PRŮKOPNICKÁ REKONSTRUKCE PRŮKOPNICKÉ STAVBY
Rostislav Švácha
[ Stavba 10(1), 50-51 (2003) ISSN 1210-9568]
Podobu mnoha významných solitérů české architektury ze
silného údobí 1956-1970 vážně zdeformovaly výměny jejich
obvodových plášťů, ke kterým se v masovém měřítku
přistoupilo v posledních třinácti letech. Stavby z této
rané doby velkých skleněných stěn, ať už výplňových,
anebo zavěšovaných na konstrukci budovy z boku podle
amerického principu "curtain wall", jsou
přitom na každou sebemenší změnu velmi citlivé. Čeští
architekti a konstruktéři museli takové závěsové stěny
vytvářet na koleně, bez přímých zkušeností s
vyspělejšími západními technologiemi a bez možnosti tyto
technologie dovážet. Sami museli pátrat po sklárnách
schopných vyrobit dostatečně velké a odolné skleněné
dílce, sami museli vynalézat způsoby, jak tyto dílce uchytit
do kovových vyprofilovaných rámů, sami museli pro výrobu
těchto rámů vyhledávat kovovýrobce. České zavěšené
pláště z doby po roce 1956 se proto sice jeví jako
primitivnější než jejich soudobé západní protějšky a
vzory, metoda "udělej si sám" však paradoxně
zaručila, že se ve srovnání s tehdejšími západními
výtvory zdají být značně osobité. Obtížné podmínky
vzniku jim vtiskly charakteristický výraz.
V drtivé většině případů však právě tento výraz
padl za oběť nedávným rekonstrukcím. Tady stačilo, aby se
nepatrně změnily tloušťky kovových profilů, barevný
odstín skla a také jeho zrcadlivost, a ihned se dostavil pocit,
že stojíme před nějakou jinou budovou. Dostavoval se bohužel
mnohem častěji, než to dějiny české architektury v údobí
1956-1970 a péče o jejich nejdůležitější památky budou
moci unést. Za posledních třináct let ztratily svou původní
tvář téměř všechny důležité stavby z uvedených let,
Bruselskou restaurací počínaje a domem Albatros na pražské
Národní třídě konče. Nedovedu si představit, jak
napíšeme dějiny české architektury 20. století, nebudeme-li
mít u těchto staveb k dispozici jejich staré fotografie. A
zároveň si s lítostí uvědomuji, že to jsou právě jen
fotografie, co nám z těchto staveb, často veledůležitých,
dodneška zbylo. Rekonstrukce je totiž zbavily jejich
uměleckohistorické a památkové ceny; tu by jim mohla vrátit
pouze nová rekonstrukce vědomá si jejich původního významu.
A znovu opakuji, že nejde o ztráty ojedinělé, nýbrž
masové; o zánik celé důležité vývojové linie v
novodobých dějinách české architektury. 1
V Praze této smršti odolali tři poslední mohykáni; tři
stavby architekta Karla Pragera (1923-2001), který na
technickém vývoji českých závěsových stěn nesl hlavní
zásluhu. Na mysli mám parlament u Národního muzea, budovy
projektových ústavů u Emauzského kláštera a
makromolekulární ústav Akademie věd na Petřinách. Třetí z
nich je nejstarší (projekt 1959-1960, dokončení 1963-1964),2 pro dějiny českých
"závěsovek" proto obzvlášť důležitá, a
neceníme si jí jen z uměleckohistorického, ale i z širšího
kulturního hlediska. V roli Pragerova klienta, partnera, rádce
a v určité chvíli i ochránce zde totiž vystupoval jeden z
největších českých přírodovědců 20. století Otto
Wichterle, tehdejší ředitel Ústavu makromolekulární chemie
ČSAV. Wichterle pomáhal Pragerovi najít sklárny, které
uměly pro jeho ústav vyrobit desky zavěšeného pláště.
Když v tuhé zimě 1963/1964 právě hotový plášť popraskal,
přinesl Wichterle důkaz, že to nebyl architekt, nýbrž
sklárna, kdo za to může, neboť laboratorní analýzou
zjistil, že sklárna u dílců pláště nedodržela
předepsaný postup výroby. Byl to - podle Pragerova svědectví
- konečně sám Wichterle, kdo po poradě se svou neméně
proslulou sestrou, sochařkou Hanou Wichterlovou, architekta
utvrdil v přesvědčení, že slepá štítová zeď ústavu,
účinkující jako point-de-vue ulice Na Petřinách, se má
dotvořit abstraktně, a nikoliv barevnou figurální mozaikou,
jak to Pragerovi ještě v duchu estetiky socialistického
realismu doporučovala vyšší místa. 3
Devadesátých let 20. století se Pragerova závěsová
stěna makromolekulárního ústavu dožila značně zchátralá;
přestala už vyhovovat nárokům na bezpečnost, hygienu a
zateplení. Bez její opravy či výměny už tento akademický
ústav nemohl dobře fungovat. Investiční odbor AVČR, který
nedisponoval dostatkem peněz na dokonale přesnou imitaci
původního Pragerova pláště, uvažoval zprvu buď o prostém
obezdění železobetonového skeletu budovy, anebo o náhradě
její závěsové stěny za podobně tvarovanou a zbarvenou
stěnu dřevěnou. Proti tomuto úmyslu se však postavil autor
budovy Karel Prager a jeho provedení zabránil i fakt, že
během diskusí a jednání o způsobu rekonstrukce prohlásilo
Ministerstvo kultury České republiky budovu ústavu za
kulturní památku. Projekt opravy, respektive výměny
pláště, který kvůli nedostatku peněz úplně nekopíroval
originální stav z let 1960-1964, přesto však co nejvěrněji
evokoval jeho původní podobu, pak pod dohledem Pragerovým
vypracoval jeho mnohaletý spolupracovník Miloslav Pavlík, na jehož stať o tomto počinu bych
čtenáře tohoto čísla Stavby rád odkázal.
Pomineme-li zvláštní případ opravy Bruselské restaurace,
provedené nedávno podle projektu Jiřího Kripnera, 4 pak specifikum rekonstrukce budovy
Ústavu makromolekulární chemie AVČR spočívá v tom, že se
jako jediná akce tohoto druhu prováděla pod dohledem
památkové péče a usilovala u Pragerovy budovy zachránit
její památkový charakter. Stala se z tohoto hlediska akcí
průkopnickou. Nelze samozřejmě pominout její sporné momenty.
Na první pohled je zřejmé, že vstupní část nízkého
křídla dostala skla méně průhledná, než byla původní, a
že také zelený odstín skel u závěsových stěn hlavní
budovy se od původního tónu liší: zdá se být matnější,
méně zářivý a příliš stejnorodý.5
Nejdůležitější rozdíl mezi starým a novým stavem pak
spočívá v tom, že u vyprofilovaných kovových rámů
zavěšeného pláště ubyla v každém patře jedna vodorovná
lišta. Jak to ještě stihl vysvětlit sám Prager, sklárna
kolem roku 1960 nedovedla vyrobit desku náležité velikosti.
Deska se pak v určitých partiích fasády musela složit ze
dvou kusů propojených vzpomenutou lištou, ačkoli architekt by
už tehdy, při práci na projektu, rád použil pouze jeden
větší kus.
Udělala rekonstrukce správně, když se místo technických
podmínek z raných šedesátých let opírala o technické
vymoženosti let devadesátých? Udělala dobře, když místo
imitace stavu fakticky provedeného raději zobrazila ideální
architektovu představu? Bylo by vhodné kopírovat původní
stav například tak, že se skleněná deska znovu rozdělí na
dva kusy, anebo tak, že se na ni lišta prostě nalepí jako
dekorace? Jde o otázky, které si dnes často kladu, a neumím
na ně najít jednoznačnou odpověď. 6
Jistě by nám tu pomohla zkušenost z památkářských
rekonstrukcí obdobného typu budov na Západě, které však
zatím byly nepočetné a mnoho o nich nevíme. V každém
případě však pokládám obnovu makromolekulárního ústavu
za úspěch, těžce vybojovaný a velmi poučný. Z dějin
české novodobé architektury mnohé budovy se závěsovými
stěnami po necitlivých rekonstrukcích vypadly, ale Pragerův
ústav na Petřinách v nich i po své rekonstrukci zůstal.
Poznámky
1 Srov. Rostislav Švácha, "Přežije
brusel?", in: Naďa Coryczková (ed. ), Péče o
památky moderní architektury. Sborník příspěvků.
Památkový ústav v Ostravě, 1999, s. 3-5.
2 Architektura ČSSR XXII, 1963, s.
275. - Architektura ČSSR XXIV,
1965, s. 653-658.
3 Autorem mozaiky měl být Martin Sladký. -
Málo známé údaje o angažmá Otto Wichterleho mi sdělil
Karel Prager v několika rozhovorech, které jsme spolu vedli od
roku 1993.
4 Richard Němec, "Bývalá restaurace
Praha EXPO 58 - chvalozpěv nebo žalozpěv?". Stavba VIII,
2001, č. 6, s. 32-39.
5 Toto zelené sklo však pravděpodobné
stárnutím dostane stejný tón, jaký měl originál, jak je to
už dnes z jeho stavu zřejmé. Karel Prager označoval tento
zelený odstín za "flaškový".
6 Nejsem si rovněž jistý, jaké
"právo" by u památkově chráněné stavby dosud
žijícího autora platilo víc; zda právo autorské, anebo
právo zákona o památkové péči. Do hry by též mohl
vstoupit problém kanonické podoby autorova výtvoru, před
kterým často stojí editoři literárních textů, do jejichž
znění autor během doby zasahoval a korigoval je. K tomu viz
Rudolf Havel - Břetislav Štorek (eds. ), Editor a text.
Praha 1971.
Ústav makromolekulární chemie AV - stav po rekonstrukci. Foto
Radovan Boček
Objekt před rekonstrukcí pláště. Foto Prokop Paul
|