HledatMapa str�nek

P��b�h kapky

Žáci z domoškol

Kroužky chemie pro žáky domoškol - přírodovědné předměty formou výuky experimentem

Protože k nám v průběhu celého školnílho roku  pravidelně jezdí žáci z různých základních škol a  my s nimi realizujeme naše workshopy, nechceme ošidit ani žáky z tzv. domácích škol. V roce 2015, v květnu na Veletrhu vědy v Letňanech, kterého jsme se s naším stánkem Věda není nuda zúčastnili, nás oslovila skupina rodičů vzdělávajících své ratolesti systémem domácí školy. Projevili zájem o systematickou výuku experimentem u nás v učebně, vytvořili skupinu 12 dětí,  a tak jsme se dohodli.

To, čeho si rodiče nejvíce cení, je naše odborná příprava/znalosti, experimentální výuka s rozmanitými pomůckami, pestrost témat a systematičnost, protože k nám děti jezdí každý měsíc (v laborce jsou tak 35-40 vyučovacích hodin za školní rok !!!!) . Pro nás i pro ně je to dobrý experiment,  který nese ovoce v podobě zájmu jejich dětí a nově nabitých znalostí, které potom rozvíjejí i doma.


Již pátým rokem tedy budeme opět realizovat  výuku přírodních věd (převážně témata z Ch či Fy) formou série workshopů a to letos opět pro dva kurzy. Žáci mají výuku experimentem jeden den  v měsíci (4 vyučovací hodiny):  pokračující kurz DŠ I v úterý odpoledne - v termínech 22.10., 19.11. a 17.12. a DŠ II  pro nové žáky ve čtvrtek dopoledne -  v termínech 17.10., 21.11., 19.12.2019.



 DSC_0011.JPG

DSC_0829.JPG


************************* ARCHIV **************************

V  roce 2018-2019 probíhala výuka 1x měsíčně pro  celkem 25 žáků ve dvou kurzech (DŠ I a DŠ II).

V roce 2017/2018 probíhala výuka 1x měsíčně pro  celkem 15 žáků v kurzu DŠ I.
Podrobné ohlédnutí za školním rokem 2016/17 (výuka pro 15 žáků)

1. výukové dopoledne- 20.10 2016 -  na téma Víš co a proč jíš - aneb přírodní látky v  běžných potravinách (seznámíme se s bílkovinami, postavíme si kuličkové modely molekul některých těchto látek a experimentálně si dokážeme  jejich (ne)přítomnost v běžných potravinách;  každopádně v tématu, které je nejen důležité, ale co do rozsahu objemné,  budeme pokračovat i v listopadu).


DSC_1103-web.jpgDSC_1107-web.jpg
Ilustrační foto naší stážistky Natálie (studentka Thi Thu Ha Tran z Gymnázia v Teplicích, stážovala u nás v projektu Otevřená věda 2016 v oboru chemie-didaktika a dnes studuje VŠCHT v Praze), která se na metodice úlohy podílela 15.9. při své stáži a v říjnu  učila domoškolu v rámci své stáže s námi.

2. výukové dopoledne- 24.11. 2016 -  na téma Víš co a proč jíš - díl II. CUKRY. Tentokráte se seznámíme  s různými cukry, a také si  postavíme kuličkové modely některých zn ich.Zkážeme jak vznikají disacharidy a polysacharidy. Zopákneme si bílkoviny z minula..... Experimentovat  budeme s řadou nápojů a potravin, ve kterých budeme dokazovat cukry, které umí redukovat.

Pár fotek již visí ve fotogalerii na FB ústavu.

DSC_1455-peptid-text-25-11.jpg
Zdravá anAKonda  - tj. správně vytvořený peptid ze 6 AK, tj. aminokyselin....
(anAKonda je různě dlouhý plaz tvořený různými AminoKyselinami)

DSC_0068.jpg

Nemocná anAKonda - takhle to vypadá, když se vloudí chybka !!!!!!!!

DSC_1489-25-11.jpg
Pomůcky k hodině na téma CUKRY...

DSC_1470-sacharoza-25-11.jpg
Vznik sacharózy z molekuly glukózy a fruktózy (vypadne zase molekula vody)....

3. výukové dopoledne - 15.12.2016 -  na téma Elektrochemie: elektrolýza, galvanický článek a Beketovova řada kovů.

DSC_0752.JPG

ČEZ zkupuje citrusy, brambory a jablka, zjistil totiž, že se pomocí nich
dá vyrábět elektřina !!!!! Na obrázku je vidět baterie ze 6 článků dávající napětí 7,5 V  !
Když  nakoupí místo vyschlých brambor svěží citrony nebo kiwi,
dostane dokonce až 10,8 V 
:o) :o) :o).
Má to ale své ALE, Víte jaké ?

DSC_0742.JPG
Tak kdepak máme vodík a kdepak máme chlor ?????
A kde se ksakru bere ta růžová barva ????!!!!!

DSC_0748.JPG
Některý kov bublá a některý nebublá !!!!!!
Viďte, Nikolaji Nikolajeviči !  ... 
(N. N. Beketov   *13.1.1827  -  +13.12.1911; ruský fyzikální chemik)


4. výukové dopoledne - 26.1.2017 -  je konec pololetí, tak budeme trochu opakovat a snažit se nabyté znalosti využít při řešení praktických úkolů - Chemik detektivem:

Tak např. poznáte, ve které ze tří cisteren na mléko je mléko a kde je titánová běloba (ukradená kvůli obejití patentových poplatků) - barevně je dost k nerozeznání, ochutnat nemůžete a potřebujete metodu, kterou vám vezme soudce jako důvod k zahájení vyšetřování, tedy nestačí jen takové, mně se zdá, že barevně je to ta třetí  :o). 

A co takhle alarm, který  se rozhouká, když zloděj vleze do místnosti a rozsvítí si baterku ????? Nebo líh prodávaný jako čistý je skutečně čistý či je denaturovaný ? :o)

Zahrajme si na popelku a roztřiďme krabici  "prý  vybitých" baterii na dobré, lepší a  nejlepší (nebo taky nejhorší)  :o)  Uvidíme, co všechno ještě stihneme.


Výuku v únoru - červnu jsme nestihli okomentovat a ilustrovat fotografiemi, doplníme časem...


A jak výuku vnímají a vidí sami žáci a jejich rodiče - otevři přílohu.

*****************************
Ohlédnutí za uplynulým školním rokem 2015/2016

kdy výuka probíhala od října 2015 do června 2016 a to vždy 1 den v měsíci, obvykle pátek, 9-12 hodin. Poslední  výuka proběhla  v pátek 17.6. (dvojitá), tj.  od 9 do 14:30  hodin, kdy jsme si na závěr rozdali i vysvědčení !  Celý rok tak naše výuka probíhala asi 35 vyučovacích hodin.


(Stručná rekapitulace náplně školního roku 2015/16  s fotogalerií.)


DSC_0039.JPG
DSC_0072.JPG
DSC_0064-web.jpg

DSC_0156.JPG
Ilustrační fotografie z výuky ve šk. roce 2015/16.




AKTUALITY

27.4. 2020- Pracovní list k úloze S CHEMIKEM v kuchyni- laboratoř č. 3 - Analyzujeme potraviny-hledáme bílkoviny

I naše třetí práce má své opáčko v podobě pracovního listu. Dozvíš se v něm něc

23.4. 2020- Máme výherkyně Aprílové soutěže o 3 knížky Poplach v Tabulkově..

1. dubna, tedy na Apríla, jsme vyhlásili soutěž o tři kníž

23.4. 2020- S CHEMIKEM v kuchyni- laboratoř č. 3- Analyzujeme potraviny, hledáme BÍLKOVINY

Po dvou laborkách v kuchyni, které jsme věnovali vztahu che

20.4. 2020- Pracovní list k úloze S CHEMIKEM v kuchyni- laboratoř č. 2- Konstruujeme články...

I ke druhé laboratorní práci ve vaší impovizované laboratoři  jsme př

17.4. 2020- S CHEMIKEM v kuchyni- laboratoř č. 2- Konstruujeme články a baterie

Druhá práce je také o elektřině, ale tentokráte si ji bu

�stav fyzik�ln� chemie J. Heyrovsk�ho AV �R

Hlavní strana | O projektu | Aktuality | Vědcem na zkoušku 2020 | Archiv akcí | Stáže v laboratořích | Seminář studentů | Virtuální exkurse | Programy pro SŠ | Programy pro ZŠ | Pro pedagogy | Letní školy | Galerie 4P | Týden vědy | Toulky historií | Kontakt | Projektový tým


Webdesign©2020 Hana Francov� - FlexyWEB TOPlist