Dnešní datum:
04. 09. 2010 |
Vydáno dne 07. 01. 2007 (2304 přečtení) Pozice na
pracovním trhu jako odraz individuální
svobodné volby/ Marta Vohlídalová
Catherine Hakim. 2000. Work-Lifestyle Choices in the 21st Century – Preference Theory. New York: Oxford University Press. V knize Work-Lifestyle Choices
in the 21st Century – Preference
Theory představuje britská socioložka, profesorka
prestižní London School
of Economics Catherine Hakim svou koncepci teorie
preferencí. Tato teorie se
snaží vysvětlit příčiny genderových
nerovností na trhu práce zcela jiným
způsobem než většina feministických autorů a
autorek. Způsob, jímž tato autorka
zdůvodňuje existenci odlišných
pracovních strategií mužů a žen,
genderových
diferencí v zaměstnanostní struktuře a
také nerovností na trhu práce, je
originální v tom smyslu, že
místo strukturálních bariér
a omezení označuje
za klíčové determinanty uplatnění na
trhu práce především ničím
nezatížené
individuální volby jedinců. Z tohoto
důvodu se také tato teorie stala
terčem kritiky mnoha feministických autorů a autorek, mezi
nimi i britské
socioložky Rosemary Crompton,
působící na City
University of London a specializující se na
problematiku sociální stratifikace
a (ženské) zaměstnanosti, a její kolegyně Fiony
Harris. Poté, co v této recenzi
představím knihu C. Hakim, se budu věnovat
především výtkám těchto
autorek vůči
teorii preferencí.
Obsahem knihy Work-Lifestyle
Choices in the 21st Century – Preference Theory je vysvětlení
a zdůvodnění teorie
preferencí, kterou její autorka postupně
koncipovala na základě množství
výzkumných šetření.
Stěžejní část knihy tvoří kapitoly
věnované základním
východiskům a tezím teorie, jejím
hlavním argumentům a implikacím pro popis
sociálního světa. Nechybí
však ani kapitola zaměřená na pohled teorie
preferencí na muže a jejich životní strategie a
kapitola ryze praktického
charakteru věnovaná aplikaci poznatků teorie
preferencí při realizování
sociálních politik.
Teorie preferencí C. Hakim
vychází z předpokladu, že ženy (a muži)
svobodně volí mezi uplatněním na trhu
práce a péčí o rodinu. Rodinu a trh
práce
přitom tato autorka považuje za dva ve skrze konfliktní
zdroje životního
naplnění a vlastní identity. Hakim zdůrazňuje, že
konflikt těchto dvou
životních cílů je
esenciální a nelze téměř nikdy
dosáhnout jejich harmonizace.
Z tohoto důvodu jsou tedy lidé nuceni činit
rozhodnutí, které z těchto
oblastí dají v životě přednost a kterou
z těchto oblastí budou
považovat za druhořadou. Od tohoto rozhodnutí se pak
odvíjí jejich životní styl
a sekundárně i postavení na trhu práce.
Teorie preferencí se vztahuje
výhradně na prosperující
západní země,
přičemž původně byla tato teorie zaměřena na ženy a proces jejich
rozhodování
mezi prací a rodinou. Podle autorky totiž právě
v těchto zemích došlo ve
2. polovině 20. století
k výrazným společenským
změnám, které ženám
umožnily vzít rozhodování o sobě
samých do vlastních rukou.
Rozšíření kvalitní
antikoncepce, zrovnoprávnění postavení
mužů a žen ve společnosti, rozmach tzv.
profesí „bílých
límečků“ (tj. odborných a
úřednických pozicí
nevyžadujících
fyzickou sílu), vytvoření nových
pracovních pozic pro
„druhořadé“ výdělečně
činné osoby (tedy pro lidi, kteří
nechtějí práci věnovat všechen svůj
čas)
spolu s obecným vzestupem důležitosti
přikládané vlastnímu
rozhodování,
hodnotám a osobním preferencím
zvýšily podle C. Hakim možnosti
individuálních
voleb životních stylů. V důsledku toho
také došlo
k výrazné vnitřní
diferenciaci populace žen.
Hakim tvrdí, že ženy netvoří
jednu homogenní skupinu se stejnými
zájmy,
ale že jsou heterogenní ve svých
preferencích a prioritách, a tedy i v
přístupu
k řešení konfliktu mezi prací
a rodinou. Na základě mnoha kvantitativních
studií zjistila autorka existenci třech
základních ideálních typů
v ženské
(ale i v mužské) populaci:
První skupinu tvoří ženy
zaměřené na domov, kterých je podle
jejího odhadu asi 20 %. Děti a rodina jsou
hlavní životní prioritou těchto
žen, a proto preferují zůstat
v domácnosti a zříci se
placeného
zaměstnání. Tyto ženy přitom mohou mít
i vysokou kvalifikaci a jsou zpravidla
velice citlivé na sociální a rodinnou
politiku státu.
Hlavní životní prioritou žen
zaměřených na práci,
jejichž podíl Hakim odhaduje na
20 %, je práce nebo obdobná činnost
(např. sport, umění nebo politika).
Tyto ženy se vyznačují velkými investicemi do
svého vzdělání a kvalifikace a
jsou zpravidla citlivé na státní
politiku zaměstnanosti.
Zdaleka nejpočetnější a
zároveň i nejrůznorodější skupinu
v rámci
populace žen (cca 60 %) však tvoří ženy adaptabilní.
Tyto ženy chtějí
pracovat, ale nechtějí práci obětovat
celý život. Jejich životní priority se
střídají – v jednu
chvíli preferují práci, potom zase
rodinu. Tyto ženy
bývají citlivé na politiku
zaměstnanosti i na rodinnou a sociální politiku
státu.
Obdobné typy přitom autorka
nachází i v rámci populace
mužů. Ve
skupině mužů se však procentuální
zastoupení jednotlivých typů radikálně
liší. Mužů
zaměřených na domov je jen asi 10 %, mužů
zaměřených na práci je
kolem 60 % a adaptabilní muži jsou
v populaci zastoupeni přibližně
30 %.
Skupina mužů je tedy oproti ženám
daleko homogennější, což podle Hakim
muže zároveň i zvýhodňuje
při prosazování vlastních
zájmů ve společnosti
oproti ženám. Ženy totiž z důvodu své
vnitřní heterogenity nejsou schopny
své zájmy a cíle jednoznačně
formulovat. Muži však mají oproti
ženám
v neposlední řadě také nespornou
výhodu i v tom, že netrpí zdaleka
tolik jako ženy konfliktem zájmů mezi prací a
rodinou. „Pokud se muži
rozhodují mezi jednotlivými prioritami, je to
spíše mezi
bohatstvím a vzděláním, politikou a
vírou(…) Nerozhodují se mezi
prací na plný
úvazek a rodinou.“
(Hakim
2000: 256, překl.
– aut.)
Zatímco většina autorů
a autorek sdílí přesvědčení,
že ženy jsou
ve společnosti znevýhodněny oproti mužům, Catherine Hakim
přichází
s odvážným tvrzením, že jsou
to právě muži, jejichž svobodné volby
životního stylu jsou ve společnosti
zásadním způsobem omezovány. Muži
podle
této autorky totiž na rozdíl od žen
nemají možnost natolik realizovat své
životní preference a většina z nich je
nucena podvolit se obecně přijímané
konvenci muže-živitele. Hakim přitom očekává, že
v budoucnosti začnou i
muži uplatňovat právo na svobodnou volbu svého
životního stylu více než dosud.
Hakim vyčítá
klasickým sociologickým a
feministickým teoriím, že
opomíjejí existenci vnitřní
ženské (a mužské) heterogenity. Staví
se především
proti základnímu předpokladu těchto
přístupů, podle něhož neexistují
větší
rozdíly mezi ženami a muži. Odmítá
tedy představu, že pokud by neexistovala
diskriminace na trhu práce na základě
pohlaví, pracovní chování
žen by se velmi
blížilo pracovnímu chování
mužů. Vzhledem k tomu, že ženy dnes mají
velké
šance uspět na trhu práce a také
velkou autonomii v rozhodování,
záleží
pouze na jejich osobním rozhodnutí, zda
dají v životě přednost rodině nebo
práci. Z tohoto důvodu autorka
očekává, že se vnitřní
rozdíly mezi
jednotlivými typy žen budou v budoucnosti
ještě zvětšovat (např. z
hlediska výše příjmů nebo postojů
k mateřství…). Podle Hakim lze
očekávat,
že spíše než mezi muži a ženami, se budou
zvětšovat rozdíly mezi jednotlivými
typy mužů a žen – mezi muži a ženami zaměřenými na
domov, muži a ženami
zaměřenými na práci a adaptabilními
muži a ženami.
Kritická reakce Rosemary Crompton a Fiony Harris na teorii preferencí Hlavní kritikou vyřčenou proti teorii
preferencí je, že tato teorie buď
naprosto opomíjí, nebo výrazně
zlehčuje strukturální omezení a
genderové
nerovnosti ve společnosti, v rámci nichž muži a
ženy uskutečňují své
volby. Podle kritiků tohoto přístupu volby lidí
nejsou a ani nemohou být
natolik svobodné, jak předpokládá C.
Hakim. R. Crompton a F. Harris (Crompton,
Harris 1998) nesouhlasí také s
tezí, že povaha jednotlivých
vzorů ženské participace na trhu
práce je důsledkem svobodného výběru a
že heterogenita zaměstnaneckých statusů
žen je dána heterogenitou jejich svobodné volby
(tamtéž: 119). Podle těchto
autorek je totiž odlišná
zaměstnanostní struktura mužů a žen výsledkem
spolupůsobení vlastních voleb a
strukturálních omezení
spíše než výsledkem ničím
neomezené svobodné volby jedinců.
Teorii preferencí C. Hakim je těmito
autorkami
dále vytýkáno, že sice
tvrdí, že „adaptabilní typ
ženy“ mění své preference
v čase – jednou je pro ně
důležitější práce, podruhé
rodina, nevysvětluje
však, co ženy k této proměně
preferencí vede. Hlavním důvodem těchto změn
jsou totiž podle R. Crompton a F. Harris právě
výše zmiňovaná
strukturální
omezení. Ženy a muži tedy sice mohou naplňovat
své volby, ale zároveň jsou
v jejich uskutečňování i
výrazně omezeni.
R. Crompton a F. Harris (tamtéž)
argumentují proti teorii preferencí
výsledky mezinárodního
srovnávacího výzkumu
zahrnujícího Velkou Británii,
Norsko, Francii, Rusko a Českou republiku, který se
zabýval faktory, které
ovlivňují chování a strategie žen na
trhu práce. Ukázalo se, že na
„makroúrovni“
(tj. na úrovni faktorů
odlišujících od sebe
jednotlivé země) ovlivňují způsob a
míru participace žen na trhu práce
zejména rozvinutí a zaměření
sociálního
státu (tzn. je-li sociální
stát povahy spíše
liberální nebo konzervativní a
jestli je v dané společnosti kladen důraz na
rovnost příležitostí mužů a
žen), odlišná společenská koncepce
dělby práce v domácnosti a struktura
zaměstnanosti. Na „mikroúrovni“ (tj. na
úrovni rozdílností mezi jednotlivci)
výzkumy ukázaly, že ženy aktivně
konstruují svoje biografie v závislosti
na tom, jak vnímají svoje šance a
možnosti. Chování žen (ale i mužů) na trhu
práce je tedy odrazem toho, jak jedinci aktivně
vytvářejí své pracovní
biografie v rámci svých
možností a objektivních
strukturálních omezení.
Z těchto výzkumných
šetření podle autorek vyplynulo, že
pracovní
biografie žen souvisejí s množstvím
institucionálních a strukturních
faktorů, jsou komplexní, mění se v čase
a nejsou závislé na žádném
„typu
ženy“, jak tvrdí C. Hakim. Některé ženy
si vybraly kariéru, ve které kombinují
rodinu a práci, některé se rozhodly věnovat se
rodině, jiné zase momentálně
preferují práci. Existuje však mnoho
podnětů, které způsobují změnu
v preferencích žen během života. Preference tedy
podle těchto autorek
spoluvytvářejí volbu, ale
nedeterminují ji, jak tvrdí C. Hakim.
Teorie preferencí Catherine Hakim
přestavuje jistě odvážný a
originální
krok směrem ke konceptualizaci a vysvětlení důvodů
různého postavení mužů a žen
na trhu práce a procesu volby a
utváření životního stylu. Tato autorka
totiž
přichází s pojetím zcela
odlišným od pojetí
založených na strukturálních
bariérách a genderových nerovnostech,
která v současné době v rámci
odborné sociologické veřejnosti
převažují. Současné poznatky a
dostupná data
však nasvědčují spíše tomu,
že genderové nerovnosti a diskriminace na trhu
práce přetrvávají ve všech
vyspělých západních společnostech, a
jako vhodnější
přístup se tedy jeví vycházet při
vysvětlování příčin
nerovností na trhu práce
spíše z argumentace založené na
koexistenci vlivu životních preferencí a
strukturních omezení.
C. Hakim ve své práci nicméně přichází s několika velice podnětnými nápady a návrhy pro výzkum i sociálně-politickou praxi. Autorka varuje před vytvářením představy „průměrné“ ženy a „průměrného“ muže a doporučuje zaměřit se na jednotlivé skupiny lidí, zabývat se podrobně jejich preferencemi a hodnotami a pečlivě rozlišovat různé typy. V souvislosti s tím také upozorňuje na nutnost diferencovaného přístupu k různým sociálním skupinám v rámci uplatňování sociálních politik státu. Literatura
Crompton, R., Harris, F. 1998. „Explaining women´s employment patterns: orientations to work revised“. British Journal of Sociology, Vol. 49, No. 1, pp. 118–40. Hakim, C. 2000. Work-Lifestyle Choices in the 21st Century – Preference Theory. New York: Oxford University Press. Celý článek | Autor: Redakce | |