vlastn� v�le, pam�ti a minulosti, m��e ��t �ivot
televizn�m schematem naprogramovan�, st�v� se
figurkou ve h�e, st�v� se robotem, jeho chov�n�
je chov�n�m automatu � vid�me je v�ude:
supermarkety, banky, policie, politick� strany.
Zaklet� div�k m��e kritizovat krev a n�sil� v
televizi, jsou to jevy bez nositele, st�v� se nad�le
jen naprogramovan�mi �vlastnostmi bez �lov�ka",
jeho city lze kdykoliv naordinovat.
Jak jsme ji� nazna�ili v odd�lu �P��m� p�enos",
akt�r i div�k jsou, za jist�ch podm�nek, na stejn�
stran� televizn� obrazovky, ob� strany jsou
zakl�n�ny stejn�m zp�sobem, i kdy� ne zcela
stejn�. Uhranut� televizn� obrazovkou je
analogick� uhranut� televizn�m objektivem. Zvl
v�razn� to lze pozorovat u politik� nebo u lid�
omezen� � ��elov� jednostrann� zam��en� �
inteligence.
Televize m� fungovat automaticky, nez�visle na
lidsk�ch z�saz�ch, �iv� �lov�k mus� b�t z televize
vylou�en. To se poda�ilo. Doktor, ani kdo jin� z
televize Nova, �iv� nejsou, jejich lidsk� schopnosti
mus� b�t dokonale potla�eny, aby dob�e slou�ily
z�m�r�m televize, jejich rozhodov�n� a chov�n� je
ur�eno dobr�m chodem televize, do kter�ho nen�
vid�t, nejde o lidsk� z�m�r, jde o z�m�r televize,
nelze mluvit o jej�m majiteli, a pouze v tomto
smyslu lze mluvit o nez�visl� televizi. Lidsk�
rozhodov�n� a chov�n� se d�je na z�klad�
televizn�ch apar�t�, vyprchal z n�ho lidsk� z�m�r.
Televize m� nyn� jedin� c�l: uchovat sama sebe a
zdokonalovat se, ��dn� lidsk� z�jmy v n�
obsa�eny nejsou. Televize absorbuje a asimiluje
pokusy lid� o osvobozen�: p�ev�d� je na televizn�
obrazovku. T�m obohacuje sv� universum.
nyn� trochu zamotal. Bude se n�m, jak v dal��m
uvid�me, hodit.
VII. Technick� obrazy Vil�ma Flussera
Podle Flussera14 lze televizn� kulturu, jak jsme se
ji� d��ve zm�nili, charakterizovat pomoc� analogie
obrazu s p�smem a textu s technick�m (nap�.
televizn�m) obrazem textu. D�le masov�m
pou��v�n�m t�chto technick�ch obraz� textu:
opakovateln�ch, a tedy znovupou�iteln�ch
videoobraz�. Tyto technick� obrazy tvo��, a� tak
�i onak, v�t��, podstatn�j�� ��st na�eho sv�ta.
P�vodn� obrazy, dnes odlo�en� do deposit��� a
galeri�, kter� p�vodn� st�ly mezi �lov�kem a
sv�tem, zprost�edkov�valy sv�t, a znovu jej
opakovaly t�mt� zp�sobem, ale ne v�dy stejn�
(jist�, nemo�nost jednozna�n� interpretace je
jedn�m z krit�ri� um�leck�ho d�la, jen tehdy je
um�lec um�lcem, t�m, kdo n�co um�).
V�znam obraz� spo��v� na povrchu � �lov�k jej
m��e (ale nemus�, jen tehdy um�-li jej ��st)
postihnout jedin�m pohledem, obrazy nab�zej�
prostor pro interpretaci, prob�h�n�m pohledu po
prvc�ch obrazu se vytv��ej� �asov� vztahy,
rekonstruuje se skute�n� prostor. V tomto
magick�m sv�t� se v�echno opakuje stejn�m
zp�sobem jako ve sv�t� skute�n�m (v magick�m
sv�t� v�chod slunce a kokrh�n� znamenaj� tot�).
Obrazy prost�edkuj� mezi sv�tem a �lov�kem,
sv�t nen� �lov�ku p��stupn� bezprost�edn�, stav�
se tak mezi sv�t a �lov�ka, maj� b�t orienta�n�mi
mapami, st�vaj� se v�ak postupn� �pan�lsk�mi
st�nami. M�sto aby sv�t zprost�edkovaly �
zakr�vaj� ho st�le �pln�ji a �pln�ji, a� �lov�k
za�ne ��t ve funkci obraz�, kter� s�m vytvo�il,
p�est�v� je de�ifrovat a m�sto toho je
sv�t p�vodn� st�l. Sv�t se tak st�v� souhrnem
obraz�, �lov�k zapom�n�, �e on s�m obrazy
vytvo�il, aby se podle nich orientoval, nedok�e je
de�ifrovat, imaginace se zm�nila v halucinaci. Z
obrazu se st�v� artefakt, nen� z n�j
rozpoznateln�, �e byl vytvo�en pro orientaci
�lov�ka ve sv�t�.
Vyn�lezem p�sma se za��n� boj proti moci obrazu.
Obrazy jsou p�ev�d�ny do text�, tedy do
kaus�ln�ho, postupn�ho z�pisu. Jedna ��st textu
n�sleduje druhou. P���ina a n�sledek charakterizuj�
text a st�vaj� se z�kladem struktury sv�ta.
Kaus�ln� my�len� je prost�edek k jeho de�ifraci.
Tak jako v textu jeden d�j p�edch�z�, zp�sobuje
druh�. Vytv��� se postupn�, kaus�ln� v�dom�
nam�sto v�dom� bez n�sledku a z�ejm� p���iny.
Zat�mco na obraze stoj� prvky obrazu vedle sebe
(nap��klad v�chod slunce a kokrh�n� kohouta),
jsou zam�niteln�, v textu n�sleduj� jedn�m nebo
druh�m zp�sobem po sob� (v textu je v�chod
slunce d�vodem kokrh�n� kohouta nebo
obr�cen�). Chceme-li de�ifrovat obraz, je t�eba
d��ve de�ifrovat text, chceme-li zru�it kausalitu, je
ji t�eba d��ve um�t pochopit jako �ifru. Stejn� tak
jako se kdysi obrazy postavily na m�sto sv�ta,
stav� se nyn� text na m�sto obraz�. Kaus�ln�,
logick� my�len� se st�v� c�lem. Struktura my�len�
neodpov�d� struktu�e rozprostran�nosti v�c�.
Stejn� tak jako opojen� z obraz� zabr�nilo vid�n�
sv�ta, zabra�uje opojen� z text� mo�nosti vid�t
obrazy. Samo��eln� tvo�en� kaus�ln�ch text�,
mo�n�ch v�klad�, se st�v� vid�n�m sv�ta. Tak se
postupn� texty vsunuj� mezi �lov�ka a obraz,
tedy i mezi �lov�ka a sv�t, �lov�k za��n� ��t ve
funkci sv�ch kaus�ln�ch text�. Obrazy p�estaly