D�le hraj� telefonistky. �kolem jejich rol� je
potvrzovat normalitu p�edstavovan�ho sv�ta.12
P�ipome�me si nyn� je�t� jednou situaci, ve kter�
se nal�zal Huysmans�v hrdina des Esseintes, v
jak�m sv�tle se n�m nyn� jev�? To uvid�me d�le.
V. Perpetuum immobile
Dnes a denn� se ��astn�me n�ramn�ho obchodu.
Na jeho po��tku stoj� surovina r�zn� kvality,
obsahuj�c� i r�zn� pod�l hlu�iny. Prot��d�n� a
vy�i�t�n� se prod�v� ve velk�m, velkoobchodn�
cena za jednotku, dle �istoty dod�vky a situace
na trhu, zhruba jeden�ct hal���. �hledn�, po tis�ci
jednotk�ch zabalen� bal��ek, putuje ke sv�mu
spot�ebiteli, asi �ty�i dolary za pakl. Zde je
surovina d�le opracov�v�na a formov�na na
polotovar, automaticky, bez doteku lidsk� ruky,
cena se tak zhodnocuje, a ztvarovan� tovar je
prod�v�n d�le. Fin�ln� v�robek, kter� vypadne na
konci cel�ho procesu, je mir�klem techniky a
lidsk� dovednosti a fantasie: Jde o ne�iv�, p�esn�
naprogramovan� automat. M��e b�t op�t a
znovu, t�m�� do nekone�na, spot�ebov�v�n, a a�
prod�v�n a zpracov�v�n z v�t�� ��sti za
hranicemi, nehne se ze sv�ho televizn�ho k�esla.
Celou operaci, a� v�dom� nebo proti sv� v�li,
financuje ze sv�ho. Je p�i tom jedno, zda div�k s
televiz� a s celou operac� souhlas� �i ne, nebo zda
se j� vysm�v�, �i ji nebere v�n�.
Celou televizi Nova plat� div�k ze sv� kapsy. D�l�
to mnohon�sobn� v�ce ne� poplatky za
ve�ejnopr�vn� televizi. M� za to zaru�eno
pravideln� sledov�n� po�ad� Dallas, Nov�ci, Risk
atd. Jsou mu p�ipo�teny i br�le a p�evleky dra
�elezn�ho. Za odm�nu m��e ve v�ech obchodech
dnes a denn� nakupovat zaru�en� stejn� su�enky,
s televiz� Nova dostane, budou zaru�en� stejn�
hamburgry. Tak bude div�k v�em po�ad�m
rozum�t.
Medi�ln� tr�i�t�, kam je div�k velkoryse vpu�t�n,
plat� cele ze sv�ho. M� tam, na tomto divadle
sv�ta, obsazena nejlep�� m�sta v prvn� �ad�. Na
pultech: mezi bramborami, melouny a petr�el�.
A zde si znovu d�kladn� p�ipome�me
Huysmans�v obraz des Esseinta.
VI. Televizn� universum
Jsme obyvatel� televizn�ho universa. Vn�m�me jen
to, co se m�n�, to na� jsme zvykl�, je redundantn�.
T�m se st�v� zm�na v�edn�, nelze, podobn� jako u
heroinu, do nekone�na zvy�ovat jej� d�vky. Tak se
vytv��� televizn� normalita: Sr�ej�-li se
automobily, padaj�-li letadla, podv�d�j�-li a kradou-
li politici, pokra�uje-li pokrok, rod�-li se denn� nov�
hro�i v zoo a uv�d�j�-li tuto normalitu st�le stejn�
tv��e se stejn�mi mimikry (blb� �sm�v,
soustrastn� ��ast, br�le), pokra�uj�-li seri�ly, je-li
dodr�eno programov� sch�ma do detailu a
objevuje-li se st�le nov�j�� a p�ekvapiv�j�� reklama
� m��eme j�t klidn� sp�t. Jedna redundantn�
skute�nost vytla�uje druhou � vyjma nov�
reklamy se nic ned�je, to je jedin� zm�na, na
kterou jsme zvykl�. �Pokrok" se st�v� v�edn�m,
nov� by bylo dost�vat st�le tyt� zpr�vy.
Nefal�ovan� vzru�en� za��v�me, teprve p�i
reklam� nebo p�etrhne-li se p�sek se z�znamem,
p�estane-li televize fungovat, je-li programov�
schema poru�eno. �Co se d�je, co se to d�je?"
hroz�me se a vol�me po n�vratu k normalit� nebo
zakoup�me novou zubn� pastu.
anom�li� p�i sou�asn�m zachov�n� vys�l�n�
struktury nab�v� televizn� universum na barvitosti
a �plnosti. Televize se tak st�v� v�ev�douc�.
Vzhledem k tomu, �e televize nem� minulost,
neobrac� se k minulosti (to, co se stalo, se teprve
na obrazovce pr�v� dnes a pr�v� te� d�je), jej�
pravda je testovateln� jen pomoc� dal��ch, tedy
p��t�ch televizn�ch obraz� (ty jsou v�ak pr�v�
aktu�ln�, vytla�ily ji� obrazy minul�), jej�
v�ev�doucnost se tedy p�edstavuje jako
v�ev�doucnost o budoucnosti. T�m nab�v�
p�evahy nad skute�nost�. Vys�lac� schema vede k
ritu�ln�mu chov�n�, struktura my�len� a chov�n�
neodpov�d� struktu�e skute�n�ho sv�ta,13 ale
struktu�e televizn�ho universa. Vzhledem k
v�ev�doucnosti televize je to v�hodn�j��.
Televizn� seri�ly tak skute�n� o��vaj�, noviny a
�asopisy informuj� o televizn�m universu (nap�.
t�den�k Ano televize Nova ji� jen v�lu�n�, ale i
den�ky p�in�ej� ud�losti televize na tituln�
str�nce); ve skute�nosti �jeho [televizn�ho
universa] z�m�ry jsou velmi prozaick�: pen�ze a
smlouvy" (doktor �elezn�, Volejte �editeli, 19. 1.
1996). Tvrzen� t�ho� tamt�, toti� �e �Dallas ct�
z�sady div�k�", vypov�d� o tomto ritu�ln�m sv�t�.
Ka�d� zakl�n�n� je zakl�n�n�m z jednoho do
druh�ho, nap�. z jedn� skute�nosti do skute�nosti
jin�, z jedn� struktury do struktury jin�. Televizn�
zakl�n�n� (zakl�n�n� � oblouzn�n�, znehybn�n�,
zbaven� v�le, obdiv, klan�n� se �emu) zakl�n�
obraz na obrazovce do televizn�ho universa,
televizn�ho div�ka zakl�n� do toho, kter� �ije ve
funkci televizn�ho universa. Objektivita televizn�
obrazovky je klam, jde o objektivitu
naprogramovan�ho universa. Tak je zaklet� div�k