Politick� strany stejn� tak jako v�robci zbo�� se
v�emo�n� br�n� zve�ej�ov�n� obsahu, postupu
v�roby a zp�sobu pln�n� sv�ch konzerv, pytl�k�,
program�, prohl�en�, krabi�ek a bal��k�. Chr�n�
t�m konzumenta (stejn� by tomu nerozum�l) i
sebe. P�esto, �e je komparativn� reklama
nepovolena (jedin� o spaghet�ch De Cecco lze
prohl�sit, �e jsou nejlep�� a lep�� ne� ostatn�, ale o
tom se m��e ka�d� p�esv�d�it), v�t�ina v�robk� i
politick�ch stran vznik� napodobov�n�m a
odli�ov�n�m od ostatn�ch. Na z�klad�
porovn�v�n�.
Visa�ky Czech made, Levicov� (Pravicov�) strana
z�padn�ho typu (v obou p��padech jde o
kapitalismus v p�edstav� bol�evik�), Ekologicky
�ist�, ozna�uj� asi tolik, co n�pis Dom�c� pol�vka
na s��ku s antioxidantem E112 a glutamanem
sodn�m (t� p��rodn� identick� slepi�� aroma) od
Vitany �i Knorru nebo n�pis Svobodn�
demokratick� strana. V ��dn�m p��pad� nev�me,
co budeme ba�tit. A kdy� to zjist�me (pol�vka je
upe�ena), zjist�me, �e chu� jsme mohli
p�edpokl�dat. Zkus�me ji tedy vylep�it � v�robce
doporu�uje p�idat l��ci smetany t�e zna�ky.
Smysl, chu� a v�znam n�m tak zcela unikaj�,
st�vaj� se cirkul�rn�mi, z�visej� na smyslu, chuti a
v�znamu jin�ho produktu, ten zas na jin�ch,
soub�n� je nelze otestovat. Nen� mo�no se ji�
spolehnout na sv� smysly, r�zn� v�robky jsou
stejn� a stejn� jsou r�zn�, nehled� na to, �e
rozd�l �i stejnost n�m nejsou jinak ne� v heslech
p��stupn�. Za��n�me uva�ovat v cirkul�rn�ch
soudech, sv�t individu� ztr�c� svou podstatu,
individu�ln� obrazy sv�ta nemohou b�t jinak ne�
relativn� sd�leny. Relativn� vzhledem k �emu?
�esk� ozna�en� v�razem z latiny �reklama" �

znovu (po n�kom, podle n��eho) vyvol�vat � tuto
situaci dob�e vystihuje. T� v�raz publicita,
zve�ej�ov�n�, nen�, jak v dal��m uvid�me, �patn�.

�lov�k kreativn� je institucion�ln� um�lec, lidov�
blb
�Nabyt� prakticky neupot�ebiteln�ch v�domost� je
bezpe�n� prost�edek, jak ud�lat z �lov�ka
revolucion��e," zjistil francouzsk� psycholog a
sociolog Gustave le Bonn6 na konci minul�ho
stolet�. Plat� toto heslo i dnes? Hroz� n�m snad
dnes, ve sv�t�, kter� je zalo�en na ���en�
informac�, revoluce?
Pros�v�n� informac�, zva�ovan�, zda informace je
vhodn�, je nemo�n�, pr�v� ty, kter� jsou
zadr�ov�ny stoupaj� na cen�. Jin� cesta je u�init
ka�dou informaci pou�itelnou � u�init z informac�
soubor instrukc� ke h�e. V�domost nen� pou�ita k
tomu, aby se �lov�k podle n� choval, ale d�v�
�anci k v�h�e. V jak� h�e? Hraje se hra, ve kter�
se jenom prohr�v�: v�t�zem je pln� programovan�
jedinec � v ka�d�m okam�iku se svobodn�
rozhoduje, ka�d�m svobodn�m rozhodnut�m svou
svobodu ztr�c�.
Intelektu�l se stal ji� d�vno (na�t�st�)
p�ebyte�n�, jeho slu�by a �sluhy nejsou ji�
zapot�eb�. A pomalu se t� homo oeconomicus
st�v� p�e�itkem, i kdy� si to zat�m je�t�
neuv�domuje, informovan� sv�t se um� ��dit a
popsat s�m. Bude s n�m nalo�eno stejn� jako s
intelektu�lem � stane se nepot�ebn�m �ebr�kem
o podpory. P��t� �lov�k je �lov�k kreativn�. Jeho
hlavn� �dev�zou" je naprost� nedot�enost jist�ho
druhu.
V�t�zem je pln� naprogramovan� jedinec. �lov�k
kreativn�, jemu� ��dn� zprost�edkovan�

informace nen� ciz�: �Od za��tku mi bylo jasn�, �e
reklama na Velkopopovick�ho kozla mus�
obsahovat typicky �esk� intelektu�ln� humor a
d�vku hrabalovsk� poetiky."7 �Pomeran�ov� mu�i
se d�vaj� na sv�t se zv�davost� d�t�te, dosp�lou
silou rozumu a logiky a individu�ln�m ml�en�m."8
�e� je o reklam� na pomeran�ov� n�poj. �lov�k
kreativn� v tomto smyslu je dokonal�m
prototypem blba � mus� m�t k n�mu bl�zko a
z�rove� ho to mus� bavit. �vejk pov��en na
gener�la.
Ostatn� tvo�� beztvarou masu.
Informovan� sv�t
Tradi�n� spole�nosti spat�uj� protiklad mezi
obydlen�m prost�ed�m a ostatn�m prostorem.
Mezi sv�tem (kosmem) a chaosem.9 Obydlen�
sv�t, na rozd�l od chaosu, je vymezen sv�m
st�edem; s koncem sv�ho st�edu s�m kon�� nebo
je nahrazen sv�tem (kosmem) jin�m,10 kter�
absorbuje sv�t p�ede�l�.
Institucion�ln� spole�nost, spole�nost skl�daj�c� se
z instituc�, nap�. tzv. �pr�vnick�ch subjekt�",
oboj� prostor sjednocuje; individu�ln� sv�t a
individu�ln� chaos spl�vaj� vjedno, d�v�me-li se na
sv�t z pohledu jejich institucion�ln�ch, ustaven�ch
obyvatel. Jsou neviditeln�, na rozd�l od obyvatel
sv�ta fysick�ho, a viditeln� jsou pouze medi�ln�,
zprost�edkovan�. Sv�t, kter� nen� p��stupn�
m�di�m a instituc�m (nen� zprost�edkovan� a
zprost�edkuj�c�), je ob�v�n temn�mi silami
(d�mony a du�emi mrtv�ch, podobn� jako
neobydlen� individu�ln� chaos), je nov�m �
neustaven�m, p�esto institucion�ln�m � chaosem.
Institucion�ln� �lov�k se usadil, pro��v� sv�
zrozen� tehdy, funguje-li televize nebo radiov�
spojen� a plat�-li dan� (m� sv� identifika�n� ��slo,

[made with GoClick]