14. kroužek (6.6.2013) - laborování se sadou Lach-Ner pro 2. stupeň ZŠ "Přenosná laboratoř " (info zde) ze zábava :o) :
Viděli jste někdy hořet hořčík ??? My ano. Víte jak barví plamen třeba lithium nebo meď ???? My ano. Umíte přpravit vodík ? Brnkačka. Z HCl a Zn jednoduše. Chemická laboratoř v kufru od spol. Lach-Ner je přímo na výuku chemie navržená, odborníky z VŠ, včetně certifikované příručky a bezpečnosti práce. Kantor chemie to se žáky bezpečně zvládne. Hostem dnešního kroužku byl i osmák Patrik, který chemii již má a pokusy, bohužel, viděl poprvé, ve škole jen teorie. :o(
Škoda, moc velká škoda, že výuka chemie je bez experimentů ....
Vedeme kroužek pro děti z I.stupně ZŠ, obor přírodní vědy (Ch, Fy, Bi).
Věda není nuda - možná trochu honosný název, ale vlastně se jedná o poznávání přírodovědených oborů, jako je fyzika, chemie, biologie a dalších a to formou zájmového kroužku, který jako experiment připravuje náš projekt (pro více info kontaktujte Ing. Květu Stejskalovou, CSc.) již druhým rokem pro děti ze 4. a 5. tříd spolu s pí učitelkou Hanou Maškovou ze ZŠ Litvínovská 500 na Praze 9.
A proč vlastně ?
Chceme si vyzkoušet nebo spíše již ověřit, že s dětmi i v tomto věku se dá o přírodních vědách povídat, laborovat, experimentovat a nastartovat či prohlubovat jejich zájem o tyto obory. Hlavně je nechat pod odborným vedením cosi tvořit, co potom nějak funguje ! Kroužků škola nabízí dětem dost, ale hlavně v oborech uměleckých (např. zpěv, divadlo, keramika, výtvarka....) či sportovních.
Kroužek pořádáme 1x za 14 dní a to v rozsahu 90 minut (letos to bude pátek).
Naše příprava je samozřejmě náročnější, aby děti tématu porozuměly, jsou přece jen malé, ale naším cílem není je učit fyziku, chemii, biologii, ale učit je zvídavosti, sledovat a vnímat svět kolem sebe, vidět jej v širších souvislostech, ptát se a hlavně vymýšlet odpovědi a hledat řešení, použít zkušenosti, kterou již s daným jevem, problémem mají....
Na této stránce Vám budeme pravidelně přinášet informace o tom, jak nám to společně jde...
Titulní stránka laboratorního deníku, který má každé z dětí kroužku a do něhož si zkoušíme zapisovat stručné poznámky, malujeme či lepíme obrázky a pod. Taky máme všichni svou "barevnou periodickou tabulku chemických prvků", která pro nás mj. taky bude zdrojem různých soutěží... (hlavně zatím, a taky jsme si podle ní hledali své převážně chemické přezdívky ).
Pro práci děti rozdělujeme do 3-4 skupinek, aby si vše mohlo každé dítko samo dostatečně vyzkoušet !
Děti mají místo svého jména přezdívky, a jak jinak, než z oboru chemie či fyziky. Vybraly si je samy. A tak vedle Kyslíka sedí Dusík (vlastně nesedí, docela spolu vyrušují a škodí, no jako v přírodě, takže brzo budou rozděleni a posláni do jiných méně škodlivých skupin....). Holkám se líbí Pipetka, Erlenka, Kyselina, Tekuťka, Platina.. ...Máme taky jednu Arsen, jednoho Titana a Sodíka, dívku jménem Xenon, chlapce Radium či Hydrogenium. Děti si zkrátka uměly vybrat pěkná jména....No a já jsem Katalýza, neboť do procesu výchovy vstupuji, při procesu se pokud možno nespotřebovávám a neměním a dbám na to, aby výsledek byl kýžený a dostatečný, co do kvality i výtěžnosti, zkrátka jako to bývá při katalytickém procesu...
1) 30.9.2011 - Pozor začíííínáááááááme, tentokráte pěkně na ostro !
2) 14.10.2011 - Baterie, baterie, proč jste plné energie?
3) 21.10.2011 - S mikroskopem uvidíš tam dolů (dolem je samozřejmě míněno něco v hrozně malém rozměru)
4) 11.11.2011 - Pokračujeme s mikroskopováním všeho, co nám zrovna přišlo pod ruku.....
5) 25.11.2011 - Učíme se vážit chemické látky a připravovat z nich roztoky, měříme jejich pH, stavíme elektronické obvody a strukturní modely uhlovodíků.
6) 16.12.2011 - Pokračujeme ve stejném duchu jako 25.11., protože jsme všechno nestihli dokončit...
7) 13.1.2012 - Začínáme s projektíkem Stanu se vynálezcem... A víte, kdo je naším vzorem ? No největší vynálezce všech dob, má jich na svém kontě více než 1200. Že nevíte ? Tak si na to přemýšlení posviťte nejlépe žárovkou a třeba se i Vám rozsvítí :-)
8) 27.1.2012 - Plníme další úkoly v projektíku Stanu se vynálezcem... : laborujeme, stavíme obvody- měříme proud a napětí, počítáme, malujeme ...a vyplňujeme pracovní listy :-)
9) 2.3.20121 - Cívka +proud +Fe jádro = elektromagnet. Jednoduchá rovnice o všech známých. Děti pochopily, co je elektromagnet, jak funguje a zasoutěžily si trochu v přenášení železných předmětů pomocí čeho jiného než elektromagnetu, přece :-) .
10) 16.3.2012 - Byli jsme na výstavě Vynálezci a vynálezy v Národním muzeu.
(navštivte stránky výstavy Giganti doby ledové). Giganti fakt hustý (jak hodnotily děti) a zrcadlové a skleněné bludiště - cooool. Obojí doporučujeme !
Pozor 9.června bude Muzejní noc v řadě pražských muzeí a my budeme ( tedy Katalýza a Neon) mít chemický program po návštěvníky v Národním Muzeu. Otevřeno bude od 19 hodin do půlnoci a na našem stánku se bude trochu chemicky pokusovat. Stavte se tedy ta za námi !!!
0) 21.10.2010 - Chemické začátky se sodou a kyselinou citronovou, aneb víme, co znamená, když je něco kyselé a jiné zásadité ?
2) 11.11.2010 - Na úvod - zpátky do historie: Kdo byli alchymisté?
Co všechno a jak nám funguje v elektronických obvodech, které si postavíme.
3) 26.11.2010 - Dnes trochu od všeho: míchání roztoků, elektronické obvody, molekulární modely.
Květa Stejskalová, Katalýza
AKTUALITY
Odkaz ZKUS VĚDU U NÁS 2013 je již zaplněn řadou programů, které p23.8.2013 - STUDENT 757, den poslední: taky o tom, jak se váží ionty a nebo, že litr rtuti váží 13,5 kg....
Poslední den je poslední a tak jej doprovází mírná nostalgie z blížícího se konce.
Pro22.8.2013 - STUDENT 757, den čtvrtý: dáváme divadelní hru "KAT A LÝZA", aneb co umí novinářský šotek
Vžijte se do této situace: Mějme pana redaktora XY z kulturní rubriky (při vší úctě k redakto21.8.2013 - STUDENT 757, den třetí taky o tom, že ESCA není TOSCA a zelený špenát je vlastně červený :o)
No a co den třetí, jaký byl? Opět byl nano ale co se programu, tedy co do jeho objemu, týkal20.8.2013 - STUDENT 757, den druhý navštívil i R. Feynman !!!
Letní nanoškola měla dnes na programu 2 mikroskopické techniky, které v ústavu využíváme pr
Hlavní strana | O projektu | Aktuality | Zkus vědu u nás 2013 | Archiv akcí | Stáže v laboratořích | Seminář studentů | Virtuální exkurse | Programy pro SŠ | Programy pro ZŠ | Pro pedagogy | Týden vědy | Toulky historií | Kontakt | Projektový tým