.“
Na závěr kreslíř Vojtěch Šeda představil chystaný vzdělávací komiks Taje nanosvěta, vytvořený na FZU za podpory Akademie věd ČR. V něm se dvojice dnešních středoškoláků, Sofie a Alex, ocitne na sklonku roku 1959, kdy Richard Feynman pronesl svou slavnou přednášku představující nesčetné možnosti světa „tam dole“ na nanometrové škále. A právě ten musí Sofie s Alexem za Feynmanovy pomoci prozkoumat, aby se dostali zpět domů. Zatímco v dřívějších komiksech výtvarník představoval čtenářům zejména historická témata, v Tajích nanosvěta se jednalo o jeho první výpravu do úplně jiného světa, který nemůžeme pouhým okem spatřit. „Byla to zajímavá změna,“ pravil s úsměvem Šeda.
Ta možná nejdůležitější část setkání ovšem napsala teprve vzápětí, kdy měli všichni možnost společně neformálně prodiskutovat nápady a návrhy, jak vzdělávací a popularizační činnost nejenom FZU ještě zlepšit. Lze uzavřít, že hlavním tématem setkání bylo propojování: vědeckých a veřejných prostor, vědy a umění i různých ústavů a jiných institucí. Především tak dosáhnou vzdělávací a popularizační činnosti co největšího pozitivního dopadu.