�e nic zl�ho se nem��e st�t, v�e se uprav� samo
od sebe, pokud je vt�sn�no do kontextu syst�mu
v�d a politick�ch pravidel. Ot�zka legitimnosti se
p�ev�d� na pragmatiku, ztr�c� se t�m, �e se
odsouv� stranou.
Co je mechanick� popis, je ji� vyjad�ov�no jen v
�e�i, v jazyce popis�, cokoliv mimo popisy lze
charakterizovat jen jeho vztahem k popis�m. B�t
�v�deck�" znamen� dr�et se popis�. Co jakkoliv
odkazuje mimo, se st�v� um�n�m, um�n�m bez
popisu, um�n�m pro um�n�. Jednota popisu a
toho, co stoj� mimo popis, ji� existuje pouze
mimo n�s, nelze k n� odkazovat.
P�edm�t popisu se n�m za��n� jevit ji� jen jako
jeho obraz, jako p��klad popisu, je z�ejm� jen
tehdy, je-li s popisem pom��ov�n, je-li na popis
redukov�n. Vystupuje z�eteln� pouze v tom
p��pad�, lze-li jej popisem pln� charakterizovat,
nahradit. To, co je popisov�no, je popisem
charakterizov�no, a tedy nahrazeno, st�v� se
samo popisem. V tom okam�iku ji� nic mimo
popisy nen�, nebylo a nebude.
V zaujet� o pozn�n� se rozplynul n� prav� c�l,
p�ekro�it vlastn� st�n, v nedohlednu. P�vodn�
sv�t je mimo n�s, nemluv�, z�st�vaj� jen jeho
popisy. Z �e�i se st�v� jazyk, z jazyka, tedy z
popis�, jedin� �opravdov�" skute�nost. Dostali
jsme se do sv�ta jazyka. Cokoliv m��e b�t
pova�ov�no za popis, tedy i za nositele
�ehokoliv. Popisy ztr�c� vlastnosti popis�: b�t
popisem n��eho. Ot�zka, zda tento jazyk dob�e
popisuje skute�nosti, se m�n� na ot�zku
uniformn� p�elo�itelnosti popisu � na popis.
V�echno od za��tku do konce se st�v�
jazykov�mi zrcadly. Skute�nost je neuchopiteln�,
nen�, nen� aktu�ln�. Je nahrazena popisy,
autentickou skute�nost� se st�v� jazyk.
Modern� sv�t � fikce o budoucnosti
Po��tek modern�ho5 v�ku m��eme kl�st do roku
1600.6 V modern� epo�e je za hlavn� kr�do
pova�ov�no �b�t modern�", j�t s dobou, neb�t
neb�t spojov�n s tradic�. Vznik� kult nov�ho.
D�jiny jsou ch�p�ny jako postupn�, line�rn�,
pokrokov� v�voj. Jen existuj�-li d�jiny, je mo�no
hovo�it o pokroku, jen je-li mo�no hovo�it o
pokroku, existuj� d�jiny. B�t sou�asn�, modern�,
je tak z�rove� fikc� o budoucnosti.7
Modern� v�k, novov�k vznik� n�hle, ne v�ak
tam, kde st�edov�k kon��.
Fiktivn� sv�t p��tomnosti
V�e, co m��e b�t p�evedeno a p�elo�eno na
line�rn� z�pis, je informace, je v�d�n�. M��e
cirkulovat. Co nen� p�elo�iteln� � mus� b�t
opu�t�no, nelze se na to odvolat � v�d�n�m nen�.
O tom, co m��e b�t na line�rn� z�pis p�evedeno,
lze vypov�dat, lze se toho dovolat, je to tedy
re�ln�, skute�n�. St�v�me se tak zajatci
p�elo�itelnosti. Jen to je v�pov��, co je
p�elo�iteln�. Je t�eba zaru�it, aby co nejv�ce z
toho, v �em �ijeme, bylo p�elo�iteln�. V�ichni
v�robci v�d�n� mus� m�t z�rove� prost�edky pro
jeho p�evod na line�rn�, alfanumerick� z�pis. Je
proto v�hodn�j�� p��mo line�rn� p�elo�en�
v�d�n� generovat. Je povaha takto p�elo�en�ho
v�d�n� dot�ena?
Jde o podobn� proces jako nahrazov�n�
�erstv�ch potravin potravinami zmrazen�mi.
V�robce tvrd�: Maj� stejnou barvu, v�ni i chu�.
Kone�n�, nej�-li nikdo potraviny �erstv�, nelze je
porovnat. Nakonec se jev� jako v�hodn�
po�adovat i mra�en�ho spot�ebitele.
Tak postupn� st�n ovl�d� sv�ho p�na.
V�d�n� takto upraven� je d�le redukov�no. Je
konzumov�no pro dal�� produkci, sm��ov�no.
Ztr�c� docela svoji u�ite�nost, smysl a v�znam,
nab�v� zcela jin�ch rozm�r�. Nakonec se v�d�n�
st�v� pouze hrou a sporem o moc. Kdo je t�m,
kdo v�? Kdo v� � co? Kdo v� to, o �em nev�, �e v�.
Ani analfabet nen� p�ed v�d�n�m bezpe�n�.
�pln� informovan� sv�t se p�edstavuje jako
fikce o p��tomnosti.
v�ak tam, kde modern� sv�t kon��.
Smrt modern� architektury
�Bohud�k m��eme ur�it p�esn� okam�ik smrti
modern� architektury," p�e Charles Jencks.8
�Modern� architektura zem�ela ve St. Louis,
Missouri, 15. �ervence roku 1972 ve 3 hodiny 32
minut odpoledne."
Smrt (a jej� p�edch�zej�c� sm��ov�n� ke konci)
modern� architektury nen� zp�sobena ni��m
jin�m ne� on�lepkov�v�n�m. Vn�m�n�m
architektury jako jazyka: �jazyka architektury".
To lze prov�st p�eveden�m architektury na
linearizovan� z�pis (zpo��tku nap��klad
obrazov�). Co nen� p�elo�iteln� � je opu�t�no,
nelze se na to odvolat. To co je p�elo�eno, jen
toho se lze dovolat. �Nen� zde jedna p���ina
smrti architektury, je zde syst�m p���in." P���iny
konce architektury le�� mimo ni samotnou. Le�� v
jej�m p�evodu. Konec nen� n�sledkem v�voje
architektury, ale toho, �e byla nahrazena
z�znamem, v�len�na do �syst�mu �e�ov�ch her".
�Pan Jourdain z Moli�rovy hry M욝�k
�lechticem byl p�ekvapen, kdy� objevil, �e mluvil
�ty�icet let v pr�ze bez toho, �e by o n� n�co
v�d�l. Modern� architektura za��v� podobn� �ok,
kdy� objevuje, �e mluvila o n��em tak
vzne�en�m, jako je pr�za," tvrd� Jenkcs.9 T�m, �e
architektura je naz�r�na jako n�co tak
�vzne�en�ho" jako �pr�za", a tato �pr�za" je d�le
zkoum�na a nahrazov�na �znaky", �slovy",
�v�tami" a tyto je�t� �syntax�" a �s�mantikou" a
kone�n� i jejich �metajazyky" vy���ch a vy���ch
��d�, ztr�c� se z architektury �emeslo architekta.
Je nahrazeno �emeslem univers�ln�ho diskursu.
Nast�v� konec modern� architektury. Stavba je
nyn� ohodnocov�n�m (�stavebn�") formule, kter�
je univers�ln�. To, �e se v n� p�vodn� styly m�s�,
nen� pro stavbu charakteristick�.
Jinak �e�eno, jde o podobn� postup, jako kdy�
skute�nou ud�lost nahrad�me jej�m filmov�m
ztv�rn�n�m, to soud�me (nahrazujeme) podle